سیسی: با بنت درمورد سد النهضه به فهم مشترک رسیدیم

رئیس جمهوری مصر پس از دیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد، با وی پیرامون بحران سد النهضه، به فهم و دیدگاه مشترکی رسیده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در حاشیه نخستین دیدارش با نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در شهر شرم الشیخ گفت، با بنت "به صراحت" صحبت کرده و صحبت‌های زیادی پیرامون روابط دو طرف و تحولات منطقه صورت گرفته است.

وی افزود، در دیدارش با بنت که نخستین سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ۱۰ سال پیش به مصر است، مساله سد النهضه را بررسی کرده و در این باره فهم مشترکی میان خود و بنت یافته است.

سیسی گفت، در این دیدار گفته است که برای حل بحران سد النهضه در چارچوب مذاکرات و گفتگو و دستیابی به توافق نهایی تلاش می‌شود.

وی همچنین گفت، در این دیدار وضعیت نوار غزه، اهمیت حفظ صلح و برقراری آتش بس، اهمیت برقراری ثبات و حمایت اقتصادی و بهبود حال شهروندان در کرانه باختری و غزه بررسی شد.

شبکه کان هم اعلام کرد، سیسی در این دیدار از بنت خواسته به عنوان بخشی از "معامله" برقراری آتش بس در نوار غزه به حل بحران سد النهضه کمک کند. این در حالی است که اظهارات سیسی شامل چنین پیشنهادی نبود.

روعی شارون، تحلیلگر مسائل نظامی شبکه کان گفت، رژیم صهیونیستی نمی خواهد از مصر یا اتیوپی حمایت کند اما می‌تواند در این خصوص با دولت آمریکا ارتباط داشته باشد یا مثلا با ارائه تاسیسات آب شیرین کن به حل مشکل در حال افزایش آب در مصر کمک کند.

وی افزود، اگر اسرائیل خواسته‌های سیسی را برآورده کند، سیسی انگیزه زیادی برای اعمال فشار بر یحیی سنوار، رئیس جنبش حماس در غزه و سپس بازسازی این منطقه و بازگشت آرامش به آن خواهد داشت.

نفتالی بنت روز دوشنبه در راس هیئتی بلند پایه وارد قاهره شد تا با مقامات ارشد دولت مصر دیدار و گفتگو کند.

وی نخستین دیدارش با سیسی را "مهم و خوب" توصیف کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400062316937
  • خبرنگار : 71592