ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری:

مسابقات ارتش‌های جهان یک دیپلماسی دفاعی است

ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری گفت: مسابقات ارتش‌های جهان یک دیپلماسی دفاعی بین کشورها است و زمانی که پاکستان، عراق و عربستان به دنبال حضور در ایران هستند این موضوع ثابت می‌شود.

امیر سرتیپ دوم محسن آذرافروز، امروز (شنبه- ۳۰ مردادماه) در نشست خبری مسابقات بین المللی ارتش های جهان "اربابان سلاح" در شاهین شهر، اظهارکرد: این مسابقات نخستین مرتبه به پیشنهاد وزارت دفاع روسیه در سال ۲۰۱۵ برگزار شد و تاکنون کشورهای زیادی از آن استقبال کردند. در سال ۲۰۱۹ حدود ۸۱ کشور در آن حضور داشتند، سال گذشته نیز با وجود شرایط بحرانی کرونا کشورهای زیادی در ۳۱ رشته آن شرکت داشتند و تیم ایران نیز با تاکیدات مقام معظم رهبری در مسابقات حضور پیدا کرده و سکو نیز به دست آوردیم.

وی افزود: این مسابقات اهدف ویژه‌ای را دنبال می کند و تنها ورزشی نیست؛ هر سال رشته های جدیدی بنا به درخواست کشورها به مسابقات اضافه می شود، رشته هایی مانند ارتش و فرهنگ، تیراندازی تاکتیکی، مسابقه نصف النهار یا ستاره قطبی. امسال نیز حدود ۳۴ رشته در این مسابقات شرکت دارد که بخشی از آن به میزبانی ایران در اصفهان و در بخش نیروی دریایی در انزلی برگزار می شود و بخش دیگر آن به میزبانی بلاروس و قزاقستان در حال انجام است.

وی ادامه داد: این مسابقات به صورت جهانی برگزار می شود و تنها کشور روسیه به دلیل ابداع کننده آن همیشه بر نحوه برگزاری آن در کشورهای مختلف نظارت دارد، مسابقات در کشورهای مختلف و در رشته‌هایی که تصویب شده انجام و نتایج اعلام می شود، اما نتیجه نهایی در اختتامیه کلی در پایان تمام مسابقات است اعلام می شود.

به گزارش ایسنا، ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری در خصوص معنی GUNSMITH MASTERS گفت: معنی نزدیک و دقیق به این اصطلاح "اربابان سلاح" و مفهوم این کلمه یعنی نگهداری سلاح های توپخانه، که در ارتش بسیار مهم است. توپخانه یکی از سامانه های مهم جنگ است، اگر از سلاح و جنگ افزارهای آن به درستی نگهداری نشده باشد، نمی توان از آنها استفاده کرد؛ بنابراین از اهداف این بازی ها مسئله نگهداری و استفاده سلاح های مختلف نظامی است، البته در این بازی ها بحث تبادل تجارت فنی و تکنیکی بین تیم های ارتشی شرکت کننده مطرح می شود. ارتش ایران در طول جنگ به تجارب بسیار ارزنده ای رسیده است، تبادل تکنیکی، فنی و تاکتیکی بین نظامیان در نهایت منجر به صلح پایدار و دوستی در جهان می شود.

وی با اشاره به استقبال هر سال کشورها از این مسابقات اضافه کرد: قرار بود میزبان کشورهای بسیاری از جمله عربستان، مصر، عراق، هندوستان و کشورهای دیگر باشیم که به دلیل کرونا و شرایط پروتکلی که خود این کشورها داشتند انصراف خود را اعلام کردند، هر چند ما به عنوان میزبان تمام تمهیدات را در نظر گرفته بودیم و کشورهای حاضر و روسیه به عنوان ناظر بارها با دیدن فیلم و عکس شرایط و تمرینات کشورها مراتب تشکر خود را اعلام کردند.

 آذرافروز تاکید کرد: پایین بودن تعداد شرکت کنندگان تاثیری در کیفیت بازی ها نخواهد نداشت و امیدواریم با رفع شرایط شیوع کرونا سال آینده تعداد کشورهای بیشتری در بازی های ارتش های جهان شرکت کنند.

وی در خصوص امکانات و زیرساخت های لازم برای میزبانی این بازی ها، گفت: امکانات در بخش های نرم افزاری و سخت افزاری در حد استانداردهای بین المللی است. بخش اصلی این زیر ساخت ها از جمله میدان مسابقات در دو ماه و نیم احداث شده است، کار میزبانی مسابقات یک کار تیمی است که تمام بخش های مختلف ارتش در آن سهیم بوده اند.

وی اضافه کرد: این بازی ها یک دیپلماسی دفاعی بین کشورها است، زمانی که پاکستان، عراق و عربستان به دنبال حضور در ایران هستند این موضوع را ثابت می کند. زمانی که عربستان خواهان حضور است یک معنای مهم سیاسی را دنبال می کند. این امر در واقع پیام‌های دیپلماسی است که بین کشورها رد و بدل می شود.

 ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری، افزود: افتتاحیه مسابقات فردا اول شهریورماه خواهد بود و تا ۱۲ شهریورماه ادامه دارد، البته سعی کردیم حال و هوای عاشورایی را در مسابقات داشته باشیم، حتی تیم روسیه دوست داشت که از لباس مشکلی در مراسم استفاده کند، حضور سفیر روسیه و سرکنسول روسیه در اصفهان در دانشکده محل برگزاری تمرینات تیم ها یک پیام خوب به دنبال داشت.

وی ادامه داد: وی همچنین از امکاناتی که برای تمام تیم ها در نظر گرفته شده بود ابراز رضایت کرد. تمام تجهیزاتی که در اختیار تیم ها قرار می گیرد یکسان است از یک اسلحه سبک کلت تا یک کاتیوشا.

آذرافروز همچنین در خصوص میهمان ویژه نظامی این مسابقات گفت: تاکنون حضور ۱۰ مقام ارشد نظامی برای مراسم افتتاحیه قطعی شده است، برخی از آنها در این مسابقات شرکت کننده ندارند اما اهدافی از جمله بررسی شرایط و برنامه مسابقات را در نظر دارند تا برای سال های آینده شرکت کننده داشته باشند.

وی به وحدت نظامی که بین نیروهای نظامی ایران است، اشاره کرد و افزود: با سپاهان همکاری مشترک داشتیم و همین مسئله نشان دهنده وحدت نیروهای مسلح است. در مسابقات سال های گذشته نمایندگان ارتش و سپاه در این مسابقات حضور داشتند که همگی نتایج خوبی گرفتند، امسال نیز برای میزبانی با سپاهان به این نتیجه رسیدیم که بهترین مکان نیروی زمینی ارتش در اصفهان در این منطقه است و در آینده اگر سپاه به این زیر ساخت ها نیاز داشته باشد در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400053020708
  • خبرنگار :