علی مالمیر در نشست تخصصی "گردشگری در کرونا و پساکرونا" که در دفتر ایسنا برگزار شد، بیان کرد: طبق تحلیلهای واقع بینانه کرونا پدیدهای جهانی است و در کل دنیا نیز اثر خود را گذاشته است، این بیماری بخشهایی از اقتصاد از جمله گردشگری را دچار آسیب کرد و آسیبها همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه در این مدت بعضی از کسب و کارها نیز رشد چند برابری داشتند، افزود: در روزگار پس از کرونا تغییر پارادایمی را خواهیم داشت و قواعدی که حاکم خواهد شد نسبت به قبل از کرونا تغیر میکند که استفاده از فضای مجازی در توزیع کالا یکی از این نمونههاست، بنابراین تجربیات جدیدی در دوران کرونا کسب کردیم و با توجه به عادتهای قدیمی تغییراتی را در رفتارمان خواهیم داشت.
این مقام مسئول تصریح کرد: در دوره کرونا آسیبهایی بر پیکره گردشگری وارد شد و آنها را زخمی کرد که نیاز به التیام دارد به همین دلیل پس از کرونا باید تلاش کنیم این زخمها درمان شوند و دوره نقاهتی نیز برای آنها پیشبینی کنیم.
مالمیر اضافه کرد: کسب و کارهایی که بر اثر کرونا تعطیل شدهاند پس از اتمام کرونا نیاز به زمان دارند تا به مدار برگردند، حمایتهای دولت از این مشاغل باید تداوم پیدا کند تا بخشی از آن التیام پیدا کند، همچنین ممکن است بخشی از این زخمها التیام پیدا نکند که اگر این چنین شود تأسیسات از گردونه صنعت گردشگری خارج خواهند شد.
وی با بیان اینکه نقصهایی در گردشگری وجود دارد که ربطی به کرونا ندارد و باید در دوران کرونا این نقصها را برطرف میکردیم، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برندسازی در استان شروع شده و بهتر است تکمیل شود، همچنین در این مدت میتوانیم به تکمیل زیر ساختهای فیزیکی و به خدمت درآوردن تأسیسات جدید گردشگری و تنوع دادن به آنها بپردازیم.
مالمیر اضافه کرد: در حوزه زیر ساختهای گردشگری میتوانیم گامهایی در دوران کرونا برداریم که در پسا کرونا شاهد فراهم شدن زیر ساختهای بیشتری باشیم که به عنوان نمونه میتوان به ساختمان فیزیکی سایت موزه اشاره کرد که رو به اتمام است.
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در دوران کرونا باید به اقدامات نرم افزاری نیز توجه شود و در این زمینه نیاز به هماهنگی بیشتری داریم چراکه بعد از مهار کرونا با انباشت سفر داخلی مواجه خواهیم بود و همواره در انباشت سفرها کیفیت سفر کاهش پیدا کرده و بهرهمندی تأسیسات نیز کاهش پیدا میکند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه گردشگری حرفهای باید تقویت شود، اظهار کرد: اگر گردشگری حرفهای را تقویت کرده و توسعه دهیم زنجیرههای گردشگری تقویت میشوند مثلا در پیک سفر گردشگران زیادی به همدان میآیند اما چون در قالب تور نیستند آژانسها و راهنمایان گردشگری بهرهمند نمیشوند.
مالمیر با بیان اینکه نمیتوانیم کل ظرفیت را بر روی گردشگری حرفهای متمرکز کنیم، گفت: باید زیرساخت این موضوع که نیروی انسانی است را داشته باشیم که شرایط استان در این مورد قابل قبول است.
به عقیده وی در حوزه گردشگری سلامت باید تقسیم کار بین میراث فرهنگی و علوم پزشکی صورت بگیرد تا گردشگری سلامت را توسعه دهیم، این ارتباط تاکنون خوب نبوده که یک نقطه ضعف جدی محسوب میشود و به عبارتی در کنشگری هماهنگی بین دستگاهها وجود ندارد.
مالمیر مطرح کرد: تأسیسات گردشگری هنوز به این درک نرسیدهاند که حضور آژانسها و راهنمایان در این صنعت موثر هستند در صورتی که اینها کیفیت هتل را ارتقاء داده و مجموعه گردشگری را تقویت میکند اما متأسفانه این همکاری وجود ندارد.
این مقام مسئول ادامه داد: همچنین ارتباط میراث فرهنگی با حوزه گردشگری ورزشی خوب نبوده و مثل جزیرههای جدایی هستیم که اتصالات ایجاد نشده است، در حوزه گردشگری روستایی، زیرساختهای روستایی و رویداد محوری نیز گیرهایی وجود دارد.
وی اظهار کرد: حلقه مفقوده و ضعف جدی در صنعت گردشگری استان این است که در کنشگری و رفتار ادارات هماهنگی وجود ندارد، مثلا هنوز شهرداریها در راستای استفاده از تمام ظرفیتهای موجود برای توسعه گردشگری گام برنمیدارند.
مالمیر افزود: بیشتر ناهماهنگیها بحثهای نرم افزاری و هماهنگی است تا بودجهای و هم نیت شدن و باور به گردشگری نباید تبلیغاتی باشد، علاوه بر این گردشگری یک حوزه علمی است و باید از عالمان این حوزه استفاده کنیم چراکه با سلیقه نمیشود در این حوزه ورود پیدا کرد و تصمیم گرفت.م
این مقام مسئول تصریح کرد: اگر میخواهیم گردشگری در استان توسعه پیدا کند نیروی انسانی باید آنرا بفهمد و به آن اعتقاد داشته باشد به عبارتی این مسئله ضروریترین زیرساخت در این حوزه است که از این منظر دچار مشکل هستیم به عنوان نمونه برخی از دستگاهها هنوز باور ندارند که میتوانند از گردشگری درآمد کسب کنند.
وی ادامه داد: برای توسعه گردشگری در استان باید متناسب با آن نیروی انسانی تربیت کنیم و در این مورد وزارت علوم باید به کمک بیاید، لازم است خروجی تخصصهای مختلف گردشگری در استان داشته باشیم و این نیاز ضروری در کل کشور است.
مالمیر با بیان اینکه دستگاهها و افراد به دلیل عدم شناخت عمیق از گردشگری به این حوزه ورود پیدا نمیکنند و کنشگری هم ندارند، افزود: این نکته مهم در بودجه اختصاصی به این صنعت هم دیده میشود در صورتی که اگر باور کنیم گردشگری میتواند به اندازه نفت آورده داشته باشد روی آن سرمایهگذاری میکنیم.
وی مطرح کرد: در استان در حوزه گردشگری تکرویها و ناهماهنگیها در عمل زیاد است و هنوز نتوانستیم با هم هماهنگ باشم وگرنه خروجی خیلی بهتر میشد، مثلا در رابطه با ثبت جهانی قدمهای خوبی برداشتیم اما اگر همراهی در کل استان بین همه ارکان وجود داشت زودتر به نتیجه میرسیدیم به عبارتی دستگاهها با هم گام برنمیدارند و این یک خلاء در استان است.
انتهای پیام