معاون استاندار یزد در جمع خبرنگاران اعلام کرد؛

بهره‌برداری و آغاز عملیات ۵۳۲ طرح عمرانی استان یزد در هفته دولت ۱۴۰۰

معاون عمرانی استانداری یزد از افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۵۳۲ طرح با اعتباری بالغ بر ۳۳۱۴ میلیارد تومان در هفته دولت امسال خبر داد.

«محسن صادقیان» امروز چهارشنبه سوم شهریورماه ۱۴۰۰ به مناسبت آغاز هفته دولت در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از رسانه‌ها به دلیل تعامل با حوزه عمرانی استانداری در طی این سالها،  اظهار کرد: هرچند شاید در سالهای گذشته نبود پیوست رسانه‌ای در برخی طرح‌ها موفقیت کامل آنها را رقم نزد ولی خوشبختانه در سالهای اخیر اختصاص پیوست رسانه‌ای و ارتباط خوب با رسانه‌ها منجر به موفقیت مطلوبی در طرح‌های عمرانی استان شد.

وی با بیان این که امسال نیز همانند هفته دولت سال‌های گذشته با هماهنگی خوبی بین دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی طرح‌های زیادی آماده بهره برداری شده است، گفت: در هفته دولت ۱۴۰۰ در مجموع تعداد ۵۳۲ طرح با اعتباری بالغ بر ۳۳۱۴ میلیارد تومان افتتاح و بهره برداری یا آغاز عملیات خواهد شد.

معاون استاندار اضافه کرد: از مجموع این طرح‌ها، ۵۱۳ طرح با اعتباری افزون بر ۲۵۲۴ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۹۳۲ نفر مورد بهره برداری و عملیات اجرایی ۱۹ طرح با سرمایه گذاری ۷۹۰ میلیارد تومان آغاز خواهد شد.

وی با بیان این که این طرح‌ها در تمام شهرستان‌های استان و در قالب ۲۳ دستگاه اجرایی افتتاح و عملیاتی خواهد شد، گفت: بیشترین طرح‌های هفته دولت امسال مربوط به شهرستانهای یزد با ۹۶ طرح، تفت با ۷۴ طرح و سپس شهرستان اردکان است و از لحاظ دستگاهی نیز بیشترین آنها با ۱۰۳ طرح مربوط به شرکت توزیع برق، جهادکشاورزی با ۴۵ طرح و راهداری و حمل و نقل جاده ای با ۱۹ طرح می‌باشد.

صادقیان در همین رابطه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان را با توجه به مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران دارای بیشترین سرمایه گذاری با اعتبار بالغ بر ۱۷۵۹ میلیارد تومان و بیشترین اشتغال با بالغ بر ۱۹۰۰ نفر و در ادامه جهادکشاورزی، میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی ذکر کرد.

وی در ادامه به برخی از مهمترین دستاوردهای معاونت عمرانی استان یزد در دولت تدبیر و امید اشاره و تاکید کرد: اعتقاد ما در حوزه عمرانی، برنامه محور بودن تمام بخشها بود لذا از ابتا در این رابطه برنامه‌ای تدوین و در قالب نشریه‌ای هر سه ماه یکبار پیشرفت برنامه‌ها و طرح‌ها را پایش و رصد کردیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی استان برای ایجاد ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان، گفت: طی دو سال گذشته ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان مورد بهره برداری قرار گرفت و هم اکنون نیز ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در حال اجراست که از بزرگترین آنها می‌توان به باند دوم راه یزد – طبس، باند دوم اردکان – چوپانان و باند دوم هرات – هرابرجان اشاره کرد.

وی در این رابطه به آغاز عملیات اجرایی باند دوم بافق – بهاباد در سالهای اخیر نیز اشاره و اضافه کرد: یکی دیگر از مطالبات استان در این بخش بهسازی جاده فولاد آلیاژی بود که قطعه اول آن به بهره برداری رسیده و قطعه دوم نیز در حال پیگیری است.

معاون عمرانی استاندار از در دست اقدام بودن ۲۶۰ کیلومتر راه اصلی خبر داد و از عمده‌ترین آنها را جاده بهاباد – دربند – نایبند خواند که در صورت بهره برداری موجب شکوفایی شهرستان بهاباد خواهد شد.

