زهره بالاگبری کارشناس علوم تربیتی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه هنرستانها به دنبال کارآفرین بار آوردن هنرجویان هستند، اظهار کرد: در جامعه امروزی افرادی که به دنبال مهارت آموزی هستند، موفقترند.
بالاگبری با تاکید بر اینکه هنرجویان هنرستانها هیچ محدودیتی برای ادامه تحصیل ندارند، تصریح کرد: یادگیری کار و زودتر جذب بازار کار شدن از امتیازهای تحصیل در هنرستانها است.
این کارشناس علوم تربیتی با بیان اینکه از تب مدرک گرایی در جامعه کاشته شده، از دانشآموزان خواست تا در انتخاب رشته دقت کرده و علایق خود را در نظر داشته باشند و تنها به دنبال گرفتن مدرک نباشند.
وی سپس با بیان اینکه درآمد و جایگاه اجتماعی دانش آموزان در آینده منوط به انتخاب رشته صحیح است، گفت: دانش آموزان کلاس نهمی باید آگاهانه و عاقلانه انتخاب رشته کنند، زیرا انتخاب رشته صحیح منتهی به انتخاب شغل آنان در چند سال آینده میشود.
وی با اشاره به اینکه چندین انتخاب در زندگی افراد اهمیت بسیاری دارد که هدایت تحصیلی یکی از این چند انتخاب است، تصریح کرد: فرآیند هدایت تحصیلی نه تنها تعیین کننده آینده شغلی دانش آموزان است، بلکه نقش مهمی در آینده زندگی آنها خواهد داشت.
وی سپس اشاره ای هم به دلایل بی علاقگی دانش آموزان به تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش در هنرستان ها داشت و گفت: اگرچه نمی توان از نقش خانواده ها در سمت و سو دادن فرزندانشان به سوی رشته های نظری غافل شد، اما بخشی از علل عدم تمایل دانش آموزان به تحصیل در هنرستانها را میتوان در مهیا نبودن زیرساخت های صنعتی استان برای سوق دادن دانش آموزان به تحصیل در هنرستان ها جست و جو کرد.
بالاگبری ادامه داد: عدم شناخت دانش آموزان از هنرستانها و رشتههای آنها در کنار عدم شناخت علاقمندیهایشان در کمتر رغبت داشتن آنها به تحصیل در هنرستانها تاثیر زیادی دارد.
انتهای پیام