در چهلمین قسمت پروژه تار ایرانی رخ داد

طنین تار و کمانچه در ارگ بم

هفته‌ی گذشته بود که کلیپ اجرای تار و کمانچه در بلندای ارگ بم در فضای مجازی منتشر شد، کلیپی با عنوان"تار ایرانی" که علی قمصری و روزبه ارجمند در آن به اجرا می‌پرداختند.

به گزارش ایسنا، "علی قمصری" از چهره‌های شناخته شده موسیقی ایرانی و نوازنده تار است. او که بانی پروژه تار ایرانی است در این پروژه به شهرهای مختلف می رود و با نوازندگان همان شهر در مکان‌های تاریخی به اجرا می‌پردازد و در کرمان با "روزبه ارجمند" که از نوازندگان جوان کمانچه کرمان است به اجرا پرداخت.

برای اطلاع از این اجرا به سراغ روزبه ارجمند رفتم؛ او درباره‌ی پروژه تار ایرانی به ایسنا گفت: تار ایرانی یک پروژه جذاب و البته سخت است که آقای قمصری مدتی ست به آن مشغول است. در بناهای تاریخی شهرهای مختلف اجرا می‌کنند با هدف اینکه مردم را با هویت ملی و تاریخی کشورمان بیشتر آشنا کنند چراکه موسیقی و معماری اجزای مهمی از این فرهنگ را تشکیل می‌دهند. اگر اشتباه نکنم اولین کار ایشان هم در قزوین ضبط شد.

وی افزود: در این پروژه آقای قمصری به شهرهای زیادی رفته، در قسمت ۴۰ به کرمان رسیدند و بعد از کرمان به چند شهر جنوبی رفته و طبق گفته خودش این پروژه همچنان ادامه خواهد داشت.  

ارجمند از چگونگی انتخابش گفت: آقای قمصری را از قبل می‌شناختم و همیشه به من لطف داشته. با این‌که برنامه‌ریزی قبلی برای همنوازی ما نبود، روز اول که ایشان به کرمان رسید از من خواست عصر آن روز که می‌رفتیم سر تمرینش، سازم را هم همراه داشته باشم. راستش ابتدا فکر کردم برای ملودی‌های "فاطلو" (چون من کرمانی هستم) نیاز به هماهنگی دارند. اما بعد به من گفتند قرار است در ارگ بم ضبطی داشته باشند و از من خواستند تا همراهی شان کنم. قطعه‌ای که اجرا شد هم پیشنهاد خودشان بود. استاد علیزاده این کار را برای زلزله بم ساخته بودند و اولین بار هم در کنسرت "همنوا با بم" اجرا شد به همین دلایل با مکان اجرا هماهنگی داشت و من هم استقبال کردم .

 این نوازنده کرمانی افزود: همکاری با آقای قمصری جزو کارهایی بود که همیشه به آن فکر می‌کردم، ولی تصور نمی‌کردم که در این پروژه این افتخار نصیبم شود. بعد از این‌که از من خواست که با ایشان همراهی کنم در مدت کوتاهی همه چیز جفت و جور شد. تمرین‌مان فقط یک جلسه کوتاه بود و خدا را شکر همه چیز به گونه‌ای پیش رفت که آقای قمصری از کار رضایت داشت و بعد از تمرین هم به من گفتند فکر نمی‌کردم این‌قدر زود و راحت با هم هماهنگ شویم.

وی ادامه داد: البته آقای قمصری در کرمان با تیم دیگری هم همکاری کردند و فقط من نبودم. یک کار که هنوز منتشر نشده با کوارتت زهی کرمان و دو نوازنده دف (خانم نازنین نوربخش و خانم ساناز شیخ شعاعی) ضبط شده که در آینده خواهید دید.

این نوازنده درباره‌ی دلیل انتخاب ارگ بم برای اجرا نیز گفت: ما از قبل چند مکان تاریخی را به آقای قمصری پیشنهاد دادیم که از میان آنها انتخاب کنند. خب ارگ بم بزرگترین بنای خشتی جهان و واقعا بنای منحصر به فردی است و از طرفی جزئی از تاریخ و فرهنگ بم و همین‌طور استان کرمان است، قطعا برای هر نوازنده‌ای اجرا در چنین مکانی جالب توجه است. از طرفی هم شرایطی که با بی توجهی برای اماکن تاریخی پیش آمده، نامربوط با وضعیت کنونی موسیقی نیست. شاید ناخواسته این مسئله هم در انتخاب تاثیرگذار بوده است.

ارجمند با اشاره به تقابل موسیقی اصیل ایرانی و مکان تاریخی که سنت ایرانی را نشان می‌دهد گفت: موسیقی و معماری از اجزای هنر و تاریخ ایران هستند که هر دوی آن‌ها تمدن و اصالتی را روایت می‌کنند که در هیچ کجای دنیا نظیر ندارد. موسیقی ایران نه تنها همیشه روایتگر تاریخ و فرهنگ ما بوده، بلکه در دوره‌های مختلف به کشورهای دیگر هم صادر شده و محدود به مرزهای ایران نیست.  همین اتفاق در مورد معماری هم صدق می‌کند. در کل شباهت و همخوانی زیادی بین این دو وجود دارد.

وی در پایان با تاکید بر سختی کار ادامه داد: انصافا ضبط بیش از ۴۰ قطعه آن هم در شهرهای مختلف و بدون توقف و در شرایطی که خیلی از کارها از قبل برنامه ریزی نمی‌شود، بسیار دشوار است. ما از انرژی و تلاش آقای قمصری تعجب می‌کردیم چراکه تمام شبانه روز درگیر کار بود و با توجه به اینکه آقای قمصری متواضع و خیلی مردم دوست است هرجا که می‌روند مردم و هنرمندان استقبال می‌کنند و همکاری‌های جالبی شکل می‌گیرد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1400062921292
  • خبرنگار : 90133