به گزارش ایسنا، بنابر اعلام باشماق، از کفش تا مدتها صرفا برای محافظت پا از آسیبها و آلودگیها استفاده میشد اما با ظهور نیاز مردم به مد سبکهایی مثل کفش اسپرت متولد شدند. در ایران استفاده مردم از کلمه اسپرت به معنای درست لغوی آن نیست. از طرفی با ظهور صنعت کپی شناخت اصل از فیک کار دشواری بوده است و به همین دلیل خرید از فروشگاه تخصصی کفش، هوشمندانه خواهد بود. باشماق در این مقاله نکات ظریف و مهمی را در مورد کفش و اسپرت بصورت مختصر و مفید برای اولین بار تحلیل میکند.
۱-سهگانه کفش
کفش رسمی
کفش هایی که بیشتر از چرم طبیعی ساخته میشوند و برای مجالس و کاربرد رسمی مورد استفاده قرار میگیرند. آقایان اغلب با کفشهای رسمی نوک تیز برای جنس مخالف جذابتر به نظر میرسند. در انگلیسی به این سبک Oxford میگویند.
کفش ورزشی
کفشهای تخصصی ساخته شده برای انواع مختلف ورزش هستند. مثلا کفش ورزشی مخصوص فوتبال، اسکیت، کوهنوردی. این کفشها توسط تولیدکنندگان متخصص دقیقا نسبت به نیاز و خواست ورزش و ورزشکار خاص تولید و عرضه میگردند. فیل نایت موسس شرکت نایک نیز کار خود را با تولید کفش ورزشی برای ورزشکاران دونده آغاز کرد. در انگلیسی به این سبک sport یا athlethic میگویند درحالی که ما اسپرت را بمعنی دیگری استفاده میکنیم.
کفش اسپرت
کفش اسپرت همان است که ما بعضا از آن به کتانی یاد میکنیم. هر چند کلمه کتانی همچنین یادآور کفشهای پارچهای مدل all star برند converseنیز میشود. در واقع به هر کفشی که رسمی و ورزشی نباشد، اسپرت یا کتانی می گوییم. مثلا کفش اسپرت زنانه یا کتانی زنانه، معنای واحدی برای ما دارد. به این سبک، کفشهای روزمره نیز میگویند. بعضی از کفشهای اسپرت یا کتانی بعضا بعنوان ورزشی نیز استفاده می شوند، وقتی آن کفش، اسپرت بیبند باشد و وقتی آن ورزش، پیادهروی یا دویدن سبک باشد. در این صورت ما میتوانیم از اسپرت بعنوان کفش راحتی نیز استفاده کنیم. اما هرگز نمیتوان کفش اسپرت یا کتانی را بجای کفشهای تخصصی ورزشی استفاده کرد. در انگلیسی به کفش اسپرت یا کتانی، sneaker میگویند.
۲-کفش اسپرت: اصل یا فیک؟
به هر محصولی که به حقیقت لوگو و برند خود را حمل کند اصل میگوییم. یعنی سازندهی محصول همان صاحب برند و صاحب لوگوی محصول باشد. برند یعنی اطمینان خاطر وجود برندها فکر ما را از بابت سلیقه و کیفیت خاصی راحت کرده و ما با خیال راحت فقط به انتخاب مشغول میشویم.
چین بدلیل نیروی کار ارزان و سیاستهای ارزی به کارخانه تولیدی جهان تبدیل شدهاست. به همین دلیل برندهای معروف محصولات خود را در چین تولید میکنند. از طرفی چینیها خود به صورت غیرمجاز از برندها کپی میکنند.
در ایران نیز تولیدکنندگان کفش اسپرت بیشتر همان کاری را انجام میدهند که چینیها انجام میدهند: کپی اما با کیفیت. نبود اهرم قانون مالکیت معنوی در رونق این امر بیتاثیر نبوده است.
فیک توفیق اجباری است
چرا که برندهای مشهور جهانی اسپرت به قیمتی بسیار ارزان و کیفیتی قابل قبول در دسترس ایرانیان است. نهایتا این وسط تولیدکنندگانی که بر بال نایک و آدیداس پرواز میکنند بدلیل بد عادتی و دوری از برندینگ، متضرر می شوند.
سادگی خرید از فروشگاه تخصصی کفش در مقابل فروشگاههای همهچی کالا
۳-کفش اسپرت را از کجا بخریم؟
خرید کفش اسپرت مردانه اسکیچرز در امریکا از نمایندگی اسکیچرز با خرید یک جفت از این برند در ایران بسیار متفاوت است. تا اینجا روشن است که حوزه کفش اسپرت در ایران برای عموم تا حدودی مبهم است. آنچه میخریم اصل است یا کپی؟ اصل ساخت کجا؟ کپی کجا رده چندم؟ و بسیاری سوالات منطقی قبل از خرید. البته که افراد میتوانند از سایتهایی مثل دیجی کالا، باشماق و ... آنلاین خرید کنند اما ذکر چند نکته لازم است.
طعم خوش غذا حاصل تمرکز آشپز است
بعضی انواع فروشگاههای مشهور، بزرگ و موفق اینترنتی مجبور به قبضهی بازار و توسعههای همهجانبه هستند. و این لازمهی همهچیکالا بودن است. اما این وسعت هرگز برای مصرفکنندگان به معنی عمق و کیفیت کالا و خدمات در همه آن حوزهها نیست و نخواهد بود. مخصوصا با این پیچیدگی حوزه کفش و اسپرت، خرید کفش از فروشگاه معتبر فروشندهی پای مرغ تا شارژر موبایل، کار با کیفیتی نبوده است.
تحویل از متخصص
همچنین تحویل کفش از دستان ناشناس و از آدرسهای مختلف به عنوان شریک سایت و همکار، تجربه ناخوشایندی است. البته امروزه خودبخود با شدت گرفتن خرید مردم در بستر آنلاین، ناچار فروشگاههای تخصصی به معنی سهولت و سودمندی معنی می شوند و کاری هم نمیشود کرد.
جمع بندی
در حوزه کفش و اسپرت بدلیل عدم وجود نمایندگیهای رسمی و اهرمهای قانونی حق مالکیت معنوی، شناخت اصل و فیک همچنین باکیفیت و بی کیفیت، سخت است. در این حال خرید از فروشگاه معتبر و اختصاصی کفش و اسپرت بسیار اهمیت دارد و از نارضایتیها و دلخوریهای دایمی از خرید اینترنتی جلوگیری میکند.
جدول مقایسه اصل تا کپی با قیمتهای حدودی صرف مقایسه و کسب ذهنیت درست
انتهای رپرتاژ آگهی