به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اداره ارتباطات فرهنگی بینالمللی زنان ادارهکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور در مجموعه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، نشستی تخصصی با عنوان «بررسی جایگاه حضرت خدیجه سلام الله علیها در جهان اسلام با معرفی کتاب بانوی اول» را به زبانهای فارسی و عربی برگزار کرد.
در این نشست، خانم رزان برکات، استاد فقه و اصول و عضو مجمع تقریب مذاهب اسلامی و خانم امیره برغل، پژوهشگر حوزه علوم اسلامی از لبنان و محمد تقی موحدی، استاد دانشگاه، محقق و نویسنده کتاب بانوی اول (روایت تاریخی ـ داستانی از زندگانی ام المؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها)، خانم لیلا فلاحتی، مدیرکل دفتر امور بینالملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و خانم سعیده باقری فرد، رئیس اداره ارتباطات فرهنگی بینالمللی زنان به ایراد سخن پرداختند.
همچنین خانم زهرا سلامی، استاد حوزه و دانشگاه، دبیری علمی این نشست تخصصی را برعهده داشتند.
در ابتدای این برنامه، فیلم رونمایی از کتاب بانوی اول «روایت تاریخی ـ داستانی از زندگانی ام المؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها» توسط رئیس جمهور و معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به نمایش گذاشته شد و همچنین، نشست به صورت آنلاین از صفحه اینستاگرام معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری پخش شد.
لیلا فلاحتی، مدیرکل دفتر امور بینالملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سخنرانی خود، با تشکر از اهتمام موحد ابطحی در تألیف کتاب بانوی اول گفت: یکی از وظایفی که بر عهده ما قرار دارد معرفی الگوهای واقعی و محقق شده جهان اسلام نه تنها در کشورهای اسلامی، بلکه در همه جهان است و این اقدام گام مهمی در رفع کلیشهها و پیشداوریهایی است که در خصوص وضعیت زنان و نوع نگاه به زنان در جهان اسلام وجود دارد.
وی با اشاره به تألیف این کتاب، ضمن درخواست از همه فعالان عرصه زنان در جهان اسلام جهت معرفی حضرت خدیجه(س) به عنوان الگو در سراسر جهان تصریح کرد: حضرت خدیجه(س) از زنان پیشرو در زمان خود بودند و بسیاری از کلیشهها را در مورد رویکرد و نگاه به زنان تغییر دادهاند.
معرفی الگوهای بی بدیل از زنان تاریخ صدر اسلام
سعیده باقریفرد، رئیس اداره ارتباطات فرهنگی بینالمللی زنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر اینکه تبیین و معرفی الگوها در نظامهای معرفتی دارای ارزش و جایگاه مهمی هستند، افزود: بر آن اساس، سبک زندگی دیندارانه متناسب با مقتضیات زمانی و مکانی ترسیم میشود. اصول اخلاقی و ارزشهای انسانی مبتنی بر فطرت انسانی و در همه ادوار تاریخی ثابت هستند و بر این اساس، قرآن کریم پیامبر را برای تمامی مردان و زنان موحد، اسوه حسنه معرفی کرده و میفرمایند: «و لکم فی رسول الله اسوة حسنة لمن کان یرجوا الله و الیوم الآخر و ذکر الله کثیراً».
وی اظهار کرد: صرف نظر از مراتب معرفتی، سایر شخصیتهای صدر اسلام که نقش مهمی در ترویج معارف دینی و رشد و گسترش اسلام داشتهاند، میتوانند به عنوان الگوهای مهمی ذیل الگوی اصلی که همان نفس رسول الله(ص) هستند، در جامعه اسلامی مطرح و مورد مطالعه قرار گیرند.
