افشین رحیمی گلخندان امروز در نشست خبری مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزشهای فنیوحرفهای اظهار کرد: امروز کشور ما با خیل زیادی از جوانان بیکار مواجه است که عمدتا دانشآموخته دانشگاهی و یا دانشآموز هستند. هر طور که ارزیابی کنیم، به هر حال این افراد محصول نظام آموزشی ما بوده که ۱۲ سال از بهترین لحظات زندگی خود را صرف آن کردهاند. در واقع بسیاری از بیکاران جامعه امروز عملا دانش دارند ولی شرایط ورود به بازار کار را ندارند. امروز برای ورود به بازار کار دانش شرط لازم است ولی کافی نیست. در واقع اشتغال نیازمند مهارت است.
وی با اشاره به هزینه بالای آموزشهای فنیوحرفهای افزود: اعتبارات دولتی برای ارائه این آموزشها محدود است. امروز به این مهم توجه شده که ارزش تربیت و ساختن یک انسان کمتر از ارزش ساخت یک مرکز درمانی یا بنایی مشابه نیست. به همین دلیل خوشبختانه خیرین نیز وارد عرصه تربیت انسان شدهاند.
مدیرکل فنی و حرفهای خراسان رضوی عنوان کرد: در حال حاضر در حوزه مشاغل مربتط با فعالیتهای فنی و حرفهای ۵۰۰ درخواست کار از سمت کارفرمایان وجود دارد ولی متاسفانه فردی برای این مشاغل داوطلب نمیشود.
وی درباره دستاوردهای این اداره کل در استان عنوان کرد: امروز با افتخار میگوییم مراکز و فعالیتهای فنی و حرفهای در استان تنها به ۴۷ مرکز دولتی و ۹۰۰ آموزشگاه محدود نمیشود بلکه علاوه بر اینها آموزشهای فنی و حرفهای در ۱۲ ندامتگاه استان نیز ارائه میشود. علت ارائه این آموزشها در ندامتگاهها این است که باور داریم کسی با حبس رفتن تغییر نمیکند چون اتفاقا یکی از علل زندانی شدن افراد نداشتن مهارت، شغل و درآمد است.
مدیر کل فنی و حرفهای خراسان رضوی با بیان اینکه امروز مراکز آموزشی فنی و حرفهای در ۱۱۶ واحد صنعتی استان به ارائه آموزش و مهارت میپردازد، گفت: اگر ما در حوزه اقتصاد توان رقابت نداریم، بخشی از آن مربوط به این است که نیروکار ماهری تربیت نکردهایم. اگر امروز این آموزشها در ۲۰۰ روستا ارائه میشود، به دلیل توجه ویژه اداره کل به عدالت اجتماعی، محرومان و جلوگیری از توسعه حاشیه شهرهاست. با آموزش به زنان روستا و کمک به اقتصاد خانواده روستایی موجبات ماندگاری روستائیان در روستا فراهم خواهد شد. علاوه بر این امروز سازمان فنی و حرفهای در خراسان رضوی در ۵۰ مرکز دانشگاهی نیز حضور دارد. همچنین در سال جاری ۳۵ مجوز آموزشی برای بخش صنعت استان صادر شده است.
رحیمی از اخذ مجوز برای راهاندزای سه مجموعه بزرگ مربوط بهارائه آموزشهای صنعت زعفران و الکترونیک خبر داد و گفت: راهاندازی ۲ مجموعه بزرگ الکترونیکی کشور برای ارائه آموزشهای مهارتی در استان نیز مجوز گرفته است. همچنین برپایی فاز نخست یک مرکز تخصصی بازیسازی رایانهای با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد تومان با همکاری پارک علم و فناوری خراسان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مشهد تا پایان سال افتتاح خواهد شد.
مدیرکل فنی و حرفهای خراسان رضوی افزود: همچنین قرار است مرکز دیگری در حاشیه شهر مشهد با همت مجمع خیرین توسعه آموزشهای فنی و حرفهای خراسان رضوی بهرهبرداری شود که امیدواریم تا پایان امسال این موضوع نیز به سرانجام رسد.
رحیمی ادامه داد: با همکاری سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی برای دانشآموزان غیرفنیوحرفهای، آموزشهای فنیوحرفهای انجام میشود. در غالب این طرح به هر دانشآموز آموزش مهارتی ارائه میشود؛ یعنی هر دانشآموز تا قبل از دیپلم باید بتواند یک مهارت را کسب کند.
راه حل بحران اشتغال کشور و کوتاهترین راه رسیدن به اشتغال و تقویت تولید ملی آموزشهای مهارتی است
در ادامه، محسن سبزوار حداد، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای خراسان رضوی اظهار کرد: در کشور ما مهمترین مساله هدررفت نیروی انسانی است.در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند. در این میان راه حل بحران اشتغال کشور و کوتاهترین مسیر برای رسیدن به اشتغال و تقویت تولید ملی و همچنین جلوگیری از هدررفت سرمایههای انسانی، آموزشهای مهارتی است.
