ساختمان‌های اداری استیجاری خرم‌دره؛ مانعی برای مناسب‌سازی

فرماندار خرم‌دره گفت: استیجاری بودن ساختمان‌های اداری برخی از دستگاه‌های اجرایی از موانع پیش روی مناسب‌سازی است.

حجت محمدی صبح امروز (۱۹ تیرماه) در جلسه کمیته مناسب‌سازی شهرستان خرم‌دره با بیان اینکه دین مبین اسلام برای همه انسان‌ها ارزش قائل شده و همواره بر دستگیری از سالمندان و افراد نیاز به کمک تاکید ویژه دارد، اظهار کرد: با توجه به این موضوع، ایران در این زمینه باید در سطح جهان از کشورهای پیشتاز باشد.

وی با بیان اینکه طی چهار سال گذشته خط بریل در خرم‌دره نداشتیم که این موضوع از نقاط ضعف این شهرستان به شمار می‌رفت، تاکید کرد: با اقدامات خوب انجام شده، توسط شهرداری این مشکل نیز تا حد زیادی مرتفع شده است و نابینایان می‌توانند در سطح شهر تردد داشته باشند.

فرماندار خرم‌دره با تاکید بر اینکه معلولان نیز مانند انسان‌های عادی حق بهره‌مندی از همه امکانات را در جامعه دارند، ادامه داد: لازمه این امر نیز فراهم شدن همه بسترها برای بهره‌مندی این قشر از جامعه از همه امکانات‌ موجود مانند افراد عادی است.

این مسئول با یادآوری اینکه در کنار معلولیت‌هایی که مادرزادی است، برخی از معلولیت‌ها نیز در طول زندگی افراد به واسطه حوادث ایجاد می‌شود، افزود: یکی از این‌ حوادث، رخدادهای مربوط به حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری است که در این زمینه نیز با انجام کارهای کارشناسی شده در شورای ترافیک، باید بسترهایی را ایجاد کرد تا از معلولیت‌هایی که به واسطه تصادف ایجاد می‌شود، جلوگیری به عمل آید.

محمدی، با پرداختن به این موضوع که یکی از اقداماتی که می‌تواند در جلوگیری از حوادث موثر باشد، تسهیل در عبور و مرور و رفع نقاط حادثه‌خیز است، ادامه داد: تقاطع دانشگاه آزاد مابین ابهر و خرم‌دره یکی از نقاط حادثه‌خیز این دو شهرستان محسوب می‌شود که برای کاستن از حجم بالای تصادفات، سرعت‌گیری در این مسیر نصب شد که علی‌رغم همه ناملایماتی که در این زمینه وجود داشت، به طور قابل توجهی از حجم تصادف  این مسیر کاسته شده است.

فرماندار خرم‌دره با یادآوری این موضوع که یکی از اماکنی که معلولان از نحوه مناسب‌سازی آن همواره گلایه‌مند هستند، مطب پزشکان است، گفت: مطب برخی از پزشکان ارتوپد که معلولان با آن‌ها ارتباط بیشتری دارند، از فضای خوبی برای تردد افراد نیاز به خدمات برخوردار نیست.

این مسئول با توضیح این مطلب که صدور پروانه‌های ساختمانی برای معلولان رایگان است که این موضوع نیز باید تسهیل شود، اضافه کرد: موضوع مناسب‌سازی و رسیدگی به معلولان‌ نباید دچار بروکراسی اداری شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم حساسیت موضوع مناسب‌سازی را بسنجیم، باید از دید یک معلول به جامعه نگاه کنیم، متذکر شد: همه ما باید به این باور برسیم که معلولیت محدودیت نیست و ممکن است برای همه ما نیز اتفاق بیفتد.

محمدی، با بیان این‌که همه ساختمان‌های اداری جدیدالاحداث شهرستان، موارد مناسب‌سازی را رعایت کرده‌اند، بیان کرد: برخی از ساختمان‌های اداری در خرم‌دره بسیار قدیمی هستند که این امر عملاً کار مناسب‌سازی را با مشکل مواجه کرده است.

فرماندار خرم‌دره، با اشاره به مهم‌ترین چالش پیش روی مناسب‌سازی، خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های اساسی در این حوزه استیجاری بودن ساختمان برخی از دستگاه‌های اجرایی است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۹ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400041913176
  • خبرنگار : 50163