در آستانه سال تحصیلی جدید قرار داریم و شمارش معکوس شروع سال تحصیلی آغاز شده و گویا آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱بسیار متفاوت از سالهای گذشته است.
یکی از این تفاوتها به زمان بازگشایی مدارس باز میگردد که به جای اول مهر این است که شور و شوق همیشگی بازگشایی مدارس در چهره خانوادهها و دانشآموزان دیده نمیشود و هر چه هست نگرانی و بلاتکلیفی است و بس.
نگرانی از روند وضعیت آموزشی و سلامت دانشآموزان، دغدغه این روزهای والدین است، والدینی که فرزندانشان به دلیل کووید ۱۹ از اسفندماه دو سال گذشته به صورت غیرحضوری کلاسهای درس خود را گذراندند و امروز هنوز تکلیف مشخص نیست که وضعیت آموزش به چه شکل خواهد بود، حضوری، غیرحضوری و یا ترکیبی!
اگر در سالهای گذشته دغدغه اکثر خانوادهها انتخاب مدرسه، لباس، دفتر و کیف و ... بود اما امسال کرونا از همه این دغدغهها پیشی گرفته و در صدر دلنگرانیهای خانوادهها قرار گرفته است.
در سال های گذشته شهریور که فرا می رسد دانش آموزان روزهای شهریور را یک به یک می شماردند و ناراحت از این بودند که تعطیلات در حال به پایان رسیدن هستند اما حال دانش آموزان بعد از گذشت دو سال دوری از مدرسه تمایل زیادی به رفتن مدرسه دارند و از همه بیشتر والدین چراکه نگران بچه هایشان از افت تحصیلی هستند ولی کرونا تمام ذهن آن ها را درگیر کرده است و تبدیل به یک دغدغه بزرگ برای آن ها شده است.
کلاس های حضوری موجب افزایش ارتباط اجتماعی بچه ها می شود
شاهی یکی از والدین بجنوردی است که پسرش امسال باید به کلاس دوم ابتدایی برود و در گفت و گو با ایسنا، می گوید: پسرم در سال گذشته سه ماه از سال تحصیلی را به صورت حضوری و مابقی را به صورت غیرحضوری گذراند.
وی با اشاره به اینکه بیشتر از ۱۷ روز به اول مهر ماه و بازگشایی مدارس نمانده است، می افزاید: اما هنوز تکلیف ما مشخص نیست که آغاز سال تحصیلی جدید به چه شکل خواهد بود، غیر حضوری است و یا حضوری و اگر حضوری است به چه شکلی کلاس ها برپا خواهند شد.
شاهی با بیان اینکه با برگزاری کلاس ها به صورت حضوری موافق هستم، ادامه می دهد: حضور دانش آموزان در کلاس درس و ارتباط آن ها با یکدیگر سبب افزایش روابط اجتماعی، اعتماد به نفس در بین آن ها می شود.
وی اظهارمی دارد: ماه های آخر سال تحصیلی پسرم به صورت آنلاین بود و از این نوع درس خواندن خسته شده بود و دوست نداشت سرکلاس بیاید و درس بخواند.
شاهی بیان می کند: پسرم به همراه مادرش در کلاس های مجازی حضور پیدا می کردند اما بیشتر همسرم مطالب را یاد می گرفت تا پسرم چراکه در محیط خانه موارد زیادی بود تا تمرکز آن را به هنگام درس خواندن همچون اسباب بازی ها، تلویزیون، برادر کوچکتر به هم بزند.
وی خاطرنشان می کند: از سوی دیگر تا همان اندازه ای که ممکن است یک دانش آموز ویروس کرونا را از مدرسه بگیرد تا همان اندازه نیز می تواند از ارتباط با پدر و مادر، خواهر و بردار و ... بگیرد، چراکه من هر روز سرکار هستم و ممکن است در محیط کاری به این ویروس مبتلا و سپس به خانواده منتقل کنم.
