به گزارش ایسنا، جمشید حمزهزاده گفت: از اسفند ۹۸ تا پایان مرداد ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان زیان مالی متوجه هتلها و مراکز اقامتی رسمی شده است و متاسفانه، دو سوم کارکنان هتلها شغلشان را از دست دادهاند، درحالیکه بسیاری از آنها نیروهای متخصص این حوزه بودند.
او اظهار کرد: هتلداران از آغاز بحران کرونا، مطالباتی جزیی داشتند که متاسفانه پس از گذشت یک سال و نیم، نه از سوی دولت قبل و نه از جانب دولت فعلی هیچ پاسخی به این مطالبات داده نشده است. این مطالبات میتواند بخشی از خسارات واردشده به هتلها را جبران کند.
حمزهزاده بیان کرد: تسهیلاتی با بهره تکرقمی، تنفس حداقل یکساله و بازپرداخت طولانیمدت، از جمله مطالبات بود. این تسهیلات میتواند متناسب با حجم کار هتل و مثلاً تعداد اتاقهای آن در نظر گرفته شود. موضوع دیگر معافیت ۱۰۰ درصدی مالیاتی اعم از مالیات بر درآمد و ارزشافزوده تا پایان کرونا است. همچنین تخفیف و بخشودگی ویژه برای هتلداران در ارتباط با هزینه حاملهای انرژی و مثلاً پایین آوردن تعرفه مصرف هتلداران در این بخش. به علاوه بخشودگی سهم کارفرما از بیمه کارکنان میتواند از اشتغال ایجادشده در هتلها محافظت کند و مانع از تعدیل نیرو شود. امهال بازپرداخت تسهیلات دریافتی برای دورههای مشخص خصوصاً برای هتلهایی که پس از دریافت وام دچار رکود ناشی از بحرانهای سالهای گذشته و خصوصاً شیوع ویروس کرونا شدند موضوع دیگر است.
رییس جامعه هتلداران، ارزانسازی سفر را که به تازگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر آن تاکید داشته از جمله اقدامات حمایتی دولت از مردم و صنعت گردشگری دانست و افزود: بیشتر هتلها برای همکاری در این طرح، آمادگی دارند و حاضرند بدون اینکه کیفیت خدمات را پایین آورند به سهم خود، به این ارزانسازی سفر کمک کنند. اگر این طرح اجرا شود، هم مردم از عواید آن بهرهمند میشوند و هم چرخ راکد اقتصاد هتلها تا حدی به حرکت درمیآید. این مطالبات از نظر ما جزیی است که انتظار داریم در دولت جدید محقق شود و صنعت هتلداری تا حدی تقویت شود و جان بگیرد.
انتهای پیام