حامد سرائی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به ظرفیتهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با بیان اینکه فراهم کردن زیرساختهای ارتباطی و اینترنتی برای نقاط مختلف اعم از مناطق شهری و روستایی رسالتی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر عهده دارد، اظهار کرد: امروزه فناوری اطلاعات در زندگی تکتک ما رسوخ کرده و اگر اینترنت در دسترس ما نباشد برخی از کارهای روزمره ما مختل میشود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت این را داریم که علاوه بر آموزش مجازی، کسب و کارهای مبتنی بر فضای مجازی را هم شکل دهیم، افزود: ما باید در بحث اینترنت و ارتباطات از ظرفیت بسیار بالای حوزه فناوری اطلاعات استفاده کرده و علاوه بر وصل شدن به فضای مجازی و توسعه آموزش برای اهداف دیگر مانند ایجاد اشتغال نیز از ظرفیت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده کنیم.
این مسئول با بیان اینکه بیکاری، رکود کسب و کارها و مهاجرتهایی که از روستاها به شهرها به تبع دو مورد اول رخ میدهد، سه دغدغهای است که در جامعه ما وجود دارد، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در مناطق روستایی وجود دارد، این است که نمیتوانند محصولات کشاورزی، دامداری، صنایعدستی و ... خود را که تولید میکنند، به خوبی عرضه کنند و یا این محصولات توسط دلالان به قیمت پایینی خریداری میشود، در صورتی که به واسطه فضای مجازی و ظرفیت بالای این حوزه خود افراد در مناطق روستایی میتوانند محصولاتشان را عرضه کرده و با قیمت مناسبی به مصرفکننده نهایی بفروشند.
سرائی ادامه داد: برای عرضه محصولات کشاورزی و فعالیت در حوزه گردشگری افراد در مناطق روستایی نیاز به پلتفرمها و نرمافزارهایی داریم که شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات میتوانند در تولید نرمافزارهایی مبتنی بر پلتفرمهای عرضه، توزیع و فروش محصولات روستامحور فعالیت کنند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با بیان اینکه به شرکتهایی که تمایل به تولید این پلتفرمها دارند، در صورت ارائه مدل کسب و کاری که به درآمد برسد، تسهیلاتی در قالب وجوه ارائه شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت میشود، عنوان کرد: ممکن است یک پلتفرم جوابگوی همه محصولات موجود در روستاها نباشد و شرکتها و جوانان روستا میتوانند در حوزههای مختلف گردشگری، کشاورزی، غذایی، دامپروری و ... فعالیت کنند که هر کدام از این حوزهها دری را به سمت مجموعهای باز میکند که بسیار گسترده است و با این کار علاوه بر اینکه شرکتها کسب و کارهای خود را با ایجاد پلتفرمها توسعه میدهند و بازار جدیدی پیش روی خود باز میکنند، روستاییان نیز میتوانند روی این کسب و کارها کار کرده و کسب و کار خود را گسترش دهند.
این مسئول بیان کرد: با ایجاد و گسترش کسب و کار مجازی در مناطق روستایی، علاوه بر تقویت اقتصاد روستا و ایجاد اشتغال، میتوانیم از مهاجرتهایی که از مناطق روستایی صورت میگیرد نیز جلوگیری کنیم، البته شاید با توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فضای مجازی، شاهد مهاجرت معکوس جوانانی که مهاجرت کردهاند نیز باشیم.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از جوانان به دنبال کار هستند، در صورتی که در جامعه نیازها و فرصتهای اشتغال زیادی وجود دارد که ممکن است جوانان به آنها بیتوجه باشند، در صورتی که با توجه به آن فرصتها و با فکر و ایده خود میتوانند کسب و کارهای مختلفی را برای خود ایجاد کرده و خدمات ارزندهای نیز برای جامعه داشته باشند.
انتهای پیام