رئیس اداره ارتباطات فرهنگی بینالمللی زنان ادامه داد: جامعه زنان مسلمان در جهان امروز که همواره با یک دوگانگی هویتی میان اندیشههای سنتی متحجرانه و تفکرات فمنیستی مدرن مواجه است، قطعا نیازمند بهره گیری از مدلی از سبک زندگی خواهند بود که ضمن توجه به اصول و ارزشهای دینی، چشم انداز مناسبی از تعاملات و حضور و فعالیت اجتماعی زن مسلمان مدرن را به شیوهای مطلوب ترسیم کند به گونهای که ضمن توجه به وظایف و مسئولیتهای زنان در خانواده که البته در پایه گذاری بنیاد اجتماع بسیار مهم و حیاتی است، به مسئولیت دینی و تمدنی زن به عنوان وجودی مؤثر و تعالی بخش نیز توجه کند.
وی در ادامه، مطرح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با تأسی از منظومه فکری رهبران انقلاب؛ حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، بانوان ایران اسلامی، با حفظ ارزشهای دینی و فارغ از هر نگاه جنسیتی در تمامی عرصههای علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حضوری فعال و تأثیرگذار داشته و به بازآفرینی شخصیت زن مسلمان آزاداندیش و آزادی خواه پرداختهاند.
باقریفرد اذعان کرد: به منظور استمرار این مهم و اعتلای تمدن اسلامی، قطعا و بی تردید نیازمند معرفی الگوهای بی بدیل از زنان تاریخ صدر اسلام که رفتار و گفتار ایشان مورد تأیید پیامبر(ص) بوده است، هستیم که برگزاری این نشست جهت معرفی شخصیت و جایگاه بانوی اول اسلام در همین راستا است.
وی در پایان سخنانش، به مأموریت و رسالت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در امر دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: یکی از سیاستهای حاکم بر حوزه زنان و خانواده سازمان، برگزاری نشستهای گفتگو محور میان بانوان فرهیخته ملل اسلامی و فرهنگ سازی و گفتمان سازی در ارائه الگو و سبک زندگی اسلامی است.
در ادامه، رزان برکات، عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از کشور لبنان طی سخنانی به تشریح بخشی از زندگی حضرت خدیجه(س) و سختیها و مشکلاتی که ایشان در حمایت از رسول الله و دین اسلام متقبل شدهاند پرداخت و گفت: در جامعه کنونی ما و در دنیای عرب و اسلام و به عبارتی در جامعه متغیرها و عدم قطعیت ها و دنیای تضادها و مصائب و مشکلات پی در پی و دشواری که بر ملت های عربی و اسلامی حادث می شود، نیاز ما به زنان الگو بیش از پیش خود را نمایان می سازد و مردان و زنانی که قصد تشکیل خانواده دارند باید پای درس خاندان نبوت بنشینند و در مکتب خدیجه بنت خویلد(س) که به حق بانوی نخستین اسلام است درسها بگیرند.
این استاد دانشگاه، با اشاره به حضور و نقش آفرینی فعال حضرت خدیجه (س) در کنار اقدامات پیامبر اسلام (ص) در برهه های خطیر زندگی ایشان ( تجارت، ازدواج، پیامبری و مخاطرات پس از آن چون جنگ ها و محاصره در شعب ابی طالب) افزود: از سیره حضرت خدیجه(س) میتوانیم دریابیم چگونه میتوان زنی مبلغ و همسری اسوه و مادری الگو بود.
وی ادامه داد: زیرا وی ذوب در اسلام و رسالتش بود و دغدغه پیامبر(ص) و دعوتش را داشت و در جهت تأمین آسایش ایشان در خانهای پر از مهر و عاطفه تلاش میکرد و همه خستگیها و رنجها را در جریان رسالت پیامبر از چهره ایشان میزدود.
