مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام:

سد کنجانچم مهران تا ساعاتی دیگر آبگیری می‌شود/ آبگیری به معنای افتتاح نیست

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: امروز پنج شنبه ۲۰ خردادماه، سد کنجان‌چم مهران به صورت ویدئو کنفراس توسط دکتر حسن روحانی رییس جمهور آبگیری می‌شود.

«علی پوراحمد» در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر،اظهار کرد: سد کنجانچم از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۸۶ متر و با طول تاج ۲۶۰۰ متر طراحی و اجرا شده و  با حجم مخزن ۸۵ میلیون متر مکعب بخشی از طرح بزرگ سامانه گرمسیری است که تنظیم کننده آب نابهنگام انتقالی از سامانه خواهد بود و  برای ابگیری سد کنجانچم ۴۰۵ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی با موافقت مقام معظم رهبری سرمایه گذاری شده است.

 وی با بیان اینکه سد مخزنی کنجان‌چم فعلی تحت عنوان سد مخزنی گلال ملک در سالهای ۸۴ لغایت ۸۸ توسط شرکت آب منطقه ای ایلام و با هدف مهار سیلابهای فصلی رودخانه موسوم به «گلال‌ملک» مطالعه شد، تصریح کرد: با شروع عملیات اجرایی سامانه بزرگ گرمسیری ، مطالعات جدیدی برای یافتن مخازن جدید جهت ذخیره آب انتقالی نا بهنگام (آب مازاد بر نیاز فصل ) و استفاده در زمان نیاز در سطح استان انجام شد و ساختگاه فعلی برای این منظور مناسب تشخیص داده شد و لذا این پروژه به طرح سامانه گرمسیری به کارفرمایی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران الحاق شد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان ایلام با بیان اینکه برای تامین اهداف سامانه توامان با هدف اولیه سد گلال ملک ، ارتفاع سد افزایش و متناسب با آن حجم مخزن سد مذکور از ۲۰ میلیون متر مکعب به ۸۴ میلیون متر مکعب افزایش یافت، گفت:  این سد علاوه بر جمع آوری روان آبهای محلی و ذخیره آب مازاد بر نیاز رودخانه کنجانچم ، بخشی از آب نابهنگام انتقالی از طریق سامانه گرمسیری را ذخیره و در زمان نیاز پایین دست تنظیم خواهدکرد.
پوراحمد با بیان اینکه اصولا در تعاریف فنی ، آبگیری سدهای مخزنی با افتتاح آنها متفاوت است، تصریح کرد: هر گاه که سدهای مخزنی بدون وارد آمدن خسارت به جسم سد و یا تحمیل خسارت به پایین دست، امکان بستن دریچه‌ها و کنترل روان آبها را داشته باشد ، سد آماده آبگیری است ولیکن افتتاح به معنی آمادگی سد برای سرویس دهی و آغاز بهره برداری است.
 وی ادامه داد: شروع آبگیری علاوه بر کنترل رواناب‌ها در فصل آبی آتی،  از طریق قنات احیا شده توسط سپاه امیرالمومنین ( ع) استان آب مازاد بر نیاز رودخانه کنجانچم به پشت سد هدایت و برای فصل زراعی ذخیره می‌شود.
وی تاکید کرد: خدمات ارزنده نظام مقدس جمهوری اسلامی در بخش آب استان نیازی به بزرگنمایی و طرح موارد خلاف واقع ندارد چرا که آبگیری و افتتاح سدهای متعدد و شبکه های آبیاری و زهکشی و خطوط انتقال و دهها پروژه کوچک و بزرگ تامین آب در سطح استان بخصوص در دولت تدبیر و امید گویای این مهم است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1400032014355
  • خبرنگار :