وی تصریح می کند: علاوه بر آن در سال گذشته تمامی پروتکل های بهداشتی و تعداد دانش آموزان در مدرسه پسرم رعایت می شد و خیال من از فرستادن پسرم به مدرسه راحت بود.
کلاس های غیرحضوری عاملی تاثیرگذار در افت تحصیلی دانش آموزان
علیزاده یکی دیگر از والدین بجنوردی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، می گوید: با برپایی مدارس به صورت حضوری موافق هستم چراکه یک سال و نیم آموزش غیرحضوری در مدارس موجب افت تحصیلی شدید پسرم شده است.
وی می افزاید: پسرم را به زور راضی می کردم تا هنگام کلاس مجازی سرکلاس حضور داشته باشد و خیلی از وقت ها هم حضور پیدا نمی کرد و مجبور بودم برای اینکه غیبت نخورد خودم سرکلاس حضور پیدا کنم.
علیزاده تاکید می کند: در واقع کلاس های مجازی به جای اینکه بیشتر برای دانش آموزان مفید باشد و آن ها مطالب را یاد بگیرند برای والدین خوب بود چراکه تعدادی از والدین به جای فرزندانشان سرکلاس حضور می یافتند و از سوی دیگر تکالیف را انجام نمی دادند و ما مجبور می شدیم که انجام دهیم.
وی بیان می کند: کلاس های حضور سبب می شود تا دانش آموزان در مدرسه با یکدیگر و با معلم خود ارتباط بیشتری داشته باشند و به درس خواندن ترغیب شوند و از سوی دیگر بین آن ها رقابت ایجاد شود.
علیزاده خاطرنشان می کند: کلاس های مجازی برای پسر من همچون زنگ تفریح بود و خیالش هم به هنگام امتحان راحت بود چراکه برای پاسخ دهی به سوالات خواهر، مادر و یا اطرافیان هستند که کمکش کنند تا نمره قبولی را بگیرد اما اگر کلاس به صورت حضوری باشد دیگر این موارد وجود ندارد.
موافق بازگشایی مدارس هستم نه با این وضعیت کرونا
مقدم یکی دیگر از والدین بجنوردی همچنین در گفت و گو با ایسنا، ادامه می دهد: موافق برپایی مدارس به صورت حضوری هستم نه با این وضعیت کرونا، که روزانه این همه از افراد درگیر و بر اثر آن فوت می شوند.
وی تصریح می کند: یک و نیم سال کلاس های درس مجازی سبب شده تا دانش آموزان از درس فراری باشند چراکه بیشتر به فکر بازی گوشی هستند و بیشتر والدین هستند که در کلاس ها حضور پیدا می کنند و از سوی دیگر باید با مکافات بچه ها را راضی کنند که در کلاس حضور پیدا کنند.
وی تاکید می کند: موافق به برگزاری کلاس های درس به صورت حضوری هستیم اما به شرط اینکه سلامت بچه ها هم تضمین شود و برای حضور دانش آموزان و برای سلامتی آن ها برنامه ریزی های دقیقی صورت گیرد.
کلاس های مجازی فرصت آموزش را از دانش آموزان عشایری می گیرد
یکی از دانش آموزان عشایر خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، می گوید: دانش آموزان عشایری نیز حق تحصیل و برخورداری از آموزش را دارند اما آموزش های مجازی این امکان را از ما گرفته است.
وی توضیح می دهد: در واقع بیشتر دانش آموزان عشایری از امکاناتی همچون گوشی هوشمند، تبلت و یا سیستم کامپیوتر برخوردار نیست و اصلا برخوردار باشد زمانیکه ما از اواسط پاییز به مناطق قشلاقی کوچ می کنیم امکانی همچون اینترنت برای ما وجود ندارد که ما بتوانیم استفاده کنیم.
