گفتگوی ایسنا با یک پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی:

پاف‌های کوچکی که کارهای بزرگ می‌کنند

یک پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی گفت: حمایت از مشاغل خرد خانگی و رونق فضای کسب و کار با اعطای تسهیلات ارزان قیمت محقق خواهد شد.

زهرا شایسته که به عنوان پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ﺩﺭ حوزه تولید لوازم آشپزخانه در شهرستان اراک فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تولیدات ما در حوزه لوازم آشپزخانه شامل سبد چوبی سبزی، نان، لباس و ... و بزرگترین تولید کننده انواع پاف (صندلی سه پایه و چهارپایه) و انواع پاف عروسکی کودک هستیم که در قالب مشاغل خانگی تولید می‌شوند.

وی با ابراز رضایت از درآمد حاصله ناشی از فعالیت در این شغل خانگی، بیان کرد: با فعالیت این طرح مشاغل خانگی با برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان تولید محصولات پاف، برای حدود ۳۵ نفر از بانوان و ﺟﻮاﻧﺎﻥ اشتغال ایجاد شده است.

او گفت: تولیدات خانگی شاغلین در این طرح برای عمده فروش‌ها در بازار تهران ارسال و سپس به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شود که به دلیل شرایط کرونایی میزان تولیدات کاهش یافته است. البته تنوع در تولید انواع محصولات آشپزخانه و تولید متناسب با نیاز بازار موجب شده تا بتوانیم از کاهش میزان تولیدات جلوگیری کنیم.

بازار خوبی در حوزه تولیدات پاف فراهم شده

شایسته با اشاره به اینکه عمده‌ترین تقاضای بازار، سفارش محصولات پاف است، اظهار کرد: به دلیل جذابیت در تنوع تولیدات، بازار خوبی در حوزه تولیدات پاف فراهم شده است به گونه‌ای که با طراحی صندلی عروسکی کودک با پوشش پاف، مشتریان تمایل زیادی برای خرید این محصول دارند.

وی در خصوص همکاری با جهاددانشگاهی اﺳﺘﺎﻥ ﻣﺮﻛﺰﻱ گفت: معرفی نیروی انسانی برای اشتغال و همکاری در حوزه آموزش شاغلین و افراد جویای کار از اقدامات حمایتی جهاددانشگاهی در اجرای طرح مشاغل خانگی است.

او در خصوص موانع پیش رو برای تحقق اهداف توسعه‌ای در این طرح گفت: کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مانع بزرگی است که پیش روی اهداف توسعه‌ای قرار گرفته به گونه‌ای که با وجود خلاقیتی که در تولید محصولاتی متناسب با نیاز بازار دارم، اما نبود نقدینگی مانع تولید به اندازه تقاضای بازار شده است، به عنوان مثال طرح تولید سیسمونی کودک جزو اهداف توسعه‌ای بوده که مشتریان زیادی هم دارد اما به دلیل نبود سرمایه و نقدینگی امکان تولید آن نیست.

کمک جهاد دانشگاهی به توسعه فعالیت ها

این پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی در ادامه گفت: امیدواریم با اجرای مفاد تفاهم‌نامه تنظیمی با جهاددانشگاهی بتوان با توسعه فعالیت‌ها، نیاز بازار را به تولیدات لوازم آشپرخانه تامین کرد.

وی در ادامه، تامین مواد اولیه را از دیگر مشکلات برشمرد و افزود: با کمک همسرم(غلامعلی ولیئی) توانستم بسیاری از مشکلات را برطرف کنم و بدون همکاری همسرم ادامه مسیر غیر ممکن خواهد شد، اما هنوز موانع بزرگی پیش روی تولید قرار دارد که مهمترین آنها تامین نقدینگی برای خرید نقدی مواد اولیه، توسعه فضای کارگاهی و ایجاد فرصت‌های شغلی متعددی است.

وی در خصوص نحوه فروش محصولات نیز بیان کرد: علاوه بر فروش سنتی، از فضای مجازی نیز برای معرفی و عرضه محصول استفاده می‌کنیم، اما عمده‌ترین مشتریان از طریق بازاریاب‌ها در تهران جذب شده و پس از ارسال به تهران به نقاط مختلف کشور حتی برای کشور عراق صادر می‌شود.

او تصریح کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند با ارائه روش‌های فروش مستقیم محصول به بازارهای هدف، حتی در صادرات به کشورهای همسایه به کمک ما بیاید تا با کوتاه کردن دست واسطه‌ها، سود بالاتری بدست بیاوریم و کسب و کار ایجاد شده رونق بیشتری بگیرد.

شایسته همچنین خواستار برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم تولیدات مشاغل خانگی توسط جهاددانشگاهی برای معرفی و عرضه مستقیم با قیمت مناسب کالا شد و افزود: برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا منجر به معرفی بیشتر تولیدات و جذب مشتریان جدید خواهد شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400061007297
  • خبرنگار : 50212