دکتر علی اسماعیلی در خصوص معرفی رشته مهندسی هوافضا در برنامه زنده اینستاگرامی انتخاب آگاهانه، اظهار کرد: رشته مهندسی هوافضا یکی از رشتههایی است که جذابیتهای خاصی دارد و دانشآموزان علاقه دارند که در این رشته ادامه تحصیل کنند. در مهندسی هوافضا، مسائلی که در هوا و فضا و جو زمین میشود، در این رشته مورد بررسی قرار میگیرد.
وی افزود: این رشته در کارشناسی هیچ گونه گرایشی ندارد و تنها افراد با عنوان مهندسی هوافضا فارغالتحصیل میشوند اما برای دورههای ارشد و دکتری گرایشبندی صورت میگیرد و دانشجویان برحسب علاقه و تخصصی که لازم دارند، تحصیل میکنند. گرایشها در این دورهها آیرودینامیک، پیشرانش، سازه، دینامیک پرواز و کنترل و مهندسی فضایی است. هر کدام از این گرایشها قابلیتهایی دارند و بخشی از سیستمهای پرنده را بررسی میکنند.
عضو هیات علمی گروه مکانیک و هوافضا دانشگاه فردوسی در مورد آینده تحصیلی در رشته مهندسی هوافضا، عنوان کرد: رشته مهندسی هوافضا در دوره کارشناسی، ارشد و دکتری قابل ادامه دادن است. دانشجویان در ایران و خارج از کشور میتوانند به تحصیل خود ادامه دهند. در مورد کیفیت آموزش این رشته در دانشگاه فردوسی و دیگر دانشگاهها باید متذکر شوم که در حقیقت شرایط مشابهی وجود دارد.
وی تصریح کرد: در ایران دانشگاههای خواجه نصیر، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، فردوسی و دانشگاه ارومیه دوره کارشناسی رشته هوافضا را ارائه میکنند. امکانات این رشته مانند دیگر رشتهها است و تلاش بر این است که به سمت بهتر شدن پیش برویم و امکانات در این حوزه افزایش پیدا کند که ملزومات خاص خود را دارد. اگر در مورد دانشگاه فردوسی صحبت کنم، این دانشگاه از امکانات خوبی برخوردار است و از دانشگاههای برتر کمبودی ندارد.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: پذیرفته شدگان این رشته باید علاقه زیادی به ریاضی و فیزیک داشته باشند چرا که تمامی مباحث به این دو درس برمیگردد و همین طور زبان انگلیسی خوبی هم داشته باشند زیرا بسیاری از منابع و مطالبی که بحث میشود ارتباط تنگاتنگی با زبان خارجی دارد. بنابراین دانشجویان در این زمینهها باید پتانسیل بالایی داشته باشند و اگر علاقهمند به موضوعات محاسباتی هستند، انتخاب این رشته خوب است.
وی در خصوص ارتباط مهندسی هوافضا با هوانوردی، بیان کرد: در هوانوری یا خلبانی مسائلی که بحث میشود در مورد نحوه استفاده از هواپیما است و در هوافضا نحوه طراحی مورد بحث قرار میگیرد. بنابراین اگر دانشجویان هوافضا را ادامه دادند، میتوانند دورههای هوانوری یا خلبانی را نیز بگذرانند.
عضو هیات علمی گروه مکانیک و هوافضا دانشگاه فردوسی اضافه کرد: همچنین در خصوص ارتباط مهندسی هوافضا با مهندسی مکانیک باید مطرح کنم که رشته مهندسی مکانیک، یک رشته مادر است و با دریای وسیعی از موضوعات مواجه هستیم. در هوافضا علمی را به دست میآوریم که در مکانیک هم وجود دارد و هیچ تفاوتی با هم ندارند. اما تنها در مکانیک به نیروگاه، انرژیهای نو و ماشین و در هوافضا به هواپیما پرداخته میشود.
وی در خصوص فرصت شغلی رشته هوافضا، اضافه کرد: محدودیتی برای شغل وجود ندارد و تنها بستگی به نگاه فرد دارد که چگونه به این زمینه مینگرد. رشته مهندسی هوافضا فرصت شغلی در نظامهای دفاعی و نظامی کشور دارد که علاقهمندان میتوانند در این زمینه فعالیت کنند. اما خارج از آن موضوع، بحثهای استارتآپی، شرکتهای دانشبنیان مطرح میشود که افراد میتوانند در این زمینه فعالیت کنند.
اسماعیلی اظهار کرد: معمولا دانشجویان در این حوزه به سمت تولید شغل و فناوری حرکت میکنند و زمینهای است که محدودیت ندارد. افراد در رشته هوافضا همه اصول طراحی را یاد میگیرند و موضوع هواپیما را مورد بررسی قرار میدهند که این اقدام را میتوان در قسمتهای دیگر مانند طراحی خودرو، کشتی و... استفاده کرد. همچنین میتوان به عنوان شرکت دانشبنیان و استارتآپ این فعالیتها را انجام داد. فرصت شغلی این رشته برای جنسیت خاصی نیست و تنها به ظرفیت عملکرد هر فرد برمیگردد که چگونه عملکردی دارد.
انتهای پیام