معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان:

تولید آرک معدنی TH۳۶ ذوب‌آهن، کشور را از واردات بی‎‌نیاز کرد

معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان با اشاره به تولید آرک معدنی TH۳۶ به عنوان محصول جدید این شرکت، گفت: در مجموع ذوب آهن به دنبال تکمیل سبد محصولات خود با ارزش افزوده بالاتر است و در آینده ای نزدیک این شرکت آرک معدنی TH۲۹ را تولید خواهد کرد.

مهرداد تولائیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تولید محصول جدید آرک معدنی TH۳۶ در ذوب آهن، اظهار کرد: همواره نیاز به توسعه معادن در کشور داریم، بنابراین آرک های معدن برای استفاده از تونل ها در معادن مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه پیش از این ذوب آهن اقدام به تولید آرک V۲۱ کرده بود که از نظر ابعادی کوچکتر از آرک TH۳۶ است، گفت: افزود: معادن برای اینکه در عمق بیشتری پیشروی کنند نیاز به آرک های بزرگتر دارند که مدل TH۳۶ که بزرگتر و قابل استفاده در تونل های عمیق تر و بزرگ است.

معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه تا پیش از این، آرک های TH۳۶ وارداتی بود، تصریح کرد: با توجه به اهمیت توسعه معادن در ذوب آهن و از سوی دیگر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، ذوب آهن اقدام به تولید آرک TH۳۶ کرده که در حال حاضر مانع واردات این محصول به کشور می شود.

وی تاکید کرد: البته این مدل آرک از نظر فنی قابلیت صادرات دارد، اما در حال حاضر هدف ما جلوگیری از واردات و تامین نیاز داخل است.

تولائیان با اشاره به اینکه برای جلوگیری صد در صد از واردات چنین آرک های نیازمند پیگیری و حمایت وزارت صمت هستیم، گفت: در حال حاضر در مراحل اولیه تولید آرک معدنی هستیم و به طور قطع با توجه به افزایش نرخ ارز، قیمت محصول تولیدی ذوب آهن مناسب تر است و به طور اتوماتیک معادن اقدام به خرید این محصول خواهند کرد، البته در مراحل بعدی به دنبال اقدامات حمایتی از وزارت صمت هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سفارش ۵۰۰ تنی از آرک TH۳۶ را داریم و براساس آن محصول را تولید کرده است، گفت: در مجموع ذوب آهن به دنبال تکمیل سبد محصولات خود با ارزش افزوده بالاتر است تا آرک های مورد نیاز کشور را به مرور تولید کند.

معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه آرک معدنی در کارگاه ۶۰۵ ذوب آهن تولید می شود، ابراز امیدواری کرد: در آینده ای نزدیک ذوب آهن آرک معدنی TH۲۹ را تولید کند.

وی در خصوص دریافت استانداردهای آرک های مختلف نیز، توضیح داد: آرک‌ها همواره از نظر ابعادی و آنالیز استاندارد جهانی دارد و واحد کنترل کیفی ذوب آهن براساس این استاندارد با مشتری توافق می کند و براساس آن نیز محصول تحویل مشتری می شود. البته طبیعی است که این محصولات باید استانداردهای ملی را دریافت کنند، البته در حال حاضر محصولات تولیدی ذوب آهن مطابق استانداردهای جهانی هستند.

تولائیان در خصوص برنامه ریزی ذوب آهن برای تولید انواع مختلف آرک های معدنی، گفت: میزان تولید براساس نیاز مشتری است و باید توجه دارد که آرک ها از نظر تناژ عدد زیادی در کشور مصرف ندارد و تنها مورد مصرف معادن هستند و سایز آرک بزرگ نیز تنها برای معادن با عمق زیاد و تونل بزرگ است.

وی درباره توان صاداتی این محصول نیز، گفت: ذوب آهن اصفهان مطابق با استاندارد و کیفیت جهانی این محصولات را تولید می کند و میزان تولید بستگی به شرایط بازار و مشتری دارد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400060302244
  • خبرنگار :