به گزارش ایسنا، بنابر اعلام ماشینچی، اگرچه بنگاههای معامله خودرو در روند خرید و فروش محصولات صفرکیلومتر نقش کمرنگی دارند، ولی هنوز هم در حوزه خرید و فروش مدلهای دستدوم با قدرت فعالیت میکنند.
اما سنتیترین روش معامله خودرو مراجعه به نمایشگاههای اتومبیل است. به صورت پیشفرض اگر نمایشگاهی یک خودروی خاص و موردنظر را داشت، مشتری با مراجعه به آن و صحبت با طرف واسط که همان نمایشگاهدار است، اقدام به نهایی کردن معامله میکند. موارد متعددی از شکایت مشتریان در این روش وجود دارد، که آگاهی از قوانین خرید خودرو و یا دستکم اطمینان نسبت به شخص فروشنده میتواند بخش اعظمی از این مشکلات را مرتفع کند. علاوهبراین در این بخش نیز کارشناسی خودرو میتواند بیاندازه راهگشا باشد.
در واقع خریدار یک خودرو، محصول خود را از نمایشگاهدار میخرد و در مقابل فروشنده نیز خودروی مورد نظرش را به نمایشگاهدار میفروشد. چانه زدن بر سر قیمت نیز وظیفه این صنف است. به همین خاطر است که در خرید خودرو از نمایشگاههای ماشین خریدار و فروشنده تنها در مرحله آخر یکدیگر را ملاقات میکنند. حتی گاهی هم پیش میآید که با یک وکالت فروش این ملاقات نیز میسر نمیشود.
نکات مهم پیش از مراجعه به نمایشگاه ماشین
شاید شیطنت واسطهها برای فروش خودرو چالش اصلی خریداران باشد، ولی این روزها با وضع قوانین سفت و سخت و البته نظارت اتحادیه نمایشگاهداران، خرید از نمایشگاهها مطمئن است و فضای چندانی برای کلاهبرداری و سودجویی ندارد. با این حال کارشناسان امر توصیه میکنند که هرگز بدون اطلاع و اطمینان وارد پروسه خرید از نمایشگاهها نشوید. ممکن است فروشنده خودروی خود را به همراه مدارک به آژانس معاملات اتومبیل بیاورد و قصد فروش فوری را داشته باشد در این صورت امکان دارد خریدار، خود کارشناس نمایشگاه باشد ولی اگر قرار باشد خودرو برای مدتی در نمایشگاه بماند تا خریدار آن پیدا شود باید دقت کنید که حتماً برگه رسید امانی بودن خودرو از نمایشگاه دریافت کنید؛ امکان دارد با خودروی امانی که به نمایشگاه سپرده شده تصادف یا جرائمی رخ دهد که در این صورت حتماً پای فروشنده یا مالک اصلی خودرو درگیر خواهد بود. پس حتماً برگه رسید امانی با تاریخ مشخص شده را دریافت کنید.
نکات مهم درباره کمیسیون خرید و فروش خودرو در نمایشگاه ماشین
نرخ حقالعملی که نمایشگاهداران بابت خرید و فروش یک خودروی کارکرده دریافت میکنند از قدیم حدود یک درصد از طرفین بوده است؛ یعنی نیم درصد برای فروشنده و نیم درصد نیز برای خریدار. البته اتحادیه نمایشگاهداران در شهرهای مختلف مصوبههای خاص خود را دارند. گاهی در یک شهر حقالعمل براساس ارزش روز خودرو تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان یک درصد از دو طرف (نیم درصد فروشنده و نیم درصد خریدار) و حقالعمل براساس ارزش روز خودرو بالاتر از صد تا ۳۰۰ میلیون تومان هشتدهم درصد از دو طرف معامله (چهاردهم درصد خریدار و چهاردهم درصد فروشنده) تعیین شده است. گاهی نیز برای قیمت خودروی پایینتر از ۲۰۰ میلیون تومان، نرخ کمیسیون دریافتی از طرفین ۸ درصد و بالای ۲۰۰ میلیون تومان ۵ درصد تعیین میشود. البته در این میان باید مضاف بر کمیسیون فوق مبلغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را نیز لحاظ کرد.
یادتان باشد گاهی هم پیش میآید که پس از تنظیم قولنامه، طرفین معامله به طور توافقی معامله را فسخ کنند؛ که در این صورت کمیسیون معامله باید به طور کامل توسط هر دو طرف پرداخت شود و اگر یک طرف معامله منصرف شود و معامله را (در هر مرحلهای که باشد) فسخ کند، موظف است که سهم کمیسیون طرف مقابل را هم پرداخت کند. در بعضی مواقع هم امکان دارد که قرارداد توسط مراجع قانونی و به دلیل ممنوع المعامله بودن یکی از طرفین و یا در رهن و یا توقیف بودن خودرو فسخ شود که در این شرایط هیچکدام از طرفین وظیفهای نسبت به پرداخت کمیسیون نخواهند داشت و نمایشگاه مربوطه باید حق کمیسیون خود را از مراجع قانونی پیگیری و مطالبه کند.
راه ساده، ایمن و منصفانه
اگر احساس میکنید با وجود تمام روشهای فوق همچنان نسبت به خرید خودرو از نمایشگاه ماشین احساس ترس یا تردید دارید میتوانید به راحتی هرچه تمامتر با شرکتهای معتبر کارشناسی خودرو مانند Mashinchi تماس بگیرید تا نه فقط گزارش کاملی از وضعیت سلامت ظاهری و ایمنی خودرو ارائه کنند بلکه شما را برای خرید خودروی دستدوم تا پای معامله نیز همراهی کنند.
با وجود بخشهای سهگانه شامل خدمات کارشناسی، خدمات انتظامی - دولتی (پرداخت خلافی و عوارض) و همچنین خدمات ثبت اسناد، مجموعه کارشناسی خودرو Mashinchi اولین شرکت کارشناسی خودرو در ایران است که خریدار و فروشنده میتوانند تمامی مراحل نقلوانتقال خودرو را در یکجا انجام دهند. در کنار خدمات کارشناسی خودرو، کارشناسان حقوقی حاضر در مجموعه ماشینچی، این امکان را فراهم کردهاند تا قولنامه یا مبایعهنامه یا قرارداد رسمی فروش را نیز برای خریداران و فروشندگان خودرو تنظیم کنند.
انتهای رپرتاژ آگهی