برکات با اشاره به جایگاه حضرت خدیجه(س) پیش از ازدواج با پیامبر(ص) و نگرش متعالی و رشد یافته ایشان در انتخاب همسر با وجود ثروت بسیار و تفاوت جایگاه اجتماعی، به خصوصیات اخلاقی فردی این بانوی بزرگ اسلام اشاره نمود و با ذکر ویژگیهای رفتاری این زوج الهی افزود: در جوامع عقب مانده کنونی که لباس پیشرفت و تجدد به صورت علنی متناقض با دین، بر تن شده است و شراکت زوجین در کار و کمک به یکدیگر را سرزنش کرده و به آن اعتراض میکنند، الگوی حقیقی زن مسلمان در خانه نبوت است چرا که آن بانو( حضرت خدیجه س) صاحب مال و تجارت بود و آن جوان(رسول الله ص) فقیر و با ذکاوت که عهده دار امور مالی وی شد.
عضو مجمع تقریب مذاهب اسلامی نحوه انتخاب پیامبر(ص) از سوی حضرت خدیجه(س) برای ازدواج را مورد توجه قرار داد و گفت: امانتداری، دانایی، پاکدامنی و صدق رسول الله مورد توجه این بانوی ثروتمند و متنفذ قرارگرفت و وی در حالی که مردان با نفوذ زیادی در جهان عرب خواستار وصلت با ایشان بودند، از طریق یکی از نزدیکانشان تمایل به ازدواج با رسول الله را به ایشان منتقل نمودند. این در حالی است که هم از جهت ثروت و جایگاه و هم از جهت سن و سال و رسوم ازدواج تفاوتهایی وجود داشت، اما هرگز مانع این ازدواج موفق نگردید و این نحوه سلوک حضرت خدیجه(س) و پیامبر اسلام (ص) حائز اهمیت است.
این محقق حوزه دینی با اشاره به سیره رفتاری حضرت خدیجه(س) در خانه و در ارتباط با مسئولیتهای رسول الله(ص) و مشارکت موفق هر کدام از ایشان در زندگی، به این که هر کدام از آنها در جایگاه طبیعی خود در خانواده قرار داشتند، تاکید نمود و گفت: حضرت خدیجه(س) به عنوان همسر و مادری صبور سختترین امتحاناتی را که ممکن است یک همسر و مادر مورد ابتلا قرار بگیرد با تحمل، استقامت و بردباری پشت سر گذاشت و همواره با جان، مال و فرزندان خویش پشتیبان رسول الله (ص) بود.
رزان برکات ضمن اشاره به اعلام خبر پیامبری رسول الله به خدیجه(س) از جانب حضرت محمد(ص) افزود: در چنین شرایطی که پیامبر در آن قرار گرفت، حضرت خدیجه(س) ضمن توجه به سخنان ایشان در کمال آرامش به سخنان رسول خدا گوش میدهد و با شناخت از خلق و خوی پیامبر و بیانی یاریگرانه، به ایشان میفرماید: به خدا سوگند خداوند هرگز تو را خوار نمیکند، زیرا تو صله رحم میکنی و همه رنج ها را به دوش میکشی و تحمل میکنی، ضعیف را قوی میکنی و به تهیدست فایده میرسانی، پس معیار حق تو هستی.
وی با تاکید بر این واقعیت که قبولی اندیشه وحی و نبوت و همچنین ایستادگی در کنار همسر در چنین شرایطی که جنگهای متعددی علیه پیامبر توسط کفار شعله ور گردید، زنی استثنایی و با صفات کامل انسانی می طلبد، افزود: خدیجه(س) برای تبلیغ اسلام و دعوت الهی هزینه داد و صبر و پایداری را در سالرهای سخت رسالت پیامبر و تحریم و محاصره و زندگی در شعب ابی طالب، متجلی ساخت. وی با همه وجودش و همه ثروتش در کنار پیامبر و به یاری ایشان ایستاد.
برکات با اشاره به تربیت حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) در منزل پیامبر(ص) گفت: این دو بزرگوار در خانه ایشان تربیت یافتند. همان علی(ع) و فاطمه(س) که نسلشان امتداد خاندان مطهر نبوت است و همان خانه ای که نبی اکرم(ص) فرمودند؛ اصل و ریشه رسالت است.