وی می افزاید: البته معلم ها برای اینکه ما از درس عقب نمانیم کمک های زیادی به ما کردند به عنوان مثال مسیر زیادی را طی می کردند تا به ما درس نامه بدهند و یا اینکه برای رفع اشکلات درسی هر هفته تا جای سیاه چادر ما می آمدند اما انجام این کارها همانند حضور در کلاس نبود.
وی ادامه می دهد: از سوی دیگر از موقعی که مدرسه تعطیل شد خانواده ها ما را به همراه گوسفندان و مراقبت از دام ها به چرا می فرستادند و ممکن بود معلم بیاید اما در آن موقع ما در سیاه چادر نباشیم.
ترس از به خطر افتادن سلامتی فرزندم با برگزاری کلاس های حضوری دارم
یزدانی یکی دیگر از والدین خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اضافه می کند: به شدت با برگزاری کلاس درس به صورت حضوری مخالف هستم چراکه می ترسم سلامتی فرزندم به خطر بیفتد.
وی ادامه می دهد: درست که حضور دانش آموز در مدرسه بسیار خوب است اما دختر من به صورت غیرحضوری نیز به خوبی می توانست درس بخواند و نه دچار افت تحصیلی شد و نه عقب ماندگی.
یزدانی بیان می کند: گفته می شود اگر مدارس به حضوری برپا شود دستورالعمل های بهداشتی رعایت می شوند اما آیا امکان رعایت پروتکل ها در مدارس دولتی به خصوص در مناطق محروم وجود دارد.
وی می گوید: یک مدرسه دولتی در یک منطقه محروم تا چه اندازه می تواند مواد ضدعفونی کننده و ... خریداری و در اختیار دانش آموزان قرار دهد؟ آیا می تواند دانش آموزان ناقل مبتلا به کرونا ولی بدون علامت را شناسایی کند؟
یزدانی می گوید: شاید دانش آموز در خانواده خود به مهمانی رفته که در آن مهمانی شخص بیماری وجود داشته و آن نیز ناقل بیماری شود و سایر دانش آموزان را درگیر کند.
وجود آمادگی لازم برای برپایی مدارس به صورت حضوری
مودی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با بازگشایی مدارس می گوید: برنامه ریزی های لازم حتی به صورت بومی در صورت اعلام بازگشایی مدارس به صورت حضوری در استان انجام شده است.
وی می افزاید: آمادگی های لازم در این خصوص وجود دارد اما جزئیات آن طی هفته آینده اعلام می شود.
شناسایی بیش از ۹۲ درصد از بازماندگان تحصیلی در استان
عصمت بدخشان دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، می گوید: براساس آمار ثبت نامی ها، تاکنون بیش از ۹۲درصد از دانش آموزان خراسان شمالی ثبت نام شان را تکمیل کرده اند.
وی می افزاید: از بین دانش آموزان نام نویسی شده، ۱۹ هزار نفر در پایه اول ابتدایی، ۱۲ هزار و ۵۰۳ نفر در پایه هفتم و پنج هزار و ۸۰۶ نفر در پایه دهم متوسطه ثبت نام کرده اند.
بدخشان در رابطه با سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان با اشاره به اینکه ۱۹ هزار و ۵۴۶ دانش آموز شش سال تمام جهت ورود به پایه اول ابتدایی در خراسان شمالی وجود دارد، ادامه می دهد: از این تعداد تاکنون ۱۴ هزار و ۱۲۶ نوآموز سنجش را انجام داده اند.
وی بیان می کند: با توجه به تشکیل کارگروه تخصصی انسداد مبادی بی سوادی و مشارکت دستگاه های اجرایی، راهبران آموزشی و مدیران مدارس دربحث شناسایی کودکان بازمانده تاکنون بیش از ۹۲ درصد کودکان شناسایی شده اند که ۳۱درصد از این بازماندگان واجد شرایط در مدارس استان ثبت نام شده اند.
انتهای پیام