مدیرکل حفاظت از محیط زیست مطرح کرد

وجود سه کانون مستعد گرد و غبار در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دشت شهرکرد، دشت خانمیرزا و دشت بروجن در استان مستعد ایجاد کانون گرد و غبار هستند، گفت: تاکنون شرایط دشت‌های استان در حدی نبوده که نیازمند روش مالچ‌پاشی برای جلوگیری از گرد و غبار باشیم و این روش معمولا در شرایط بحرانی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهرام احمدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سه کانون مستعد گرد و غبار از جمله دشت شهرکرد، دشت خانمیرزا و دشت بروجن در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اظهار کرد: کره زمین دچار تغییر اقلیم شده است و این تغییر به گونه‌های مختلف مانند خشکسالی، تغییر در نوع بارش‌ و بی‌نظمی در بارش خود را نشان می‌دهد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری یکی از دلایل اصلی تشکیل کانون‌های گرد و غبار از جمله دشت‌ها را خشکسالی عنوان کرد و افزود: دلیل دیگر، برداشت بی‌رویه آب، خارج از توان طبیعی اکوسیستم است.

وی گفت: از لحاظ علمی، تنها راه مقابله با تغییر اقلیم و خشکسالی که در دنیا بر آن تکیه می‌شود، سازگاری با شرایط کم‌آبی است، بدین معنا که باید برداشت آب از دشت‌ها تعدیل شده تا آن دشت بتواند خود را احیا کند.

احمدی با بیان اینکه استفاده از سایر منابع آبی مانند آب‌های خاکستری و آب‌های سبز می‌تواند مانع از گسترش کانون‌های گرد و غبار شود، ادامه داد: آب خاکستری، آب حاصل از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب انسانی و صنعتی است، به‌طوری که آب تصفیه‌شده در صنایع، مجددا باید در بخش صنایع مورد استفاده قرار بگیرد، آب تصفیه‌شده فاضلاب انسانی نیز پس از استانداردسازی در مصارفی مانند آبیاری درختان غیرمثمر و فضای سبز مصرف شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: آب سبز، آب حاصل از بارندگی است که در مخازنی هدایت شده و در مواقعی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

احمدی استفاده از گیاهان بومی کم‌آب‌بر، تغییر الگوی کشت، افزایش سرانه فضای سبز شهرها و روستاها، جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی اکثر اکوسیستم‌های طبیعی را از جمله راهکارهای علمی جلوگیری از توسعه کانون‌های گرد و غبار در چهارمحال و بختیاری مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه تزریق مصنوعی آب به دشت‌هایی که کانون گرد و غبار هستند را از جمله برنامه‌های مدنظر برای احیای دشت‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: تاکنون شرایط دشت‌های استان در حدی نبوده که نیازمند روش مالچ‌پاشی برای جلوگیری از گرد و غبار باشیم و این روش معمولا در شرایط بحرانی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری در پایان تعداد روزهای آلوده هوا از نظر گرد و غبار در استان را در سال گذشته، ۱۰ روز عنوان و بیان کرد: در سال‌جاری نیز، تعداد روزهای دارای گرد و غبار، ۹ روز بوده است و این مسئله اصلا خوشایند نیست.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400040201187
  • خبرنگار :