مسکو اتهامات سازمان ملل علیه مربیان نظامی روس در آفریقای مرکزی را رد کرد

وزارت امور خارجه روسیه ادعاهای کارشناسان سازمان ملل را دال بر اینکه مربیان نظامی روس در کشتار غیرنظامیان و غارتگری‌ها در جمهوری آفریقای مرکزی دست داشتند، قویا رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه روسیه ضمن رد این اتهامات به عنوان اتهاماتی بی‌پایه و اساس، تاکید کرد: این اتهامات با هدف بی‌اعتبار کردن تلاش‌های روسیه برای ایجاد ثبات در وضعیت جمهوری آفریقای مرکزی و کمک به احیای صلح مطرح شده‌اند.

هیاتی از کارشناسان سازمان ملل که بر تحریم‌ها علیه جمهوری آفریقای مرکزی نظارت دارند، در گزارشی 40 صفحه‌ای گفتند، شهادت‌هایی را از سوی تعداد زیادی از مقامات محلی، ارتش دولت و نیروهای امنیتی داخلی و همچنین منابع مردمی در نقاط مختلف این کشور جنگ‌زده جمع‌آوری کرده‌اند.

در این گزارش آماده است: این شاهدان به استفاده بیش از حد از زور، کشتارهای کورکورانه، تصرف مدارس و غارت در مقیاسی وسیعی توسط مربیان نظامی روسیه اشاره کردند.

این هیات افزود: بسیاری از این مقامات و منابع دیگر گزارش دادند که مربیان نظامی روسیه در عملیات‌های مقابله با شورشیان از جمله شورشیان مرتبط با "فرانسوا بوزیزه"، رئیس جمهوری سابق جمهوری آفریقای مرکزی در شهرها و روستاهای مختلف، غالبا به جای آنکه نیروهای این کشور را دنبال کنند، آنها را رهبری می‌کردند. بوزیره تلاش کرد تا مانع برگزاری انتخابات در دسامبر شود و سپس تلاش کرد تا قدرت را از "فاستین آرچانژ تووادرا"، رئیس‌جمهوری آفریقای مرکزی بگیرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این گزارش، این اتهامات را به عنوان "دروغی دیگر" رد کرد.

وی در کنفرانسی خبری گفت: مشاوران نظامی روسیه نمی‌توانستند در هیچ کشتار یا غارتی شرکت داشته باشند و شرکت هم نداشتند.

وزارت امور خارجه روسیه در پاسخی کتبی به سوالات خبرگزاری آسوشیتدپرس بار دیگر تاکید کرد: مربیان نظامی روسیه به درخواست دولت مشروع جمهوری آفریقای مرکزی و طبق قوانین سازمان ملل در این کشور حضور دارد.

وزارت امور خارجه روسیه افزود: وظیفه این مربیان آموزش نیروهای مسلح جمهوری آفریقای مرکزی و تامین کمک‌های مشورتی و بشردوستانه به نیروهای امنیتی این کشور است. ماموریت آنها کمک به ارتش جمهوری آفریقای مرکزی برای شکست شبه‌نظامیان، کاهش شکست‌های نظامی جمهوری آفریقای مرکزی و اتخاذ اقدامات موثر برای حفاظت از غیرنظامیان است.

این وزارتخانه تاکید کرد: اگر این اتهامات درباره سوء رفتارهای مربیان نظامی روسیه دلیل واقعی داشت و ساکنان محلی فعالانه به این مساله اعتراض می کردند، مقامات مشروع جمهوری آفریقای مرکزی دیگر بر حضور آتی متخصاص روس تاکید نمی کردند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400041208015
  • خبرنگار : 71477