مدیرعامل سازمان قطار شهری مطرح کرد

ناگفته هایی از حواشی متروی تبریز/ تشریح حادثه فاز سه خط یک

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز با حضور در خبرگزاری ایسنا به تشریح ناگفته هایی از حواشی مربوط به پروژه متروی تبریز پرداخت.

مصطفی مولوی فرد با حضور در خبرگزاری ایسنا ضمن تبریک فرارسیدن روز خبرنگار اظهار کرد: این روز را به خبرنگارانی که در راه گفتن حرف حق تلاش می‌کنند تبریک می‌گوییم چرا که در کشور ما گفتن حرف حق هزینه‌بر است و اگر چنانکه بعضی از مسئولین از شما خبرنگاران حمایت نمی‌کنند، دلسرد نشوید و مطمئن باشید مردم همیشه حامیان شما هستند.

وی ادامه داد: خبرگزاری ایسنا ازجمله رسانه‌هایی است که علاوه‌بر مرجعیت همواره به صداقت و درستی مشهور است و زیربنای این خبرگزاری براساس صداقت بنا شده‌است و امیدوار هستیم همچنان این خبرگزاری به‌عنوان یک خبرگزاری مرجع و صادق به کار خود ادامه دهد.

وی در تشریح اقدامات انجام شده در قطار شهری تبریز گفت: در اکثر کشورهای دنیا بودجه پروژه‌هایی مانند مترو که عام‌المنفعه هستند توسط دولت تامین می‌شود و تا قبل‌از سال ۸۴ نیز دولت صددرصد بودجه مترو را تامین می‌کرد اما از سال ۸۴ به بعد دولت مصوبه‌ای را به مجلس برد که ۵۰ درصد از سهم دولت کاهش و به دوش شهرداری گذاشته شد اما خدا را شکر می‌کنیم که در طول سه سال اخیر توانستیم کمک‌های خوبی از دولت دریافت کنیم و اگر در این مدت اندکی پروژه سرعت گرفته‌است به‌خاطر همان کمک‌هایی است که از دولت گرفته ایم.

مولوی در کنار حفاری، هماهنگی بین دستگاه ها را دشوارترین موضوع در پروه قطار شهری تبریز عنوان کرد و افزود: یکی از ضرورت‌های افزایش سرعت کار مترو هماهنگی بین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، شهرداری و سازمان قطار شهری است که متأسفانه تا قبل‌از سه سال اخیر ناهماهنگی زیادی بین این سه عضو وجود داشت.

وی یادآور شد: فاز یک خط یک در سال ۹۴ به بهره‌برداری رسیده است و اکنون نیز نواقصات این فاز را تکمیل می‌کنیم و در فاز دو نیز که تنها دو ایستگاه بهره‌برداری‌شده بود، اکنون تقریباً تمامی ایستگاه‌ها به بهره‌برداری رسیده‌است و نواقصات در حال تکمیل است و فاز سه نیز در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید اما بعد از آن حادثه‌ای که اتفاق افتاد، بنا به مصوبه شورای شهر همچنان تعطیل مانده درحالی‌که مشکلی برای بهره‌برداری ندارد.

وی در خصوص خط دو نیز گفت: حفاری خط دو از دو محور آغاز شده‌است بطوری که قبل‌از سال ۹۲ از محور غرب آغازشده و از ایستگاه سبزه‌میدان عبور کرده و تا بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) رسیده بود و اگردر اثر مشکلات برق و سیمان روند کار کند نمی‌شد، تا شهریور ۱۴۰۱ حفاری فاز اول این خط نیز تکمیل می‎شد که در حال حاضر بخشی از خط دو که از سمت غرب به سمت خیابان قره آغاج می‌آید تا عمق زیر ۳۰ متر و در بخش شرقی این خط بالای ۳۰ متر حفاری شده است و در کل از خط دو حدود ده کیلومتر حفاری صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری در خصوص هزینه های این پروژه عظیم شهری بیان کرد: هزینه‌ های اسمی و به روزه شده خط یک به ترتیب حدود ۳ و ۷هزار میلیارد تومان و هزینه های اسمی و به روز شده خط دو نیز به ترتیب یک هزار و ۲۵ میلیارد تومان و ۳ هزار میلیارد تومان است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بعد از حادثه در فاز سه خط یک این فاز همچنان بسته مانده است؟، گفت: قانون‌گذار قانونی را مصوب کرده و این قانون در یکصد و دوازدهمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و مجلس شورای اسلامی مصوب شده‌است و یکی از مواد این قانون عبارت است از اینکه اگر حادثه‌ای رخ داده سازمان قطار شهری و شرکت بهره‌برداری هر دو باید کمیسیون جمع‌آوری و بررسی سوانح را تشکیل دهند و در تبصره نیز آمده‌است که در صورت نبود این دو عضو، نفراتی را به‌عنوان جایگزین انتخاب شوند. لذا شرکت بهره‌برداری و سازمان قطار شهری کمیسیون بررسی سوانح را تشکیل داده‌اند که در این کمیسیون اختلافاتی بین طرفین وجود داشت.

