دکتر سید یاسر بنی هاشمی در گفتوگو با ایسنا در خصوص افتتاح طرحهای ترافیکی دانشگاه فردوسی در روز گذشته، اظهار کرد: از یک سال و نیم گذشته که مسئولیت کمیته ترافیک دانشگاه را بر عهده داشتهام، سعی کردیم رویکرد کمیته ترافیک را در دانشگاه سبز به سمت دغدغههای بدون ماشین تغییر دهیم. دغدغهها قبل از آن، بیشتر به سمت افرادی بود که با ماشین وارد دانشگاه میشوند.
وی اضافه کرد: بنابراین اگر بخواهیم به سمت پردیس سبز یا پردیس بدون خوردو پیش رویم، باید به تدریج زیرساختهای حمل و نقل عمومی و مدلهای حمل و نقلی مطلوب را در دانشگاه توسعه دهیم تا دسترسیها راحت شود و افراد با خودروهای شخصی وارد دانشگاه نشوند و دغدغه رفت و آمد را نداشته باشند.
دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی افزود: براساس این دیدگاه، شاخصهایی را تعریف و جلسات متعددی را با حضور کارشناسان سازمان ترافیک شهرداری و اساتید متخصص دانشگاه برگزار کردیم و از تجربیات آنها در زمینه حمل و نقل مطلوب بهره بردیم. همچنین در دانشگاه از دانشگاهیان در مورد دغدغههای ترافیکی نظرسنجی شد و نظراتی که در اولویت هستند، مد نظر قرار دهیم. براساس این نظرات، محورهایی را در نظر گرفتیم و برنامه پنجساله تنظیم کردیم.
وی عنوان کرد: این برنامه پنجساله از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴، دارای ۱۰ پروژه است که اگر اعتبارات آن از دانشگاه، شهرداری و نهادهای دیگر تامین شود، زیرساختها در حد مطلوبی توسعه پیدا میکند. در نتیجه اگر فردی بدون خودرو وارد دانشگاه شود، دغدغه زیادی برای رفت و آمدها نخواهد داشت.
بنی هاشمی تصریح کرد: یکی از برنامههای این ۱۰ پروژه این است که ۲۵ کیلومتر مسیر پیوسته دوچرخه را با دسترسی مطلوب به همه نقاط دانشگاه و نیز ۲۵ کیلومتر مسیر پیادهروی را در نظر داشته باشیم. اکنون نقشه مسیرها را در کارگروهها مشخص کردیم که بسیاری از این مسیرها وجود دارد اما نیاز به بهسازی دارند.
وی گفت: در بعضی نقاط مسیر جدید لازم است و باید آن مسیرهای خاکی، آسفالت شوند. همچنین بسیاری از مسیرها که برای پیادهروی استفاده میشود؛ روشنایی مناسبی ندارند یا مسیرها از لحاظ دسترسی، میانبُر خوبی ندارند که باید آن مسیرها ایجاد شود. برنامه دیگر ما، ساماندهی سرویسها از لحاظ زمانبندی و زمان سرویسها است؛ به گونهای که بر روی سرویسها GPS نصب شده و افراد میتوانند در سامانه هوشمند دانشگاه موقعیت سرویسها را به صورت آنلاین مشاهده کنند. همچنین ساماندهی پارکینگها و احیاء سرویس کارمندان را مد نظر داریم که مطالعات آن در سال گذشته انجام شده که نیازمند بودجه برای این اقدام هستیم.
دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: ما از کل شهر، ۲۳ مسیر را مشخص و آدرسها را به پیمانکاران دادیم تا تمام مسیرها بررسی و دستهبندی شوند تا از اتوبوس، مینی بوس و... استفاده شود. این اقدام نزدیک به ۱۰۰۰ خودرو را از دانشگاه کم خواهد کرد. طرح ساماندهی تردد خودرو، از دیگر برنامههاست و به دلیل عدم وجود سیستم عبور و مرور منضبط؛ با توجه به دغدغههای حراست دانشگاه، هوشمندسازی ورود و خروج با دوربینهایی که نصب شده را در این خصوص انجام دادیم.
وی بیان کرد: سامانهای برای تمام دانشگاهیان طراحی شده که تنها میتوانند با ثبت دو خودرو به نام خود وارد دانشگاه شوند که در این صورت هزینهای برای آنها به همراه نخواهد داشت اما افرادی که غیر دانشگاهی هستند و نام خود را در سیستم ثبت نکرده باشند، هزینه در نظر گرفته میشود. افراد در سال اول به صورت رایگان برای ثبت نام خود در سامانه اقدام میکنند اما از سال دوم برای همه هزینهای در نظر گرفته میشود.
بنی هاشمی اضافه کرد: هزینهای که از سال دوم دریافت میشود، صرف توسعه حمل و نقل عمومی در دانشگاه میشود که ما هزینه درآمدها را به صورت شفاف و ماهانه گزارش میدهیم که در چه زمینههایی صرف میشود. با توجه به محدودیت بانوان برای دوچرخه، با سرمایهگذار ایرانی ساکن آلمان به توافق رسیدیم و ۳۰ اسکوتر برقی دریافت کردیم که از این تعداد، ۱۰ اسکوتر به صورت آموزشی در نظر گرفته شده است. این کلاسها ویژه بانوان است و افراد میتوانند با ارسال تصویر خود از کارت دانشجویی، کارمندی و هیات علمی به آیدی دانشگاه سبز در کلاسهای آموزشی شرکت کنند.
دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی تصریح کرد: افراد با حضور در کلاسهای آموزشی و دریافت گواهی نامه میتوانند مانند بایدو در سامانه شهر من ثبت نام کنند و در مسیرهای هموار از درب شمالی، میدان علوم، مسجد حضرت زهرا و کتابخانه تردد کنند.
انتهای پیام