مسیر ترددی بوشهر به شیراز به دلیل رونق اقتصادی خوبی که بخش دریایی استان بوشهر داشته است همیشه مورد توجه حکومتها بوده و کالاهای تجاری صادراتی و وارداتی گاهی از این بندر صورت میگرفته است .
پل مشیرالملک بخشی از مسیر ترددی این دو استان در قدیم بوده که میتوان قدمتی در حدود صفویه تا قاجار را به آن داد .
در دوران صفویه این پل احداث و در کنار آن یک کاروانسرا نیز بنا میشود که بعدها با تغییر مسیر جاده شیراز-بوشهر این کاروانسرا به زیر جاده فعلی میرود و هم اکنون نیز آثاری از این کاروانسرای صفویه وجود دارد.
در دوران قاجار (ناصرالدین شاه) بوشهر به اوج شکوفایی اقتصادی خود میرسد و بندر بوشهر یکی از مهمترین بندرهای حمل و نقل دریایی را به خود میگیرد و این امر سبب میشود ابوالحسن خان مشیرالملک والی وقت منطقه جنوب دستور مرمت و بازسازی پل را صادر کند و این کار را به شخصی به نام محمد رحیم شیرازی واگذار میکند که یکی از معماران برجسته آن زمان بوده است .
این پل بر روی رودخانه دالکی بنا شده است و طولی حدود ۱۳۰ متر دارد و ارتفاع دهانه آن حدودا ۱۱ متر و پهنای عبور و مرور آن نزدیک به ۱۰ و نیم متر است.
پس از مرمت و بازسازی این پل در دوران قاجار در سمت دیگری از رودخانه کاروانسرای احداث میشود تا کاروانها و مردم در کنار این پل استراحت کنند.
هرچند امروز با بررسی های صورت گرفته آثاری از قدمت بیشتر این پل به چشم میخورد اما نمیتوان به آن استناد کرد. از این رو که بستر اصلی پل با سنگهای بزرگ تراش خورده بهوسیله سیستم سرب به هم متصل شدهاند، این حدس و گمان میرود که در قدیم و در دوران هخامنشیان و ساسانیان در این محل آب بند و سد بوده و بعدها از بقایای آن برای ساخت یک پل استفاده شده است.
انتهای پیام