غلامحسین دغاغله در گفت و گو با ایسنا در خصوص موضوع مبلغ پشت بارنامه که در مواردی، علاوه بر کرایه حمل بار از سوی برخی رانندگان کامیون از صاحب بار تقاضا و اخذ می شود، با بیان اینکه مبلغ "پشت بارنامه" موضوع جدیدی نیست و از قدیم مطرح بوده است، افزود: نرخ حمل و نقل بار بر اساس ضابطه و توافقی است به این صورت که بر اساس قانون یک توافق بین شرکت حمل و نقل و راننده صورت می گیرد و در مواقعی که نرخ، توافق شده باشد نیاز به پشت بارنامه نیست و نرخ توافق شده باید در بارنامه درج شود.
وی در این خصوص که گاها رانندگان به بهانه خالی برگشتن خودرو از مقصد، حمل بار را منوط به دریافت پشت بارنامه می کنند، گفت: شرکت حمل و نقل، نماینده صاحب کالاست و صاحب کالا با راننده ارتباطی برقرار نمی کند و اگر قراردادی هم باشد بین شرکت و صاحب بار بسته می شود، لذا راننده نمیتواند قیمتی برای بار مشخص کند، راننده پولی از صاحب بار دریافت نمی کند بلکه پول بین صاحب بار وشرکت رد و بدل میشود.
مدیرکل دفتر حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشورتصریح کرد: با اینهمه در راستای رسیدگی به تخلفات حمل و نقل، سامانه 141 و دفتر رسیدگی به تخلفات در پایانه ها وجود دارد و در صورت تخلف در خصوص حمل و کرایه حمل می توان با ارائه مستندات، این موارد را در کمیسیون ماده 11و 12و 14 مطرح و به تخلفات رانندگان و شرکت و ... رسیدگی کرد.
دغاغله اضافه کرد: وقتی کالایی به مقصد منتقل می شود، طبق قانون، مدت زمان مشخصی برای تخلیه آن وجود دارد و اگر در زمان تعیین شده کار انجام نشود، طبق قانون باید حق خواب به راننده پرداخت شود که این حق خواب به صورت ساعتی تعیین می شود لذا می توان گفت مبلغ اضافه دریافت شده از برخی صاحبان کالا ممکن است همین ساعت خواب باشد.
انتهای پیام