وی با اشاره به علاقه و احترام شدید پیامبر گرامی اسلام (ص) نسبت به حضرت خدیجه(س) حتی پس از وفات ایشان تأکید کرد: این خود درس وفاداری است که رسول خدا (ص)به بشریت میآموزد. پیامبر حضرت خدیجه (س) را شریک فتح بزرگ مکه میداند و آنچنان در شرایط مختلف از ایشان یاد میکند که موجب غبطه دیگران است.
عضو مجمع تقریب مذاهب اسلامی در ادامه به کلام رسول الله در یادآوری مقام حضرت خدیجه(س) اشاره نمود که فرمودند: به خدا سوگند خداوند همسر و همراهی بهتر از ایشان برای من نیاورده؛ هنگام کفر مردم، به من ایمان آورد و هنگامی که مردم مرا تکذیب کردند، من را تصدیق نمود و آن گاه که مردم مرا محروم ساختند، با من همدردی کرد.
این محقق و پژوهشگر افزود: پس از معرفی این بانوی بزرگوار، باید از خود بپرسیم اکنون دختران و زنان مسلمان در کجای زندگی و فداکاری و نقش امالمومنین خدیجه(س) قرار دارند؟ در حالی که در این زمانه خانههای مسلمین و زندگیهایشان به خاطر بیارزشترین دلایل و در هنگام مواجهه با اولین مشکل مادی یا اجتماعی، متلاشی میشود.
برکات در پایان سخنانش، تصریح کرد: با وجود چنین الگوهایی در جهان اسلام، نه تنها حضور فعال زنان در عرصه دعوت و تبلیغ مورد انتظار است، بلکه ساخت جامعه محکم و استوار اسلامی مخصوصا در رویارویی با چالشهای استعمار و غربی سازی فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز، ضروری است.
در ادامه نشست، محمدتقی موحد ابطحی، پژوهشگر اسلامی و نویسنده کتاب بانوی اول به معرفی این کتاب پرداخت و گفت: شخصیت حضرت خدیجه(س) نزد بسیاری از ما عمدتاً تحت الشعاع شخصیت پیامبر(ص) قرار گرفته است، در حالی که قبل از ازدواج نیز ایشان شخصیت ممتازی داشته و به سرور زنان مطهره و مادر فقرا و یتیمان معروف بودهاند.
وی ادامه داد: ایشان معتقد به دین حنیف و در جست و جوی پیامبر آخرالزمان بودند و با ادیان دیگر آشنایی داشتند. حضرت خدیجه (س) در زمانه و جامعهای که زن در آن جایگاهی نداشت، با اصول جاهلی به مبارزه پرداختند و با روشهای عقلایی و اخلاقی جایگاه ممتازی را نه تنها در مکه، بلکه در شبه جزیره عربستان به خود اختصاص دادند.
نویسنده کتاب بانوی اول با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند؛ شرف همسری پیامبر ارزش مضاعف برای خدیجه(س) بوده است، گفت: ایشان پس از ازدواج با حضرت محمد(ص) مشکلات زیادی از سوی مشرکان تحمل کرد به خصوص پس از دعوت علنی مردم به اسلام، به دنیا آمدن حضرت فاطمه(س) و محاصره در شعب ابیطالب که در نهایت به وفات شهادت گونه ایشان منجر شد.
این پژوهشگر دانشگاه اضافه کرد: همه زنانی که دوست دارند علاوه بر پاکدامنی در عرصه اجتماعی حضور داشته باشند، میتوانند از حضرت خدیجه(س) الگو بگیرند. نه تنها زنان، بلکه ایشان میتوانند الگوی انسان معنوی، اخلاقی و عقلایی برای مردان هم باشند. همچنان که خداوند در آیه ۱۱ سوره تحریم، آسیه را نه تنها الگویی برای زنان بلکه برای مردان هم معرفی میکند و در آیه ششم سوره احزاب نیز زنان پیامبر را امالمومنین معرفی کرده است.
