به بهانه درگذشت شهاب هنر ایران و خراسان

ملت‌خواه، هنرمندی جریان‌ساز و اخلاق‌مدار بود

یک کارگردان تئاتر گفت: شهاب‌ملت‌خواه هنرمندی تأثیرگذار و جریان‌ساز بود که اخلاق‌مدارانه و همانند پدر، جوان‌ترهای حوزه فعالیت خود را حمایت می‌کرد.

جواد اشکذری در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص شخصیت و فعالیت‌های شهاب ملت‌خواه، اظهار کرد: شهاب ملت‌خواه از جمله هنرمندانی است که در جنبه‌های مختلفی فعالیت داشته و انسانی یک بعدی نبوده است.

وی ادامه داد: ملت‌خواه در کنار با اخلاق بودن و استفاده از هنر به عنوان ابزاری برای خردورزی و ارائه اندیشه‌های خود، موازین اخلاقی و رفتاری را نیز در کارهای خود ارائه می‌داد. همچنین آثار بسیار متنوعی در زمینه‌های مختلف تولید کرده و بیشتر در زمینه سینما و تئاتر فعالیت می‌کرد.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: ما هنرمندی که در دوره فعالیت خود اقدامات بسیاری را برای نخستین بار انجام دهد جریان‌ساز می‌نامیم. از این رو تأثیرگذاری و جریان‌سازی شهاب ملت‌خواه در زمینه‌های مختلف هنری واضح است. به عنوان مثال وی در سال ۴۸ نمایش «تعامره» را اجرا کرده است، این نمایش به همراه نمایش «ابوذر» از اولین تئاترهای دینی در مشهد به شمار می‌رود که در سال‌های ۵۶ یا ۵۷ نیز اجرا شده و ساواک از اجرای آن جلوگیری کرد.

اشکذری بیان کرد: بنابراین در فضای بسته آن دوران، ملت‌خواه تئاتر مذهبی تولید کرده و زمانی تئاتر «تعامره» را اجرا می‌کرده است که هنوز مرکز آموزش تئاتر دایر نبوده و یا این که در اوایل فعالیت خود قرار داشته است، لذا تئاترهای هنری کمتر تولید شده و اغلب تئاترهای مردمی اجرا می‌شده است.

وی عنوان کرد: ملت‌خواه همچنین در حوزه تربیتی و تئاتر دانش‌آموزی نیز بسیار هنرمند فعالی بوده است و جزء نخستین‌ افرادی است که تئاتر دانش‌آموزی را در مشهد پایه‌گذاری کرده است. تئاتر دانش‌آموزی در واقع تئاتر پایه بوده و بسیاری از بزرگان تئاتر به سبب پایه‌گذاری و اقدامات ایشان توانسته‌اند در این حوزه موفق باشند و این مسیر را از طریق تئاتر دانش‌آموزی آغاز کرده‌اند.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: از دیگر اخلاقیات ملت‌خواه می‌توان به برقراری ارتباط میان افراد مختلف اشاره کرد؛ به گونه‌ای که پس از انقلاب حلقه‌های مختلفی که دارای اندیشه‌های گوناگون بودند را به یکدیگر متصل کرده و هنرمندان حوزه هنری مانند سعید سهیلی، حمیدرضا سهیلی، جواد اردکانی و ... را با اعضاء ارشاد مانند داریوش ارجمند، انوشیروان ارجمند، رضا صابری و ... که اختلافاتی با یکدیگر داشتند را به عنوان حلقه‌های مؤثر در سینما و تئاتر آن دوران، در کنار یکدیگر قرار داده است.

اشکذری تصریح کرد: او در زمینه تهیه‌کنندگی، تولید فیلم‌های کوتاه و معرفی تعدادی از هنرجوهای سینما نیز بسیار تاثیرگذار بوده است. به عنوان مثال زمانی که در تهران و در معاونت سینمایی حضور داشت، هنرمندان و فیلم‌سازی مشهد را مورد توجه قرار می‌داد. ساخت فیلم بلند سینمایی «شب حورا» از جمله اقدامات مهمی است که شاید هنرمندان کمتری از عهده انجام آن برآیند.

وی افزود: از دیگر اقدامات شهاب ملت‌خواه رواج آموزش گریم سینما و تئاتر در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ مشهد محسوب می‌شود، به طوری که با ارائه کیف‌های گریم «شهاب»، تحولی در گریم سینما و تئاتر ایجاد کرد و این ابزار را در دسترس همگان قرار داد. این کیف‌ها با قیمت مناسب و همراه با دستورالعمل‌های آموزشی، گریم را به عنوان عنصر مهم در تئاتر و سینمای مشهد آموزش داده و به طور جدی‌ مورد توجه قرار داده است. 

این کارگردان تئاتر تشریح کرد: شهاب ملت‌خواه در حوزه‌های مدیریتی نیز بسیار فعال بوده است. به نظر من مهاجرت یکی از حقوق هنرمندان است اما فاصله گرفتن از تهران پس از ۲۰ سال و بازگشت به مشهد و ارائه خدمت در شهر و محل تولد خودش بسیار خوشحال‌کننده است و دغدغه‌مندی شهاب ملت‌خواه را نشان می‌دهد.

اشکذری اضافه کرد: از دیگر ویژگی‌های اخلاقی می‌توان آزادگی او را بیان کرد، به شکلی که بسیار راحت و آزاده نظرات خود را بیان می‌کرد و در جلسات مختلف مانند نکوداشت افراد بسیار راحت در مورد شخصیت‌ها سخن می‌گفت؛ به تعبیری دیگر اهل سانسور کردن نبود و سخنان به حق و درستی را مطرح می‌کرد که تمام افراد آن‌ها را قبول می‌کردند.

وی ادامه داد: شهاب ملت‌خواه همانند سایر هنرمندان همواره از نحوه فالیت برخی دستگاه‌ها آزرده و ناراحت بود، اما با وجود بیماری، همواره فعالیت خود در زمینه‌های مختلف را تدام می‌بخشید؛ به گونه‌ای که در ماه‌های گذشته نیز کتاب چاپ می‌کرد و همواره به عنوان یک هنرمند فعالیت داشته و تلاش می‌کرد.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: باوجود شرایط کرونایی، به سبب منش و اخلاق خوب شهاب ملت‌خواه و منش پدرگونه ایشان نسبت‌ به جوان‌ترها افراد زیادی در مراسم تشییع وی حضور پیدا کردند که نشان‌دهنده علاقه هنرمندان و مردم نسبت به این هنرمند اخلاق‌مدار است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۳ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400041309019
  • خبرنگار :