/انتخاب آگاهانه/

شرط اولیه انتخاب رشته فیزیک، مهارت در درس ریاضی است

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی گفت: پذیرفته شدگان علاقه‌مند به رشته فیزیک باید در درس ریاضی بسیار متبحر باشند زیرا بدون فهم آن نمی‌توانند در انتخاب رشته خود موفق عمل کنند.

دکتر احمد قدسی محمودزاده، در برنامه زنده اینستاگرامی انتخاب آگاهانه در خصوص معرفی رشته فیزیک، اظهار کرد: فیزیک شاخه‌های مختلفی مانند فیزیک ماده چگال که در مورد مواد و ساختن انواع وسایلی که در زندگی کاربرد دارد، بحث می‌کند. کیهان شناسی و اختر فیزیک که در مورد ستارگان صحبت می‌کند و شاخه لیزر که مربوط به کاربردهای نور می‌شود، دارد. هر کدام از این شاخه‌ها گرایش‌های دیگری مانند رشته هسته‌ای، فیزیک ذرات بنیادی که در مورد نیروهای بنیادی صحبت می‌کند و دیگر رشته‌ها را نیز شامل می‌شود.

وی افزود: کار فیزیکدانان این است که در دنیا جست‌وجو کنند و هر آنچه در دنیا است را مورد بررسی قرار دهند و به دنبال پاسخ سوالات مهم و سخت هستند. عده‌ای نیز کار تجربی انجام می‌دهند و به فعالیت‌هایی برای پیشرفت تکنولوژی و پزشکی می‌پردازند که همه این‌ موارد مجموعه بزرگی از فعالیت‌هایی است که فیزیکدانان انجام می‌دهند. رشته‌هایی مانند نجوم اختر فیزیک، فیزیک ذرات بنیادی، فیزیک هسته‌ای، ماده چگال و فیزیک اتمی را می‌توان در دانشگاه‌های مشهد در مقطع ارشد و دکتری ادامه تحصیل داد و این امکان برای دانشجویان وجود دارد که در کشور خودشان این رشته را تحصیل کنند. 

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی عنوان کرد: برای خواندن فیزیک در ابتدا باید به این رشته و محاسبات آن علاقه زیادی داشته باشید زیرا باید برای این رشته وقت زیادی صرف شود بنابراین لازمه آن علاقه بسیار زیاد است. مورد دیگری که تاکید دارم این است که دانش‌آموزان در دوران دبیرستان باید ریاضیات را به خوبی بفهمند و در آن ضعیف نباشند زیرا برای رشته فیزیک احتیاج است که ریاضیات را به خوبی بدانید و علاقه داشته باشید.

وی تصریح کرد: محاسبات در این رشته اهمیت زیادی دارد و ابزار اصلی این رشته ریاضیات است زیرا فیزیک را در دوران تحصیل به تدریج فرا می‌گیرید اما ریاضی را باید به خوبی بفهمید و اگر در این زمینه ضعیف هستید، سراغ این رشته نروید. همچنین نکته بسیار مهم این است که اگر هدف‌ دانش‌آموزان این است که این رشته را انتخاب کنند تا مهندس شوند، اصلا انتخاب نکنید زیرا در رشته‌های دیگر هم می‌توان مهندس شد. در این رشته باید دنبال سوال‌هایی باشیم که بشر در مورد آن فکر می‌کند و تنها مهندس بودن ملاک خوبی برای انتخاب این رشته نیست.

قدسی محمودزاده در خصوص آینده شغلی رشته فیزیک خاطرنشان کرد: برای رسیدن به یک شغل مناسب باید درس خواند و تلاش کرد. پیدا کردن کار مانند دیگر رشته‌ها ممکن است سخت باشد اما فیزیکدانان افراد توانمندی هستند که می‌توانند در کار خود موفق باشند و این امر باعث می‌شود که کار به دنبال چنین افرادی آید. بنابراین برای رسیدن به شغل مناسب باید تلاش زیادی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: محیط شغلی این رشته باید آرام و ساکت باشد تا افراد بتوانند در یک محیط آرام به سوالات خود پاسخ دهند. اگر افراد در حوزه تجربی، فعالیت می‌کنند باید به صورت گروهی در آزمایشگاه به تحقیق و پژوهش بپردازند. فیزیکدانان تئوری به دلیل فضای کار محدود، ممکن است درآمد کمتری داشته باشند و اگر به صورت تجربی کار کنند، می‌توانند برای خود شرکت تاسیس کنند و از درآمد خوبی برخوردار باشند. بنابراین درآمد فرد تحصیل کرده در رشته فیزیک متغییر است و بستگی دارد که فعالیت فرد چگونه باشد. برای کارافرینی و ایجاد شغل نیز به عملکرد فرد بستگی دارد و ربطی به رشته ندارد. 

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی بیان کرد: ما در ایران برای رشته فیزیک آزمایشگاه پیشرفته نداریم، اما کار علمی در سطح خوب انجام می‌شود. افراد دنبال ایده‌هایی هستند و فعالیت می‌کنند که در حد معمولی آن امکانات وجود دارد. اگر می‌خواهید در حد درجه یک با امکانات آزمایشگاهی به کار خود ادامه دهید، باید در کنار افراد موفقی حضور یابید که از این امکانات برخوردار هستند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400052014458
  • خبرنگار : 50081