وی با انتقاد از اینکه در فیلمهایی که در خصوص حضرت محمد(ص) ساخته شده است، کمترین اشاره به وجود حضرت خدیجه(س) صورت گرفته است، گفت: در فیلم محمد رسول الله مجید مجیدی تنها یک جا از حضرت خدیجه(س) نام برده میشود، در حالی که ایشان سالها با پیامبر زندگی کردهاند و در شعب ابیطالب کنار پیامبر بودند.
نویسنده کتاب بانوی اول در ادامه با انتقاد از اینکه کتاب مناسبی به زبان ساده برای معرفی آن حضرت به عموم مردم وجود نداشت، به همین دلیل دست به نگارش کتاب بانوی اول زده است، به معرفی کتاب خود پرداخت و گفت: کتاب «بانوی اول» در قالب پانزده فصل تدوین شده و هر فصل از زبان یکی از نزدیکان حضرت خدیجه(س)، مقطعی و ابعادی از زندگی و شخصیت آن حضرت را در قالب داستانی کوتاه روایت میکند.
موحد ابطحی اظهار کرد: در فصل آغازین، موقعیت تاریخی، جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و دینی مکه از زبان جبرئیل امین بیان میشود تا ضمن اشاره به موقعیت ممتاز مکه، پیوستگی تاریخی نبرد دو جبهه حق و باطل از زمان حضرت آدم و حوا، تا حضرت ابراهیم و هاجر و اسماعیل تا حضرت محمد(ص) و خدیجه(س) و علی(ع) و فاطمه(س) و فرزندان آنها(ع) نشان داده شود. وجه ارتباط جبرئیل با حضرت خدیجه (س) آن است که جبرئیل چندین بار حامل پیام سلام خداوند برای حضرت خدیجه(س) بوده است.
این استاد دانشگاه در خصوص فصل دوم گفت: در این فصل به اختصار خانواده حضرت خدیجه(س) از زبان یکی از خواهران ایشان معرفی شده و در فصل سوم نشان داده میشود که آشناییهای شخصی و خانوادگی حضرت خدیجه(س) با حضرت محمد(ص) به پیش از ارتباط تجاری آنها با هم باز می¬گردد. این داستان از زبان یکی از فرزندخوانده ¬های حضرت خدیجه(س) روایت می¬شود و فصل چهارم به همکاری تجاری حضرت خدیجه(س) و حضرت محمد (ص)در سنین حدود بیست تا بیست و پنج سالگی اختصاص یافته است.
وی در ادامه سخنان خود، گفت: سفر تجاری پیامبر (ص) به شام، به عنوان وکیل و نماینده حضرت خدیجه(س) نقطه عطفی در زندگی آنهاست که به ازدواج پیامبر و حضرت خدیجه منتهی می¬شود. این مقطع از تاریخ، از زبان میسره، کارگزار حضرت خدیجه(س) که در سفر به شام پیامبر(ص) را همراهی کرده، در فصل پنجم روایت شده است. نفیسه یکی از دوستان حضرت خدیجه است(س) که در قضیه ازدواج حضرت خدیجه (س) با پیامبر، از ایشان در کتب تاریخی یاد شده است و داستان دل بستن حضرت خدیجه(س) به حضرت محمد(ص)، در فصل ششم از زبان ایشان بیان شده است.
