جنجال در تونس بر سر پناهنده سیاسی تحت پیگرد الجزایر

سازمان های حقوق بشری تونس مقامات کشورشان را به تحویل یک پناهنده سیاسی به الجزایر متهم کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، ۴۲ سازمان حقوق بشری در بیانیه‌ای اعلام کردند، سلیمان بوحفص، فعال سیاسی الجزایری در شرایطی مبهم ناپدید شده است. این در حالی است که دولت تونس هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده است.

سازمان‌های حقوق بشری مذکور اعلام کردند، آنچه اتفاق افتاده سابقه خطرناکی است که تونس با تحویل پناهنده الجزایری به کشورش نسبت به آن اقدام کرده است؛ پناهنده‌ای که از حمایت بین المللی برخوردار است.

از جمله سازمان‌هایی که این بیانیه را امضا کردند، انجمن دفاع از حقوق بشر تونس، مجمع حقوق اقتصادی و اجتماعی تونس، سندیکای ملی مطبوعات و انجمن دفاع از آزادی‌های فردی تونس هستند.

در ماه ژوئیه ۲۰۱۶ پلیس الجزایر بوحفص را به اتهام "اهانت به اسلام و پیامبر" بازداشت کرد.در ابتدا برای بوحفص پنج سال حبس صادر شد و سپس این حکم به سه سال کاهش یافت.

براساس بیانیه سازمان‌های حقوق بشری تونس، شاهدان گفتند، خودروهایی با پلاک‌های ناشناس ۲۵ اوت به محل اقامت این فعال الجزایری وارد شده و او را به مکان نامعلومی بردند.

۲۹ اوت نیز رسانه‌های الجزایر اعلام کردند، مقامات تونس بوحفص را به الجزایر تحویل داده‌اند.

این سازمان‌ها از تونس خواستند در این شرایط حساس به تعهدات بین المللی خود پایبند بوده و حفاظت از حقوق بشر و پناهندگان را تضمین کند.

سازمان‌های مذکور اعلام کردند، بوحفص به تونس آمد؛ چرا که کمیساریای عالی امور پناهندگان سپتامبر ۲۰۲۰ به او لقب "پناهنده" داد.

در بیانیه این سازمان‌ها آمده است، مصونیت بین المللی که بوحفص از آن برخوردار است مقامات تونس را ملزم می‌کند که به اجبار او را بازنگردانند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۹ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400060906430
  • خبرنگار : 71592

برچسب‌ها