حمید شکری خانقاه در سمینار مجازی آموزشی «روابط عمومی تخصصی و اصول مردم داری» که در آستانه هفته دولت ویژه مدیران و کارکنان روابط عمومی بخش کشاورزی آذربایجان شرقی و ادارات تابعه سازمان در تبریز برگزار شد، بیان کرد: آنچه که هر دولتمردی در مدیریت ارتباطی خود باید به آن توجه ویژهای داشته باشد، تضمین تاثیرگذاری پیامهای خود بر جامعه مخاطب و دستیابی به فرهنگ و رفتار موردنظر در بین گروههای مختلف است که هدف اصلی فرایند ارتباطی محسوب میشوند.
وی گفت: روابط عمومی پویـا و کارآمد باید برای حل مسائل ارتباطی دستگاهها، برنامه ارتباطی راهبردی مدبرانه و مستدلی طراحی و ارائه کند و مدیران جدید روابط عمومی دولت مردم مدار نیز باید بتوانند در جهت دهی افکار عمومی و سازمان در مسیر تحول و توسعه، با اتخاذ استراتژی ارتباطی موثر، نقش کلیدی ایفا کنند.
وی با بیان اینکه آنچه قبل از هر اقدامی باید مدنظر مدیران روابط عمومیها قرار گیرد، توجه به شاخصها و معیارهای استاندارد و لازمههای حرفهای روابط عمومی هوشمند با استانداردهای ارتباطی و برنامه ریزی استراتژیک ارتباطی در روابط عمومی است، ادامه داد: باید با نگاهی دگرگونه و عمیق به فراگرد هوشمندسازی ارتباطی مبتنی بر بازآفرینی اعتماد بین مردم و دولت طرحی نو در انداخت.
مدیر دپارتمان روابط عمومی و ارتباطات برنامه مهارت سنجی حرفهای اروپایی اسکو در ایران با بیان اینکه روابط عمومی بازوی توانمند مدیریت سازمان و یکی از وظایف مدیران، روابط عمومی و ارتباطات است، افزود: روابط عمومیها با عملکرد خوب و اثرگذار خود میتوانند بازیگر نقش خطیر و حساس ایجاد ارتباط فعال و اثربخش بین دولت و مردم باشند. این نهاد باید بتواند فاصله ها را کاهش داده و زمینه ایجاد تفاهم و هم اندیشی بین مسئولان و مردم را فراهم سازد و تصمیم گیریها را به سمت منافع عمومی سوق دهد.
وی با بیان اینکه امروزه سیستمهای موفق و کارآمد، سیستمهای هماهنگ با روابط عمومی و همخوان با اصول ارتباطی هستند، ادامه داد: از آنجا که روابط عمومی تنها نقطه تماس سازمان با رسانهها و مردم است، همه مدیران در همه سطوح باید به تقویت این مرکز ثقل ارتباطی بیاندیشند.
وی تاکید کرد: مدیران ارشد باید از روابط عمومیها حمایت کنند و این حمایت در قالب اعتماد به نقش مدیریتی روابط عمومی میتواند کارساز تر باشد، زیرا در سایه اعتماد مدیران سطح بالا، اقتدار روابط عمومی تثبیت می شود و حمایتهای دیگر نظیر حمایت مادی و انسانی نیز در سایه اعتماد و اقتدار حاصل میشود. روابط عمومی یک فرصت است نه تهدید و اقتدار آن بر قدرت سازمان میافزاید و مدیران را سرافرازتر میکند و زمانی که تصمیم گرفته میشود یک روابط عمومی فعال داشته باشیم و به آن اقتدار و ابتکار عمل بدهیم، تا بتواند منافع سازمان را تشخیص داده و در جامعه آن را مطرح کند، باید افرادی را انتخاب کنیم که درجه اعتمادمان نسبت به آنها بالاتر است.