این پژوهشگر دینی اضافه کرد: در میان خواهران حضرت خدیجه(س) هاله از همه مشهورتر است. او در ازدواج حضرت خدیجه(س) با پیامبر نقش داشته، پسر او (ابوالعاص) با زینب (دختر پیامبر و خدیجه) ازدواج کرده و پس از فوت حضرت خدیجه(س)، پیامبر اکرم(ص) به یاد همسر مرحوم شان بسیار به هاله احترام میگذاشتند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی ادامه داد: با اینکه پیامبر(ص) قبل از بعثت نشانههای بسیاری از الهام الهی را دریافت کرده بود، اما با اولین مواجهه آشکار و مستقیم ایشان با روحالامین و دریافت وحی، مسئولیت بسیار سنگین هدایت مردم و جامعه جاهلی برعهده پیامبر گذاشته شد و حضرت خدیجه(س) و حضرت علی(ع) اولین کسانی بودند که مسلمان شدند و با ایشان نماز گذاردند. این بخش از تاریخ در فصل نهم از زبان پیامبر(ص) روایت شده است و با توجه به این که کتاب حاضر حول شخصیت حضرت خدیجه(س) تدوین شده است، در فصل دهم نقش حضرت خدیجه(س) در دعوت زنان مکه و سختیهایی که زنان تازه مسلمان در راه اسلام به جان خریدند، از نگاه اسما(همسر جعفر بن ابی طالب) به نگارش درآمده است.
موحد ابطحی افزود: تولد حضرت فاطمه(س) یکی از نقاط عطف در زندگی مشترک پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) است که این مقطع از زبان حضرت خدیجه (س) در فصل یازدهم تقریر شده است. محاصره شدید اجتماعی و اقتصادی در شعب ابوطالب نیز یکی از سختترین مقاطع زندگی مسلمانها در مکه بود که در فصل دوازدهم از زبان ابوالعاص، خواهر زاده و داماد حضرت خدیجه(س) شیوه مدیریت اقتصادی حضرت خدیجه در دوران تحریم ترسیم شده است.
وی همچنین گفت: حضرت علی(ع) از کودکی تحت تربیت پیامبر(ص) و خدیجه(س) قرار داشت و پس از رسالت پیامبر کلام وحی را به همراهی معانی دقیق و عمیق آن در خانه وحی فراگرفت. در این فصل، خاطرات حضرت علی(ع) از روزی که به خانه پیامبر(ص) و خدیجه(س) آمدند تا زمانی که پیامبر، پیکر خدیجه (س) را به خانه ابدی این دنیایی سپردند، مرور میشود. سختیهایی که حضرت خدیجه (س) در راه گسترش اسلام به جان خریدند، به خصوص سه سال زندگی سخت در شعب ابوطالب و همچنین آزارهای مشرکان مکه پس از فوت حضرت ابوطالب نسبت به خانواده پیامبر، طاقت حضرت خدیجه (س) را طاق کرد و به شهادت ایشان منتهی شد. این مقطع از زندگانی حضرت خدیجه (س) ، از زبان حضرت فاطمه(س) روایت شده است.
ابطحی در ادامه گفت: در فصل آخر، روح همیشه شاهد و ناظر حضرت خدیجه(س) مشاهدات خود را پس از شهادت بازگو و از انتظار خود برای ظهور منجی موعود و سرّ مستودع الهی سخن میگویند تا آرزوی دیرینهشان (گسترش عدل و ایمان در کل عالم) به دست فرزندشان امام زمان(عج) تحقق یابد.
این نویسنده کشورمان با اشاره به اینکه با همکاری وزارت آموزش و پرورش مسابقه بانوی اول با شرکت ۲۰ هزار نفر برگزار شد، اظهار امیدواری کرد فیلمهایی در خور شخصیت حضرت خدیجه (س) ساخته شود و افزود: ترجمه این کتاب به زبانهای دیگر از برنامههای آینده است و از همه علاقهمندان به آن حضرت دعوت میکنیم برای این کار با ما همکاری کنند.
