«منش» توسعه‌دهنده خلاقیت، تیم‌سازی و کارآفرینی

سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: هدف اصلی مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی بوشهر همانند سایر مراکز مشابه در سطح کشور فرهنگ‌سازی در زمینه توسعه خلاقیت،  کسب و کارهای خلاقانه، کارآفرینی جوانان، حمایت از ایده‌های خلاقانه جوانان، تسهیل‌گری در زمینه تیم‌سازی، استقرار تیم‌های نوآور و تجاری‌سازی محصولات و خدمات آن‌ها است.

رضا سیاوشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مرکز نوآوری و شتابدهی (منش) جهاد دانشگاهی استان بوشهر در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۳۹۸ به همراه چهار مرکز دیگر در جهاد دانشگاهی استان‌های فارس، ایلام، کردستان و هرمزگان در مراسمی با حضور دکتر مسعود سلطانی‌فر؛ وزیر ورزش و جوانان و دکتر حمیدرضا طیبی؛ رئیس جهاد دانشگاهی کشور و حضور دکتر ابتکار و سایر مسئولان استان‌های مذکور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار و افتتاح شد.

وی اضافه کرد: تاسیس این مرکز بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه میان جهاد دانشگاهی، وزارت ورزش و جوانان و سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان کشور در ۵ استان کشور اجرایی شد.  

سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر ادامه داد: در مرکز این استان نیز با حضور دکتر علی احمدی‌زاده؛ رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر و سایر مسئولین جهاد دانشگاهی استان بوشهر و سایر مسئولین عالی‌رتبه استان بوشهر مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر افتتاح شد.  

سیاوشی بیان کرد: هدف اصلی مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی بوشهر همانند سایر مراکز مشابه در سطح کشور فرهنگ‌سازی در زمینه توسعه خلاقیت،  کسب و کارهای خلاقانه، کارآفرینی جوانان، حمایت از ایده‌های خلاقانه جوانان، تسهیل‌گری در زمینه تیم‌سازی، استقرار تیم‌های نوآور و تجاری‌سازی محصولات و خدمات آن‌ها است.

وی افزود: در این راستا، مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر ابتدا در سال ۱۳۹۸ به برگزاری کارگاه‌های پر شمار آموزشی ویژه توسعه خلاقیت و نوآوری و تیم‌سازی به منظور توسعه کارآفرینی و شکل‌گیری کسب و کارها با محوریت جوانان با بهره‌گیری از اساتید مجرب، اقدام کرد و سپس در ادامه تا پایان سال ۱۳۹۹ اقدام به برگزاری ده‌ها رویداد آنلاین (وبینار) با رویکردهای دورهمی، صندلی تجربه، ایده‌شو، چاره‌چو و ... در حوزه‌های مختلف اولویت‌دار استان بوشهر از قبیل دریا و زیست-فناوری، گردشگری، هوشمندسازی، تولید محتوای خلاق و زمینه‌های فرهنگی با تاکید بر تربیت خلاق کودکان و ... با حضور اساتید و کارآفرینان برتر استان و منطقه کرد.

سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: دستآورد ویژه حاصل از برگزاری رویدادهای گفته شده، شناسایی و ارزیابی دو تیم نوآور در حوزه "تولید محتوای خلاق و مشاوره کسب و کار" با برند فیوبین (FuBin) و "پلتفرم جامع گردشگری استان بوشهر" با نام ویزیت بوشهر است که در حال حاضر در مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی بوشهر مستقر و در حال فعالیت است.

سیاوشی یادآور شد: در اسفندماه سال ۱۳۹۹ و فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰، مرکز نوآوری و شتابدهی اقدام به برگزاری رویداد آنلاین استارتاپی ۱۴۰۰ کرد که ۳۷ تیم با ایده‌های متنوع در رویداد ثبت نام کرد و پس از ارزیابی‌های اولیه در پیش‌رویداد، ۱۰ تیم با ایده‌های خلاقانه خود در زمینه‌های مختلف خدمت‌محور و محصول‌محور اولویت‌دار استان و شرایط حال حاضر کشور، به مراحل پایانی رویداد استارتاپی راه یافتند و پس از گذراندن ۴ کارگاه آموزشی و ۲ روز منتوری تحت نظر ۱۴ نفر از مجرب‌ترین منتورهای سطح کشور که همگی از جوانان کارآفرین موفق محسوب می‌شوند، به مرحله پایانی رویداد وارد با ارائه نهایی و داوری نهایی از سوی ۵ داور مجرب صورت پذیرفت و ۳ تیم برتر شناسایی شدند

وی عنوان کرد: در حال حاضر تیم تخصصی مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر مشغول برگزاری کارگاه‌های آموزشی و رویدادهای توانمندسازی کارآفرینان و ارائه خدمات تخصصی مشاوره‌ای و کمک به توسعه زیرساخت‌های هر یک از ۵ تیم شناسایی و ارزیابی شده گفته شده و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی هستند و این دستاورد منطبق و حتی فراتر از سطح امکانات و فضای اشتراکی مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر است.  

این مقام مسئول عنوان کرد: در پایان تیر ماه ۱۴۰۰، ۲ تیم از ۵ تیم مستقر در مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر به درآمدزایی رسیده‌اند و البته نیازمند توسعه کسب و کار خود از یک‌سو و توسعه امکانات و حمایت‌های مرکز نوآوری و شتابدهی نیز از سوی دیگر هستند و سایرین در مرحله طراحی پلتفرم و معرفی خود به بازار به سر می‌برند.

سیاوشی خاطرنشان کرد: در حال حاضر؛ مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر برنامه یکساله خود را تا پایان سال ۱۴۰۰، مبتنی بر مفاد قرارداد با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی کشور ویژه حمایت از مراکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی سطح کشور  پیش می‌برد.  

وی گفت:مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر به دنبال آن است که تا پایان سال ۱۴۰۲ یعنی در یک بازه ۲ ساله، تمام تیم‌های نوآور کنونی به شرکت‌هایی درآمدزا و سودده تبدیل شده باشند و هر تیم به شکل مستقیم و غیر مستقیم برای حداقل ۵ نفر اشتغال پایدار ایجاد کرده باشد. از سوی دیگر، "مرکز رشد علم و فناوری" جهاد دانشگاهی استان بوشهر در ابتدای سال ۱۴۰۳ تأسیس شود و مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی فعلی نیز به یک "مرکز نوآوری پایدار" تخصصی جهت برگزاری رویدادهای مختلف کسب و کاری و شناسایی تیم‌های نوآور بالقوه و مشاوره و آماده‌سازی آن‌ها برای پذیرش و ورود به مرکز علم و فناوری جهاد دانشگاهی استان بوشهر به منظور توسعه کسب و کارهای پایدار تبدیل شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1400051006467
  • خبرنگار : 50448

برچسب‌ها