شکری با بیان اینکه یکی از آسیبهای جدی در روابط عمومی، ضعف ساختاری در تشکیلات روابط عمومی است که سبب شده تا کاستیهایی در این نهاد به وجود آید، گفت: ادوارد برنیز، روابط عمومی را به عنوان یک حرفه اصیل و جدی تعریف کرده است. وی معتقد است که روابط عمومی یعنی اطلاعاتی که به مردم داده میشود، تلاشهای ترغیبی به منظور تغییر گرایشها و رفتار مردم، کوشش در همبسته ساختن نگرشها و اقدامات یک سازمان با مخاطبان خود و متقابلا نگرشها و اقدامات مخاطبان با سازمان و بالاخره آگاه ساختن، متقاعد ساختن و ایجاد همبستگی افعالی هستند که بر عمل روابط عمومی حاکم است.
نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی با بیان اینکه برای استاندارد کردن نظام ارتباطات و روابط عمومی باید استانداردهای جهانی را با رویکرد روابط عمومی ایرانی، پیاده سازی کنیم و منشور بین المللی روابط عمومی یکی از نظام نامههای اخلاقی در روابط عمومی است، گفت: اصول رفتاری و اجرایی در حوزه اخلاق حرفهای روابط عمومی شامل رعایت، صداقت، گفتوگو، شفافیت، تضاد، محرمانه بودن، صحت، دروغ و نادرستی، فریبکاری، افشا، سود، حق الزحمه، هدیه، نفوذ، رقبا، نق زدن، استخدام و همکاران است که در صورت بروز و آشکار شدن نقض این اصول ۱۷ گانه، شیوههای انضباطی انجمن بین الملل در این ارتباط به کار گرفته میشود.
مشاور برنامه ریزی راهبردی با بیان اینکه روابط عمومی با ارزیابیهای خود، نشان میدهد که مخاطب برای او مهم بوده و نظر و پیشنهادات او در ترسیم افقهای توسعه سازمانی تاثیرگذار است، ادامه داد: مشارکت مخاطبان در برنامه ریزی سازمانی و ارائه پیشنهادها و آرا و اندیشهها در قالب نظام پیشنهادها در هر سازمانی از ضروریات محسوب میشود که نشاندهنده احترام به افکار عمومی و جلب مشارکت جمعی است.
وی با بیان اینکه روابط عمومی پویا میکوشد تا با ارزیابی مستمر برنامهها و خط مشی اداری خود و سازمان و نحوه اجرای این برنامهها، در مسیر اتخاذ روشهای بهتر و برنامه ریزی مطلوب و مناسب و اجرای صحیح و اصولی گام بردارد، افزود: ایجاد پیوستگی و تعامل بین عوامل درون سازمانی و برون سازمانی، کمک به هم افزایی و هدفمندی برنامهها و فعالیتها، بهره گیری از توانمندیها و امکانات سازمان برای تحقق اهداف، تبیین برنامهها، عملکردها و مسئولیتهای سازمان به منظور پاسخگویی به جامعه هدف، مطالعات افکار و پژوهشهای مرتبط در راستای نیازسنجی و شناخت بازخوردها و عملکردها، ایجاد شرایط مطلوب و فرصت سازی برای سازمان در محیطهای تعاملی و ارزیابی مستمر در روابط عمومی نمونهای مشهود از اخلاق حرفهای است.
وی بیان کرد: روابط عمومی با تنظیم برنامه زمانی و با هدف بازخوردسنجی و اطلاع از میزان رضایت عمومی از خدمات ارائه شده، اقدام به ارزیابی اقدامات خود در میان مخاطبان و جامعه هدف میکند.
به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی استان، شکری گفت: ارزیابی میتواند شامل بررسی نتایج خدمات ارائه شده و میزان استقبال متقاضیان و مشتریان باشد، مربوط به تحقق اهداف سازمان در فواصل زمانی مختلف باشد و یا به بررسی پیامها و ارتباطات روابط عمومی با مخاطبان و میزان موفقیت آن بازگردد.
انتهای پیام