بسته اخبار سیاسی ۳۰ مرداد

آغاز بررسی کابینه پیشنهادی/واکنش‌ها به ارسال نفتکش ایران به لبنان

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس/ درگذشت آیت الله ایمانی/ روابط ایران و لبنان از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با حضور رییس جمهور از جمله موضوعات پرخبر و پرمخاطب امروز بود.

در این جلسه سید ابراهیم رئیسی که برای دفاع از کابینه پیشنهادی خود در صحن مجلس حضور یافته بود،  با بیان اینکه سعی کردیم حقیقتا شایستگان را معرفی کنیم، گفت: در بررسی صلاحیت وزرا تلاش شد محورهایی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است مورد توجه قرار گیرد و ما تلاش می کنیم انجامش دهیم مثل کارآمدی و تعهد، ارزشی بودن، مردم گرایی، جوانگرایی مورد نظر قرار بگیرد.

رئیس جمهور همچنین در نوبت دوم جلسه علنی امروز مجلس جهت بررسی صلاحیت وزرا گفت: برنامه تحولی مفصل دولت سیزدهم‌ تا چند روز آینده در اختیار همه قرار خواهد گرفت. در مرحله اول پیشنویس است و بعد از اخذ نظرات کارشناسی عمومی و نهایی می شود. مانند سند تحولی است که در قوه قضاییه داشتیم اما گسترده تر از آن.

اظهارات رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس یازدهم  به عنوان یکی از مخالفان کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

جلال محمودزاده از میانگین سنی ۵۲ سال وزرا و عدم حضور زنان و اقلیت‌های دینی در کابینه انتقاد کرد و خطاب به رییس جمهور گفت:  علی رغم شعار کابینه جوان، سن بالای اعضای کابینه مورد قبول نیست. میانگین سنی کابینه آقای رئیسی ۵۲ سال است. همچنین عدم استفاده از نخبگان اهل سنت، عدم استفاده از زنان و خواهران در کابینه که پنجاه درصد جامعه را تشکیل می‌دهد، مورد قبول نیست. شما در جلسات متعددی در مورد بکارگیری اقلیت‌های دینی قول دادید، اما با نگاهی به لیست افراد معرفی شده متوجه خواهید شد که کابینه خالی از جناح‌های مخالف سیاسی و اهل سنت است. آیا در میلیون‌ها نفر اهل سنت، فردی وجود نداشت تا شما به عنوان وزیر به مجلس معرفی کنید؟

گزارش کامل ایسنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس و نظرات موافقان و مخالفان را می توانید اینجا بخوانید.

حواشی اولین روز برگزاری جلسات مجلس جهت بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی که تحت تأثیر پاندمی کرونا قرار داشت را نیز می توانید در این گزارش دنبال کنید.

تازه ترین توییت میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین دربازه مذاکرات برجامی هم از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

اولیانوف با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به اظهارات اخیر رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران واکنش نشان داد و با بیان اینکه مذاکرات وین به زودی از سر گرفته می شود، تاکید کرد که شانس احیای برجام واقعی است.

همچنین در جریان سفر وزیر امور خارجه ژاپن به ایران که قرار است فردا انجام شود،‌ موتگی توشیمیتسو و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در محل  وزارت امور خارجه با یکدیگر دیدار و در مورد مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی رایزنی می کنند. 

وزیر امور خارجه ژاپن در جریان  سفر  دو روزه خود به تهران غیر از دیدار با همتای ایرانی خود با تعدادی دیگر از مقامات کشورمان نیز رایزنی و گفت وگو خواهد داشت . 

در پی درگذشت حجت الاسلام‌ و المسلمین آقای حاج آقا کمال فقیه ایمانی، رهبر انقلاب با صدور پیامی این فقدان را به علمای اعلام و جامعه‌ی روحانیت و عموم مردم عزیز اصفهان، به ویژه خاندان مکرّم آن مرحوم تسلیت گفتند.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و موسوی لارگانی رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان  نیز در پیام هایی جداگانه درگذشت آیت‌الله فقیه ایمانی را تسلیت گفتند.

 اقدام ایران و حزب‌الله در تامین سوخت مورد نیاز مردم لبنان با واکنش های متفاوتی از سوی برخی گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی لبنانی همراه بوده است که در همین زمینه شیخ احمد القطان رئیس جمعیت «قولنا و العمل» و یکی از علمای اهل سنت لبنان از جمهوری اسلامی ایران به خاطر ارسال نفتکش به این کشور تقدیر و تشکر کرد.

وی گفت: همه ما شنیدیم که یک نفتکش از ایران به لبنان می آید ‌و چون ما در لبنان قدرتمند هستیم اعلام کردیم که این نفتکش،خاک لبنان است تا دشمن قبل از هرگونه تعرض به آن هزار میلیون بار برای خود حساب و کتاب کند.

این درحالیست که رسانه‌های لبنانی از خشم حزب القوات اللبنانیه درپی استقبال سزار معلوف، عضو این حزب از کمک های ایران به لبنان خبر دادند.

وی در گفت وگو با شبکه المیادین تاکید کرده بود که اسرائیل تنها دشمن لبنان است و واکنش های اسرائیل درخصوص کشتی کمک های ایران به لبنان نقض حاکمیت ما است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400053020752
  • خبرنگار : 71381

برچسب‌ها