در ادامه نشست، خانم امیره برغل، مدیر مرکز تعلیم و تربیت و مشاوره خانواده و پژوهشگر اسلامی از لبنان نیز به بیان بخشهایی از اقدامات حضرت خدیجه(س) در طول زندگی پر برکتشان پرداخت و گفت جای این سوالات مطرح است: چقدر لازم است زنان ما در جهان عرب و جهان اسلام، از چشمه کمالات خدیجه (س) کسب فیض کنند؟ چقدر نیاز است زنان ما در جهان عرب و جهان اسلام، تفاوت میان آنچه خداوند از وجودشان می خواهد و آنچه نظریه های دنیایی و مادی شرق و غرب از ایشان مطالبه می کند، درک کنند؟ چقدر نیاز است زنان ما در جهان عرب وجهان اسلام دستاوردهای عظیم خدیجه (س) و امت خدیجه (س) را بشناسند؟ چرا که آنها دستاوردهایی است که ام المومنین، سالک مسیرش بود.
این محقق لبنانی با اشاره به صفات حضرت خدیجه (س) و پاسخ به این سوال که این بانوی با عظمت کیست؟ گفت: خدیجه(س) کیست؟ بانویی که میان زنان عصر خود، به واسطه ویژگی ها و صفاتش، خاص و منحصر به فرد گردیده و احترامش را بر زنان و مردان زمانه اش حتی بر اشراف و برجستگان قوم واجب کرده است.
وی با اشاره به نسب ایشان افزود: خدیجه(س)، دختر خویلد همان شهسوار ثروتمند و شجاعی است که در عام الفیل رودرروی پادشاه یمن «تُبّع» ایستاد و مانع شد که حجرالاسود را به غارت ببرد. خدیجه (س) میراث دار حکمت پدر است؛ میراث دار شجاعت، نجابت و شرافت او و در میان ناپاکی ها و آلودگی های جاهلیت. خدیجه (س) با همه فرق داشت، ملقب به طاهره شد و در آن روزگار غربت دانایی، در بین زنان و مردان سفیه و جاهل، عاقل، دانا و خردمند بود.
این محقق سپس به ویژگیهای اخلاقی ایشان پرداخت و تأکید کرد: این ارادهی وجودی با شجاعت در تصمیم گیریها و رویکردیهای درست صائب و سازگار بود؛ در استفاده درست از وقت خود، پیشگام و الگو بود؛ در امور اقتصادی و مصرف اموالش، طلایه دار پاک دستان شمرده می شد؛ در انتخاب شریک زندگیاش نیز الگو بود و با این بینش احدی را جز یتیم ابوطالب محمدابن عبدالله (صلی الله علیه و آله و سلم)، کفو خویش نیافت چرا که در منظومه ارزشی او، ارزش انسان به مال و حسب و نسبش نیست، بلکه به جوانمردی، عقیده و اخلاقش است.
امیره برغل گفت: لازم است زنان ما در جهان امروز از چشمه کمالات خدیجه(س) بهرهمند شوند تا تفاوت آنچه خداوند از آنها میخواهد را با آنچه تفکرات غرب از آنها میخواهد، درک کنند.
این مدرس دانشگاه افزود: حضرت خدیجه(س) و فرزندشان حضرت فاطمه (س) و نوه ایشان حضرت زینب(س) نمونه یک زن و انسان مونث را ترسیم کردهاند که از نوع مذکر چیزی کم ندارد و پلههای کمالات انسانی را طی کرده و نمونههایی پرتلاش از کمک به مردم و مبارزه با ستمکاران هستند. ایشان نمونه خلیفه اللهی را در روی زمین ترسیم کردهاند.
این محقق حوزه علوم اسلامی در پایان سخنانش، مطرح کرد: من به زنان در جوامع عربی و اسلامی میگویم اگر خواهان مساوات حقیقی با مردان هستید، به سمت خدیجه (س) و دخترانش (حضرت فاطمه سلام الله علیها و دخترشان حضرت زینب سلام الله علیها) رو کنید.
انتهای پیام