جشن میلاد امام رضا(ع) در مرو ترکمنستان برگزار شد

مراسم جشن سالروز میلاد حضرت امام رضا(ع) به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد و با همکاری سرکنسولگری کشورمان در مرو ترکمنستان برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد و با همکاری سرکنسولگری کشورمان در مرو و با همراهی خوب دولت ترکمنستان، مراسم جشن سالروز میلاد حضرت امام رضا(ع) با حضور عاشقان ولایت و برخی از مقامات این کشور در شهر مرو قدیم، محل اقامتگاه ۲ ساله امام هشتم شیعیان برگزار شد.

این مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و  صلوات خاصه امام رضا(ع) آغاز شد و با مدیحه سرایی، پخش کلیپ‌های حاوی تصاویری از حرم مطهر رضوی و سخنرانی مقامات و شخصیت‌های برجسته فرهنگی و پذیرایی از حاضران ادامه یافت.

در این مراسم ۲ تن از محققان و چهره‌های برجسته مؤسسه علمی و تحقیقاتی انستیتو زبان، ادبیات و نسخ خطی آکادمی ملی علوم ترکمنستان به نام‌های «محمدگلدی مراد محمداُف» و «قربان گلدی نظراُف» در خصوص شخصیت معنوی و فرهنگی حضرت رضا(ع) سخنرانی کردند.

غلام عباس ارباب خالص، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان طی سخنانی در این مراسم گفت: بر اساس اسناد تاریخی، حضرت امام رضا(ع) بعد از هجرت از مدینه و سفر به سوی خراسان بزرگ، به مدت ۲ سال در شهر مرو اقامت داشتند که اکنون این محل به عنوان یک مکان زیارتی مورد توجه شیعیان و علاقه مندان آن حضرت در ترکمنستان قرار دارد.

وی افزود: خوشبختانه از سال ۱۳۸۶ هر سال از سوی سفارت ایران در ترکمنستان و با همکاری دولت این کشور، همزمان با زاد روز امام هشتم(ع)، مراسم جشنی در محل اقامت آن بزرگوار در مرو، برگزار می‌شود.

ارباب خالص با اشاره به همکاری‌های فرهنگی و مشترکات غنی بین دو کشور ایران و ترکمنستان ادامه داد: با توجه به سیاست‌ها و مناسبات خوب جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، امیدواریم این همکاری‌ها روز به روز گسترده‌تر، عمیق‌تر و مبسوط تر شود که جشنواره مذکور یکی از اقدامات سازنده در چارچوب همکاری‌های فرهنگی دو کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه همکاری‌های فرهنگی زیرساخت و بسترساز بیشتر همکاری‌ها در روابط خارجی از جمله همکاری‌های اقتصادی و سیاسی خواهد بود، مطرح کرد: همکاری‌های فرهنگی تسهیل کننده همکاری‌های اقتصادی است که مصداق آن را در توسعه همکاری‌های فرهنگی بین استان خراسان رضوی و ترکمنستان که منجر به تعاملات اقتصادی و علمی طرفین شده است، شاهد هستیم.

ارباب خالص مراتب قدردانی خود را از دولت ترکمنستان بابت اتخاذ تمهیدات برای برپایی جشن میلاد امام هشتم شیعیان(ع) اعلام کرد و افزود: برقراری سفرهای زیارتی بین خراسان رضوی و مرو مورد تأکید است و امیدواریم در آینده نزدیک کاروان‌های زیارتی و گردشگری از خراسان رضوی به محل اقامتگاه مرو برقرار شود و این مکان مقدس مورد بازدید عاشقان حضرت قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امید است به زودی شاهد سفرهای زیارتی اتباع ترکمنی به ایران برای زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) باشیم و از اتباع همسایه خوبمان میزبانی کنیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1400040201699
  • خبرنگار :

برچسب‌ها