در گفت‌وگو با یک داروساز؛

از فرهنگ مصرف دارو تا تفاوت‌های کیفیت تولید آن در شرکت‌های داروساز

رئیس انجمن داروسازان چهارمحال و بختیاری در خصوص تاثیر داروها بر اساس کارخانه سازنده، گفت: کیفیت تولید دارو در کارخانجات داروسازی حتی در صورت یکسان بودن مواداولیه می‌تواند متفاوت باشد، اما تا حد قابل توجهی از این موضوع، تلقین روانی است.

محمد شاهقلی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص فرهنگ مصرف دارو، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی در تجویز دارو چند سالی است که به داروخانه‌های کشور ابلاغ شده و آموزش‌هایی در این خصوص صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مصرف منطقی دارو بر عهده مردم است، افزود: ممکن است یک پزشک بر اساس تشخیص خود در رابطه با یک فرد مراجعه‌کننده دارویی تجویز نکند، از آن‌جا که برخی از افراد جامعه عادت به مصرف زیاد دارو دارند، این مسئله را نمی‌توانند قبول کنند، از طرفی برخی از مردم نیز در مصرف داروی تجویزی سستی کرده و دارو را در زمان تعیین شده استفاده نکرده و یا اصلا مصرف نمی‌کنند، این دو موضوع متفاوت باید در میان مردم فرهنگ‌سازی شود.

شاهقلی ادامه داد: درباره دارویی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها دوره درمان بسیار مهم است، به‌طوری که فرد با دیدن نخستین علایم بهبودی مصرف دارو را قطع می‌کند، اما باید بیمار دوره درمان خود را کامل کند، زیرا درمان ناقص باعث مقاومت میکروبی می‌شود، همچنین با هر عفونت و گلودرد ساده مردم نباید درخواست آنتی‌بیوتیک کنند.

رئیس انجمن داروسازان چهارمحال و بختیاری یادآور شد: دسته داروهای دیگری که متقاضی زیادی دارد، داروهای اعصاب و روان هستند، داروخانه تنها می‌تواند از روی نسخه قبلی این داروها را تجویز کند، عموما با تشخیص داروساز در حد معقول این نوع داروها برای فرد مراجعه‌کننده تجویز می‌شود.

وی در خصوص تجویز داروهای بدون نسخه، توضیح داد: همه‌ساله لیستی از داروهایی که داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک ( OTC) می‌توانند به مراجعه‌کنندگان تحویل دهند، به داروخانه‌ها ابلاغ می‌شود که معمولا این اقلام، ۸۰ رقم هستند، البته در زمان تحویل دارو نیز بهتر است شرح حال مختصری از سوی بیمار گرفته ‌شود.

شاهقلی با بیان اینکه برخی از داروها ممکن است همراه با عارضه باشند، گفت: مشورت با کادر درمان راهکار این مسئله است، اگر دارویی عارضه بدی داشته باشد، راه‌های جایگزین دیگری برای ادامه روند درمان وجود دارد.

رئیس انجمن داروسازان چهارمحال و بختیاری درخصوص تاثیر داروها بر اساس کارخانه سازنده، تصریح کرد: کیفیت تولید دارو در کارخانجات داروسازی، حتی در صورت یکسان بودن مواد اولیه می‌تواند متفاوت باشد، اما تا حد قابل توجهی از این موضوع، تلقین روانی بوده، همچنین خصوصیات فردی نیز در میزان اثرگذاری دارو موثر است، زیرا فرآیند هضم و جذب دارو طبق سیستم بدنی افراد فرق دارد.

شاهقلی با اشاره به مسئله قیمت‌گذاری داروها، اظهار کرد: قیمت داروها در کشور ثابت بوده و معیار آن، سایت وزارت بهداشت است، این مسئله که برخی از داروخانه‌ها گران‌فروشی می‌کنند صحت نداشته و اختلاف قیمتی بر سر شرکت‌های مختلف است.

رئیس انجمن داروسازان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اگر موردی از گرانفروشی و کمبودهای دارویی مشاهده شد، افراد می‌توانند به معاونت غذا و داروی استان مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۳۸۳۳۳۳۵۵۱۱ تماس بگیرند.

وی در پایان با بیان اینکه تعداد ۱۱۰ داروخانه شهری و روستایی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اضافه کرد:  پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حدود هشت داروخانه به لیست داروخانه‌های استان، اضافه می‌شود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۷:۲۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400060503242
  • خبرنگار :