علی نقوی در گفت وگو با ایسنا درمورد عرضه مذکور توضیح داد: دلیل اصلی فروش کامل محموله با رشد ۲۷ درصدی قیمت نسبت به قیمت پایه را می توان وجود مکانیزم رقابت در بورس انرژی دانست. طبعا اگر این معامله خارج از بورس انجام می شد، امکان رقابت در این سطح وجود نداشت. همکاری مستمر شرکت ملی پالایش و پخش در عرضه های منظم و مستمر بنزین و سایر فراوردهای پالایشگاهی نیز در روند رو به بهبود معامله فرآورده های نفتی از طریق بورس انرژی موثر بوده است.
وی با بیان اینکه آمار معاملات دو سال گذشته فراورده ها از طریق مکانیزم شفاف بورس نشان می دهد که ساختارهای شفاف معاملاتی، می توانند بازدهی بالا و سودآوری بهتری در روند فروش فرآورده های حوزه نفت و گاز برای کشور به ارمغان بیاورند، اظهار کرد: به همین دلیل اگر شرکت های تابع وزارت نفت نیز مشابه شرکت ملی پالایش و پخش، محصولات خود را در رینگ صادراتی در بورس انرژی به صورت منظم و مستمر عرضه کنند، شاهد توسعه تجارت نفت و گاز و همچنین شفافیت در کشف قیمت خواهیم بود؛ همانطور که این اتفاق در بازار فروش بنزین، گازوییل، نفت، گاز مایع و... ایجاد شده است.
مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: هم اکنون برای محصولاتی همچون نفت کوره، میعانات گازی و گازوییل در حجم های بالا نیز مشتریان خواهان خرید از رینگ صادراتی بورس هستند وامیدواریم با توجه به پیگیریهای صورت گرفته عرضه مستمر و منظم نفت خام و این فراورده ها را هم در بورس داشته باشیم. اگر این فرآورده و امثال آن به بورس بیایند، رقابت شفاف تعیینکننده قیمت خواهد بود و دیگر شبههای که درمورد ارائه تخفیف در معاملات خارج از بورس مطرح می شود پیش نمیآید.
نقوی با تاکید بر اینکه در بستر معاملاتی بورس انرژی، تمامی خریداران در شرایط برابر و براساس شرایط اعلامی در اطلاعیه عرضه، می توانند وارد معامله شوند، گفت: این در حالی است که در معاملات خارج از بورس این شرایط برقرار نیست. دیگر مزیت فروش محصولات از طریق بورس انرژی این است که کارنامه فروش به صورت دقیق و شفاف قابل مشاهده است. نهادهای نظارتی به راحتی کل فرآیندها رصد میکنند و تصویری واقعی و شفاف از عملکرد شرکتها به بازار و سیاستگذاران و کارشناسان مخابره میشود و جلوی فساد معاملات خارج از بورس را می گیرد.
انتهای پیام