یک جامعه‌شناس مدعی شد

دلایل استقبال مردم مازندران از صندوق‌های رای

یک جامعه‌شناس به بررسی دلایل استقبال مردم مازندران از صندوق‌های رای پرداخت.

علی رحمانی فیروزجاه جامعه شناس و عضو هئیت علمی دانشگاه در گفت‌وگو ایسنا در رابطه با چگونگی کنشگری سیاسی مردم مازندران در انتخاباتی که گذشت، اظهار کرد: مشارکت سیاسی درگیرشدن فرد در فعالیت سیاسی است و حداقل ترین سطح مشارکت سیاسی رای دادن است، بر اساس همین حداقل ترین سطح مشارکت یعنی رای دادن در کشورها و نظام‌های سیاسی متفاوت است و صرفا بر اساس رای دادن مردم نمی توان کشورها را توسعه یافته یا عقب مانده به لحاظ سیاسی تقسیم بندی کرد. گاهی اوقات در یک جامعه توده ای یا توتالیتر غالب مردم رای می دهند و ممکن است در یک جامعه دموکراتیک در بعضی از مواقع بسیاری از مردم رای ندهند، ضمن اینکه سیاست امریست که ممکن است مورد توجه و علاقه همه مردم نباشد. 

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: در ایران اگر مشارکت سیاسی را بر اساس همان حداقل یعنی رای دادن بررسی کنیم گرایش مردم از اول انقلاب در مشارکت بالا بوده است و مسئولین نیز حضور پرشور مردم در انتخابات را دال بر مشروعیت سیاسی بالا تلقی می کردند اما به مرور و بر حسب اتفاقات و نوع انتخابات میزان مشارکت به معنای رای دادن کاهش پیدا کرد. 

وی در ادامه افزود: در این دوره دو نکته حایز اهمیت است، اول کاهش مشارکت دوم افزایش میزان آراء باطله، در مورد کاهش میزان مشارکت دلایل مختلفی می توان ذکر کرد از جمله فشار اقتصادی و مشکلات اجتماعی و دلایلی چون تحریم ، ناکارامدی و خلف وعده کارگزارانی که از طریق انتخابات به قدرت رسیدند.

رحمانی فیروزجاه با اشاره به نقش مهم جوامع روستایی در افزایش مشارکت مرم مازندران ادامه داد: اما میزان مشارکت در بعضی از استانها از جمله استان مازندران از میانگین کشوری بسیار بالاتر یعنی حدود ۶۰ درصد بود. البته میزان مشارکت در هر استان دلایل مختلفی دارد یکی از دلایل مشارکت بالای مردم مازندران در انتخابات وجود تعداد زیاد روستاها و جمعیت روستایی است. حدود ۴۲ درصد جمعیت این استان در مناطق روستایی و بعضا روستاهای خیلی کوچک است به طوری که از این لحاظ دارای چهارمین رتبه کشوری است و از آنجایی که انتخابات این دوره با انتخابات شوراهای اسلامی همزمان بود و شورا در مناطق روستایی تنها نهاد مدیریتی است در نتیجه برای روستاییان شورا از اهمیت بالایی برخوردار بود و سطح مشارکت را بطور قابل توجه ای افزایش داد.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به چرایی میزان بالای آرا باطله گفت: اگر آرای باطله را به نسبت چهار کاندیدای ریاست جمهوری مقایسه کنیم سه کاندیدا میزان رای شان از آرای باطله پایین تر بود، این نسبت در استان مازندران نیز صادق است اما دلایل این میزان از آرای باطله متفاوت است، از جمله به همان دلایلی که موجب پایین آمدن سطح مشارکت شده است و دلایل دیگری مانند عدم تنوع کاندیداها بر حسب سلایق. 

رحمانی فیروزجاه با تاکید بر نقش مهم وجود سلایق مختلف سیاسی در انتخابات، گفت: معمولا در کشورهایی که دارای انتخابات آزاد هستند رقابت سیاسی بسیار تنگاتنگ است و فاصله بین رئیس جمهور منتخب و شکست خورده بسیار کم است کما اینکه در کشور ما نیز این امر سابقه داشته اما فاصله زیاد نفر اول با دیگر کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری دال مهمی بر عدم حضور سلایق متفاوت در بین کاندیداها است، علت دیگر نیز حضور همزمان سه انتخابات است.

وی افزود: تجربه ثابت کرده چه در ایران و چه در دیگر کشورها همه انتخابات اهمیت یکسانی برای مردم ندارند. طبیعتا این سه انتخابات نیز برای رای دهندگان به یک میزان اهمیت نداشته یا سلیقه مورد نظر رای دهنده در کاندیداها وجود نداشته و رای دهنده صرفا به مساله مورد علاقه اش مثلا شوراها پرداخته و باقی برگه ها را سفید یا مخدوش تحویل داده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۹ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1400040906292
  • خبرنگار :