معین احسانیراد در گفتوگو با ایسنا تصریح کرد: گروه شوق پرواز در حوزه ساخت پرندههای بدون سرنشین در حوزه هابی و سرگرمی نوجوانان فعالیت خود را برای اولین بار در استان قزوین آغاز کرده است، در همین راستا کارگاههای آموزشی با محوریت تئوری ساخت هواپیماهای مدل، مسائل تئوری آیرودینامیک و سازه هواپیما برای نوجوانان و دانشجویان برگزار میشود.
وی افزود: بعد از مسائل تئوری شرکتکنندگان وارد کارگاه ساخت میشوند و با استفاده از رایانه کار با نرمافزار را یاد میگیرند و نقشههای هواپیمای مدل خود را طراحی میکنند، بعد از تهیه نقشه با استفاده از متریال خاصی که بهصورت ورقه است نقشهها را آماده و پرنده مدل را میسازند؛ سپس با نرمافزار شبیهساز خلبانی پرواز را یاد میگیرند و با خلبانی آشنا میشوند.
مسئول گروه شوق پرواز اظهار کرد: آموزش را در چهار رده تقسیمبندی کردیم، رده اول مربوط به کودکان است که هواپیمای سبک گلایدری طراحی میکنند که دارای موتور نیست، رده دوم نوجوانان هستند که پرندههای موتوردار طراحی میکنند، در گروه سوم دانش آموزان با سن بالاتری هستند که میخواهند بهصورت تخصصی کار کنند، همچنین بخش بعدی دانشجویان و جوانانی هستند که تلاش دارند خلبانی و ساخت پرنده را بهصورت هدفمند یاد بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: خانمها و آقایان میتواند در این کارگاههای آموزشی شرکت کنند، درواقع محدودیت سنی و جنسی برای حضور در دورهها وجود ندارد، در حال حاضر برخی از کارآموزهای خانم در حال همکاری با گروه پرواز هستند.
احسانیراد با اشاره به نوپا بودن این عرصه، یادآور شد: بسیاری از کسبوکارهای آموزشی مانند سفالگری و زبان شناختهشده است اما ساخت پرنده بدون سرنشین هنوز شناختهنشده است که تبلیغات یا جامعه هدف خاصی داشته باشد، در گام اول باید این عرصه شناخته شود و اطلاعرسانی بهصورت قوی صورت بگیرد تا بتواند بهصورت جدی وارد کسبوکار شود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر در فضای سرگرمکننده و هابی ما رقیبی نداریم چراکه اولین گروهی هستیم که در حوزه آموزش در این بخش وارد شدیم، در حوزه نظامی رقبای زیادی در بخش پرنده بدون سرنشین وجود دارد اما وارد نشدیم چراکه تمرکز ما بر حوزه سرگرمی و تفریحی است.
مسئول این گروه کارآفرینی با اشاره به مرکز شتابدهی جهاد دانشگاهی قزوین (منش)، یادآور شد: مرکز شتابدهی جهاد دانشگاهی قزوین کارگاهی در اختیار ما قرار دادند اما هرچه ما پیشرفت میکنیم نیاز به تجهیزات و فضای بیشتری داریم، اگر قرار است تعداد فراگیرها افزایش پیدا کند نیاز به تجهیزات بیشتری داریم و نباید کار با دست اتفاق بیفتد و نیازمند دستگاه هستیم.
وی خاطرنشان کرد: باید پله پله حرکت کنیم و احساس کنیم که مرکز شتابدهی جهاد دانشگاهی در راستای ما حرکت میکند، زمانی که اعتماد شکل گرفت ما نیز میتوانیم قدمهای بیشتری برداریم، در حال حاضر مهمترین مشکل ما مسائل مالی است چراکه سیستمهای موردنیاز برای ساخت پرنده هزینه زیادی دارد، همچنین تجهیز کارگاه نیاز به اعتبار بالایی دارد در حال حاضر ما با سیستمهای اولیه کار را شروع کردم اما هرچه تعداد فراگیران افزایش پیدا کند ما نیز باید تجهیزات را افزایش دهیم.
احسانیراد یادآور شد: ساخت پرنده در شاخههای مختلفی صورت میگیرد، یک بخش آن سرگرمی است که ردههای مختلفی سنی را در برمیگیرد و مخاطب وسیعی دارد، بخش دیگر حوزه صنعتی است که اگر سراغ آن برویم کارهای مختلفی میشود در آن حوزه انجام داد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مرکز آموزش کوتاهمدت جهاد دانشگاهی قزوین تنها مرکزی است که به آموزش ساخت پرنده بدون سرنشین میپردازد، در حال حاضر آموزش طی سه ماه صورت میگیرد و دانش پذیران با مواردی مانند ساخت پرنده، نرمافزارهای مختلف و خلبانی پرندهها آشنا میشوند؛ این دوره آموزشی محدودیت سنی ندارد و افراد در رده سنی مختلف میتوانند در این دوره شرکت کنند.
مسئول گروه شوق پرواز یادآور شد: مجموعه شوق پرواز از دانشجویان نخبه هوافضا، مهندسان شیمی، دانشجویان شیمی، مهندسان مکانیک تشکیلشده است.
انتهای پیام