وی از بزرگترین دستاوردهای استان در حوزه راه آهن نیز به بهره برداری راه آهن یزد – اقلید اشاره و بیان کرد: خوشبختانه بخش زیادی از راه آهن یزد – ارژنگ نیز تاکنون به بهره برداری رسیده است.

وی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر ۱۲۴ کیلومتر راه روستایی نیز در استان در حال اجراست که برخی از آنها افتتاح و مابقی نیز در همین سالجاری مورد بهره برداری می‌شود.

صادقیان از مهمترین اهداف استان در حوزه انرژی را تامین برق پایدار و توازن عدالت در توزیع برق در شهرستانهای استان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰ نیروگاه خورشیدی و نیروگاه مقیاس کوچک و بعضاً بزرگ و نیز ساخت ۲۰ پست برق و خطوط انتقال در دست پیگیری و اجراست و در همین راستا طرح‌های خوبی نیز در این حوزه در شهرستان‌های کم‌برخوردارب مانند خاتم و بهاباد اجرایی شد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بخش گازرسانی نیز تمام شهرها و ۹۷ درصد روستاهای استان از نعمت گاز برخوردار هستند و در سالهای اخیر تلاش شد صنعت استان نیز با گازرسانی به سمت صنعت سبز سوق داده شود.

معاون استاندار از اقدامات خوب صورت گرفته در حوزه کشاورزی را توسعه و ترویج روشهای آبیاری نوین در این بخش خواند و گفت: یزد اولین استان در کشور است که در حوزه منابع طبیعی اقدام به کاداستر اراضی ملی کرد و در حوزه کشاورزی نیز قراردادی در حال انعقاد است تا اراضی کشاورزی استان نیز کاداستر شود.

وی تاکید کرد: اهتمام به دو عامل «منابع طبیعی و محیط زیست» و «جمعیت» برای توسعه صنعتی استان ضروری است والا در سالهای آینده دچار مشکل خواهیم شد.

وی در همین راستا از تلاش برای ساماندهی پسماندهای صنعتی استان اشاره و اعلام کرد: علی رغم موانع و مشکلات موجود تا یک ماه آینده فراخوان این طرح منتشر خواهد شد.

صادقیان اضافه کرد: همچنین یزد جزو اولین استانهایی هستیم که مرکز پایش آنلاین زیست محیطی دشت بحرانی اردکان – یزد - مهریز را عملیاتی و اقدام به ساماندهی معادن شن و ماسه و تعریف و ایجاد پهنه های صنعتی جدید شامل پهنه‌های یزدباف و یزد – طبس برای جلوگیری از آلایندگی‌های زیست محیطی برخی صنایع کرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت انتقال آب به استان، گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر ۲۰ میلیون مترمکعب خط انتقال آب از خلیج فارس برای صننایع استان بهره برداری شد که ظرفیت ایجاد شده در این بخش قابل توسعه است و از طرفی شاهد سرمایه‌گذاری برخی صنایع برای استحصال ۲۰ میلیون مترمکعب پساب فاضلاب شهری یزد هستیم.

معاون استاندار با اشاره به اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان گفت: در سال گذشته طی چهار مرحله از متقاضیان ثبت‌نام شد و از مجموع ۲۲ هزار و ۲۶۴ متقاضی، ۸۸۷۷ نفر تایید نهایی شدند و از اواخر سال گذشته برای تامین زمین و شروع عملیات این طرح‎ها در ۱۸ شهر استان اقدام کردیم.

وی افزود: خوشبختانه اولین طرح اقدام ملی مشکن نیز در بین استانهای کشور در یزد افتتاح شد و به زودی نیز ۲۰۰ واحد در یزد و حدود ۱۸۰ واحد را در مهریز به متقاضیان تحویل خواهیم داد.

صادقیان گفت: امسال برای مرحله پنجم اقدام به ثبت‌نام از متقاضیان طرح ملی مسکن شد که ۹۷۳۲ نفر متقاضی بودند و اکنون در مرحله پایش آنها هستیم.

وی یکی از دیگر اقدامات طی دو سال گذشته را نیز استفاده از نهادهای عمومی غیردولتی در بحث طرحهای عمرانی استان به ویزه در مناطق محروم از جمله با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد علوی عنوان کرد.

صادقیان در پایان یکی دیگر از افتخارات استان را تکمیل و بهره برداری از کتابخانه مرکزی یزد پس از قریب دو دهه بلاتکلیفی ذکر کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1400060302529
  • خبرنگار : 50214