زهرا علی اکبری در گفت وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: برای برخورداری از سال تحصیلی ارزشمند و نتیجه بخش خانواده ها و نظام آموزشی باید مسئولیت هایی را بپذیرند و در اجرای آنها تلاش و کوشش کنند.
وی افزود: در بخش مسئولیتهای خانواده میتوان گفت که والدین نظارت بر بهرهگیری از آموزش مجازی توسط فرزندانشان را در برنامههای روزانه خود قرار دهند. چه بخواهیم چه نخواهیم، آموزش مجازی برای خوب برگزار شدنش نیاز به همراهی و مشارکت خانواده ها دارد.
وی با بیان اینکه والدین سعی کنند صبور باشند و برای پاسخ به سوالات فرزندان خود حوصله به خرج دهند گفت: همچنین لازم است با معلمان در ارتباط باشند و از آنان برای بهتر شدن روند آموزش کمک بگیرند. البته در اینجا لازم است که دولت برای والدینی که سواد رسانهای و حتی سواد خواندن و نوشتن ندارند برنامهای داشته باشد و دانش آموزان در چنین خانوادههایی را با بستههای آموزشی راهنمایی و کمک کند.
علی اکبری ادامه داد: اگر در حال حاضر آموزش و پرورش قادر به چنین حمایتی نیست، باید برای آن به سرعت برنامه ریزی کند و در سال تحصیلی آینده دانش آموزان خود را پشتیبانی علمی و عملی کند. همچنین دولت قبل از شروع سال تحصیلی تا جایی که می تواند از بهره مندی دانش آموزان و معلمان به سخت افزارهای مورد نیاز مطمئن شود و با تخصیص بودجه کافی این مهم را عملیاتی کند.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته با وجود اجرای طرح هدایت برای تامین تبلت دانش آموزی، دانش آموزانی بودند که از ساده ترین وسیله سخت افزاری برای برخورداری از آموزش مجازی محروم بودند و این مسئله باعث شد نتوانند سال تحصیلی را به خوبی پشت سر بگذارند گفت: دولت و نظام آموزشی وظیفه دارد به فکر این دانش آموزان وحتی معلمانی باشد که رایانه، تلفن همراه و یا حتی تبلت برای وصل شدن به اینترنت و آموزش مجازی ندارند.
این کارشناس آموزش و پرورش افزود: فصل تابستان فرصت خوبی بود تا آموزش و پرورش، دوره های آموزشی و توانمندسازی برای معلمان با محور تولید محتوای الکترونیک برگزار کند تا در کلاس های درس خود به خوبی از این محتواها استفاده کنند. ارتقای اپلیکیشن شاد به حدی که مشکلات خود در زمینه کاربردهای آموزشی را حل کرده باشد، مطالبه والدین، دانش آموزان و معلمان است.
علی اکبری تاکید کرد که آموزش و پرورش نباید برای بستر آموزش مجازی فقط بر«شاد» تاکید داشته باشد، بلکه باید به مدارس به ویژه مدارس دولتی امکان بدهد تا از نرم افزارهای آموزشی دیگر همچون ادوبی کانکت و اسکای روم و... نیز استفاده کنند و آموزشی مناسب و درخور توجه برای دانش آموزان خود داشته باشند.
وی با بیان اینکه همچنین باید برای رفع مشکلات سیستمی شاد، توسعه گستره اینترنتی در مناطق محروم و کم برخوردار کشور تلاش شود گفت: چاره اندیشی برای رایگان بودن استفاده از این شبکه برای معلمان و دانش آموزان از اولویت های دولت و وزارت آموزش و پرورش باشد. در آموزش مجازی به تناسب فضایی که دارد، استفاده از کتاب های درسی و محتوای آموزشی نیاز به تغییراتی دارد.
این کارشناس آموزش و پرورش افزود: بنابراین ضرورت دارد تا سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که متولی طراحی و چاپ کتاب های درسی است در راستای تناسب بندی و کاربردی کردن محتوای آموزشی با فضای مجازی، طراحی مواد آموزشی و کتاب درسی را مبتنی بر نظریه ها و رویکردهای آموزش نوین برنامه ریزی کند که بتوان از آن در بستر الکترونیک استفاده کرد.
علی اکبری با اشاره به اینکه در ضمن نظام آموزشی باید برای دانش آموزان مدارس ابتدایی که به آموزش در فضای مدرسه نیاز دارند، برنامه ریزی داشته باشد و با برگزاری چند کلاس درس با تعدادی از دانش آموزان ضمن رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی، والدین را از نگرانی بابت آموزش صحیح فرزندانش برهانند گفت: طی چند ماه اخیر تلاش ها و پیگیری هایی از سوی متولیان دستگاه تعلیم و تربیت برای برقراری عدالت آموزشی و دسترسی برابر انجام گرفته و امید است با برطرف شدن اشکالات و ابهامات باقی مانده ، سناریوهای مختلفی که برای آموزش در سال تحصیلی جدید در نظر گرفته شده، با فراگیری تمامیتی اجرایی شوند.
وی تاکید کرد که بدون تردید با استناد به اصل سی ام قانون اساسی، بازماندگی از تحصیل رخداد نامبارکی است که باید از ظهور و بروز آن پیشگیری کرد و از هیچ تلاشی در راستای حق آموزش رایگان و دسترسی برابر دریغ نکرد.
انتهای پیام