سومین انتخابات پارلمانی در مراکش/ نتیجه انتخابات تا پنجشنبه اعلام می‌شود

مراکش پس از پایان مرحله کارزار انتخابات پارلمانی و محلی که امروز چهارشنبه آغاز شده، از نیمه شب گذشته وارد مرحله سکوت انتخاباتی شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از العربی الجدید، مراکز اخذ رای در مراکش هم از صبح امروز کار خود را شروع کردند و قرار است تا ساعت ۱۹ به کار خود ادامه دهند.

انتظار می‌رود نتایج اولیه انتخابات نیز امشب یا فردغا پنجشنبه اعلام شود.

رقابت انتخاباتی در مراکش بین چهار حزب عدالت و توسعه (رهبر ائتلاف دولتی فعلی)، تجمع ملی مستقلین (عضو دولت)، حزب اصالت و مدرنیته (بزرگترین حزب مخالف) و حزب استقلال (قدیمی ترین حزب) است.

احزاب مراکش طی ۱۳ روز کارزار انتخاباتی برای جلب رای ۱۸ میلیون تلاش و با یکدیگر رقابت کردند و دبیران کل برخی از احزاب حتی سریعتر از موعد وارد مرحله سکوت انتخاباتی شدند تا مراکشی‌ها را برای رای دادن به حزب خود ترغیب کنند.

مقامات مراکش تعداد احزاب سیاسی را که قرار است وارد رقابت سومین انتخابات شوند ۳۱ حزب تعیین کرده است و تعداد واجدین شرایط نیز به حدود ۱۸ میلیون تن می رسد.

در انتخابات مراکش ، ۳۲ حزب برای کسب ۳۹۵ کرسی با یکدیگر رقابت می کنند تا اعتماد اکثریت ۱۷،۹۸۳،۴۹۰ رای را جلب کنند.

کرسی های پارلمان به ۳۰۵ کرسی اختصاص یافته به برندگان در سطح حوزه های انتخابیه محلی تقسیم می شود ، در حالی که ۹۰ کرسی باقی مانده به لیست های انتخاباتی اختصاص داده می شود که در سطح ۱۲ منطقه برای آنها رقابت خواهند کرد.

همچنین تعیین نخست وزیر در مراکش برعهده پادشاه این کشور است به این ترتیب که نخست وزیر را از حزبی که فراکسیون اکثریت را در پارلمان به دست آورده انتخاب می کند.

قانون اساسی مراکش که در قالب بهار عربی سال ۲۰۱۱ تدوین شده است اختیارات زیادی برای دولت و پارلمان در نظر گرفته است اما با این وجود پادشاه درمورد مسائل استراتژیک و طرح های کلان که با تغییر دولت ها تغییری نمی کنند، در راس تصمیم گیری ها قرار دارد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400061712592
  • خبرنگار : 71592

برچسب‌ها