وی با بیان اینکه البته در این مسیر چالشهایی پیش روی آموزشهای فنیوحرفهای است که مهمترین آن موضوع فرهنگ است، گفت: در حال حاضر این مشکل فرهنگی هم از لحاظ مهارتی و هم از نظر مدرک گرایی وجود دارد. در واقع امروز دانشگاهها، به خصوص دانشگاههای غیرانتفاعی، به جای مسالهمحور و تولیدمحور بودن، بر مدرک تاکید دارند. موضوع دیگر نیز شناسایی استعدادهاست که این مورد نیز به آموزش و پرورش بازمیگردد. در این زمینه نیز کشور ما نیازمند سرمایهگذاری است.
وی گفت: دانشگاه فنی و حرفهای نیازمند به روز بودن تجهیزات و نیروی انسانی است که این مساله هم در گرو تخصیص بودجه پایدار و مستمر است. کشور ما نیازمند توسعه مهارتهای جدید است که مسئول آن هم وزارت علوم و آموزشهای فنی و حرفهای است.
منصوره شریفالحسینی، مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزشهای فنی و حرفهای خراسان رضوی، نیز در این نشست اظهار کرد: امروز کشور ما در نبردی به سر میبریم که هدررفت نیروی انسانی حاصل آن است. برای همین است که مجمع خیرین توسعه و آموزشهای فنی و حرفهای متشکل از خیرین و تمام مسئولان دستگاههای متولی امور آموزشی و مهارتی در کنار هم جمع شدهاند تا به صورت تیمی و گروهی به حل این مشکل بپردازند.
وی با اشاره به اینکه نخستین دستگاههای متولی مهارت در کشور آموزش و پرورش است، بیان کرد: باید توجه داشت در مرحله اول تدوین برنامه برای آموزش مهارت توسط آموزش و پرورش صورت میگیرد. بعد از آن است که هنرجویان مهارتهای مختلف را در هنرستانهای فنی و حرفهای و کار و دانش فرا میگیرند و سپس این مهارتها را به دانشگاههای فنی و حرفهای منتقل میکنند تا در نهایت تبدیل به تکنسین ماهر میشوند.
شریف الحسینی عنوان کرد: معمولا زمانی که کسی در زمینه تکمیل مهارتهای جانبی دچار نقص باشد، به سازمان فنی و حرفهای مراجعه میکند. مشکلی که در حال حاضر لازم است به آن پرداخته شود، این است که بتوانیم فعالیت هدفمند، کار با برنامه، متناسب با نیاز کشور و تقاضامحور تعریف کنیم. متاسفانه در حال حاضر ارتباط آموزش با بخش صنعت قطع است. یکی از اتفاقاتی که در مجمع خیرین توسعه آموزش فنی و حرفهای رخ میدهد، ایجاد ارتباط بین بخشهای آموزش و صنعت است. در حال حاضر ارتباط میان استعداد دانشآموزان با نیازی که آنها برای آموزش دارند و آنچه که آموزش میبینند، قطع است. امیدواریم نتیجه این نشست شکلگیری یک موج مطالبهگری از سوی دانشآموزان برای تبدیل شدن به نیرویی موثر، مفید، کارآمد، فعال و با انگیزه برای آینده ایران باشد.
دیپلم گرایی و مدرکگرایی عامل اصلی ناکارآمدی تحصیل در کشور است
در ادامه این نشست حمید مستشاری، رئیس هیات مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزشهای فنی و حرفهای خراسان رضوی، اظهار کرد: در دنیا معمولا آموزش و پرورش در راس سیاستگذاریهای یک کشور برای تربیت نیروهای کارآمد و با اعتماد به نفس است. در واقع تمام تلاش و سرمایهگذاری کشورهای دیگر روی کودکان است.
وی با بیان اینکه امروز روشن است که در حق آموزشهای فنی و حرفهای در کشور جفا شده، اظهار کرد: متاسفانه مشخص نیست به چه علت به طرف دانشگاههایی که هیچگونه فایدهای برای کشور ندارد، حرکت کردهایم. هر سال تعداد دانشآموزان ورودی به مدارس در کشور یک میلیون نفر است که قرار است آینده مملکت را بسازند. از طرف دیگر سالی یک میلیون دانشجو نیز از دانشگاهها فارغالتحصیل میشوند. در این میان مشخص نیست کسی که روز اول به دانشگاه میرود، چه آیندهای دارد و قرار است به چه کاری مشغول شود. در مجموع دیپلمگرایی و مدرک گرایی عامل اصلی ناکارآمدی تحصیل در کشور است.
در ادامه این نشست محمد پژوم، عضو هیات مدیره این مجمع و رئیس هیات مدیره انجمن انبوهسازان خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: امروز حال آموزش و پروش و مراکز آموزش فنی و حرفهای خرد خوب نیست. در حالت طبیعی باید به ازای هر مهندس پنج تکنسین تربیت شود ولی متاسفانه در کشور ما برعکس این اتفاق رخ میدهد و در ازای هر ۱۰ مهندس یک تکنسین وجود دارد. این یعنی تعداد زیادی از نیروهای انسانی و مهندسین در دانشگاهها هدر میروند.
وی افزود: مهندسان ما اگر به جای زمانی که در دانشگاها صرف میکردند، در قالب فنی آموزش میدیدند، این آموزشها بیشتر از این میتوانست برای آنان مفید واقع شود چرا که هر قدر هم یک مهندس کاری را با دقت و ظرافت انجام دهد، به اندازه یک تکنسین نمیتواند مفید واقع شود. باید توجه داشت ادامه چنین وضعیتی میتواند در آینده تبدیل به فاجعه شود.
انتهای پیام