وی با اشاره به فعالیت های شرکت بهره برداری، اظهار کرد: در سال ۹۱ شهردار وقت تصمیم به راه اندازی شرکت بهره برداری می‌کند که به دلیل دستور استاندار وقت مبنی بر غیر قانونی بودن این اقدام، شهردار وقت نیز منصرف می‌شود اما مجدداً در سال ۹۵ شهردار وقت شرکت بهره‌برداری را تشکیل داده و قصد ثبت این شرکت را داشت که به دلیل عدم پاسخ استعلام از سوی وزرات کشور، سازمان ثبت شرکت ها این شرکت را ثبت نمی‌کند لذا از سال ۹۵ تاکنون این شرکت به این صورت فعالیت می‌کند و با وجود اینکه وزارت کشور در نامه‌ای غیرقانونی بودن این شرکت را اعلام کرده‌است ولی تا کنون شهرداری تبریز نسبت به انحلال آن اقدام نکرده است.

مولوی بیان کرد: ابتدا آقای موسایی قائم‌مقام شهردار روند پیگیری کار را در کمیسیون عالی پیگیری می‌کرد که بعد ها آقای شهردار روند کار را به معاونت حمل‌ونقل شهرداری محول کرد که متأسفانه معاونت حمل‌ونقل شهرداری نتوانست ‌موضوع را به‌صورت بی‌طرفانه پیش ببرد و حتی بعد از دستور شورای تامین استان مبنی بر حضور کارشناسان دو شهر هم‌عرض، کارشناسانی از تهران و مشهد آمدند و نکته قابل توجه این است که کارشناسان تهرانی تا قبل از اینکه نامه ای از سوی شرکت بهره برداری مبنی بر انعقاد تفاهم نامه و قرار داد جهت همکاری دریافت نکرده بودند، نظرشان چیز دیگری بود اما بعد از دریافت آن نامه نظرات کارشناسان ۱۸۰ درجه تغییر کرد و این خود جای تامل دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه آقای شهردار این موضوع را تا دو روز مانده به شهردار بودنش نگه داشته و در روز ماقبل آخر اتمام مسئولیت مطرح می‌کند، احساس می‌کنیم که دلیلی در کار است و شاید علت این کار بعضی ارتباطات دوستانه افراد است؛ به هر حال ما نمی‌گوییم مقصر نیستیم و یا مقصر اصلی چه کسی است اما تاکید می‌کنیم که نباید بخاطر یک سانحه کل مسیر تعطیل شود.

وی ادامه داد: برای ساخت یک پروژه سه عضو مشاور، پیمانکار و کارفرما نیاز است که ما نقش کارفرما را داریم و روند کار به این صورت است که مشاور نقشه ها را طراحی کرده و کارفرما با برگزاری مناقصه پیمانکار را انتخاب می‌کند و در نهایت مشاور بر روند اجرای کار توسط پیمانکار نظارت کرده و کارفرما نیز اعتبار طرح را تامین می‌کند و به‌طورکلی براساس مقررات و نظام فنی و اجرایی کشور، پیمانکاران و مشاوران براساس رتبه‌هایی که دارند، برای پروژه‌های بزرگ و کوچک انتخاب می‌شوند که تاکنون هیچکدام از مشاورین و و پیمانکاران که همگی قبل‌از حضور بنده انتخاب‌شده‌اند، تغییری نکرده اند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز یادآور شد: قبل‌ از افتتاح فاز سه خط یک، زمانی‌که آقای بشیریان مسئولیت شرکت بهره‌برداری را برعهده داشت، مشاور طرح صرفا مجوز استفاده از تونل شمالی را داده بود و بر طبق صحبت‌هایی که آقای بشیریان با معاونت فنی و اجرایی سازمان داشت، مقرر شد که از تونل شمالی و از ایستگاه ۱۲ تا ۱۸ استفاده شود به‌طوری‌که مسافران در ایستگاه ۱۲ سوار شده و در ایستگاه ۱۸ پیاده شوند و آن مسیر به‌طور بالعکس طی شود و زمان طی‌شده تقریبا ۴۰ دقیقه بود که رفته‌رفته این زمان به ۱۷ دقیقه کاهش یابد

وی ادامه داد: در زمان افتتاح فاز سه مقرر شد قطار تنها در یک خط حرکت کند و چون در طول این مسیر قطار دیگری وجود نداشت، طبیعتاً هیچ اتفاقی رخ نمی‌داد اما چون در این فاز سیگنالینگ وجود نداشت و با توجه به اینکه عدم وجود سیگنالینگ به‌ معنی عدم استفاده از قطار نیست، بر اساس آیین‌نامه و در صورت نبود سیگنتالینگ، می بایست سرعت قطار در مسیر مستقیم ۵۰ کیلومتر برساعت، در ایستگاه ها ۲۰ و در پیچ‌ها ۲۵ باشد و حتی این موضوع به راهبران نیز اعلام شده بود اما مدیرعامل شرکت بهره برداری طی مصاحبه ای اعلام می‌کند که ضمن حفظ امنیت مسافران زمان مسیر را از ۴۰ دقیقه به ۱۳ دقیقه کاهش خواهند داد و با وجود اینکه مشاوران اجازه بهره‌برداری از یک تونل را داده بودند، شرکت بهره‌برداری از تونل جنوبی نیز استفاده می‌کند و در زمان وقوع حادثه سرعت قطار بجای ۲۰ کیلومتر، ۵۲ کیلومتر بر ساعت بود که به علت ترمز ناگهانی، این حادثه رخ می‌دهد.

وی در خصوص ورود دادستانی به این پرونده اظهار کرد: با توجه به طولانی شدن روند پرونده در نتیجه دادستانی وارد موضوع شده و به معاونت هماهنگی امورعمرانی استاندار اعلام کرد که مقصر حادثه مشخص شود و آن‌ها نیز با استفاده از کارشناسان و متخصصین مختلف از جمله راه‌آهن موضوع را بررسی کردند که نتیجه بررسی صورت گرفته به استحضار دادستان محترم شهر تبریز ارسال خواهد شد و در این گونه حوادث قطعا نظریات کارشناسان ذی صلاح مورد توجه خواهد بود.

مولوی در خصوص خط سه ادامه داد: باید از رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز در دوره پنجم بپرسید که چرا باعث خارج شدن خط سه قطار شهری از بودجه شهرداری شد در حالیکه این طرح در لیست بودجه های عمرانی دولت قرار گرفته بود که بعد ها رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز شخصا در سازمان قطار شهری حاضر شد و گفت که این کار اشتباه بود اما همچنان جای خالی خط سه در بودجه شهرداری دیده می‌شود و اصلاح‌نشده است.

وی با اشاره به اینکه شیراز و اصفهان همچنان موفق به اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ خط ۳ نشده اند، گفت: ما از طریق کمک‌های آقای پزشکیان که نایب‌رئیس وقت در مجلس بود، توانستیم مجوز را بگیریم درحالیکه‌ مطالعات خط سه سالیان سال انجام‌شده بود اما به‌یک‌باره در بودجه سال ۱۴۰۰ حذف شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز با اشاره به نامه استاندار آذربایجان‎شرقی به شهردار تبریز نیز گفت: چون برخلاف نامه آقای شهین باهر، نامه آقای استاندار غیرمحرمانه است، می‌توانیم نامه آقای استاندار به شهردار را منتشر کنیم؛ ما حتی به‌ناچار آقایان خدابخش و سبحان الهی را نیز واسطه قرار دادیم اما آقای بهشتی قبول نکرد و در واقع می‌توان گفت یکی از مصادیق ترک فعل همین موضوع است و باید مشخص شود که چرا باید کاری کنیم که از ورود ۵ هزار میلیارد تومان پول به شهر جلوگیری شود و با توجه به اینکه دیگر امکان اخذ اوراق مشارکت برای خط ۱ و ۲ وجود نداشت، دولت این پول را برای تبریز در نظر گرفته بود که آقایان مانع این کار شدند و به احتمال زیاد این پول به یکی از شهرهای تهران یا مشهد اختصاص یابد.

مولوی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا اگر به سه سال قبل بازگردد بازهم این مسئولیت را قبول خواهد کرد، گفت: چون نیتم خدمت به مردم است، بازهم این مسئولیت را قبول می‌کردم اما به نظرم بهتر از این می‌توانستم کار کنم.

در پایان این جلسه توسط مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز به مناسبت روز خبرنگار از رئیس سازمان جهاد دانشگاهی و خبرنگاران ایسنا تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400051711984
  • خبرنگار : 50403