محسن هاشمی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به ارزیابی عملکرد شورای شهر پنجم گفت: اگر بخواهیم منصفانه و براساس اختیارات و وظایف پیش بینی شده در قانون برای شورای شهر تهران، ارزیابی کنیم، باید بگوییم که عملکرد شورای پنجم در حد اختیارات ووظایفش قابل قبول بوده است، البته این به معنای نبودن اشکال و نقص در کار شورا نیست، اما اگر بخواهیم بصورت مقایسه ای عملکرد شورای پنجم را در مقایسه با دوره های قبل شورا ارزیابی کنیم، هم در حیطه نظارت و هم در حیطه سیاستگذاری شورای پنجم موثرتر عمل کرده است.
تشریح ویژگی های منفی و مثبت شورای شهر پنجم
وی با اشاره به ویژگیهای مثبت و منفی این دوره شورای شهر با بیان اینکه بعنوان ویژگی مثبت شورا می توانم به سیاستگذاری ونظارت موثر اشاره کنم، افزود: کاهش روند شهرفروشی و قانون فروشی و همچنین کاهش تخریب باغات یکی از سیاستهای شورا بود. چابک سازی بدنه وکاهش نیروی انسانی فربه شده شهرداری نیز یکی دیگر از سیاستهای شورا محسوب می شد، اما این فقط در حد مصوبه متوقف نشد، با پیگیری ونظارت مستمر شورا این مصوبه اجرایی شد و عملا تراکم فروشی وشهرفروشی مازاد برطرح تفصیلی بشدت در تهران کاهش یافت و به کمتر از ده درصد گذشته رسید، مصوبه برج باغها لغو شد. نیروهای شهرداری تهران نیز برای نخستین بار در تاریخ بلدیه تهران در صدساله اخیر در یک دوره چهارساله بجای افزایش، حدود ۲۰ درصد کاهش یافت.
نقطه ضعف شورای شهر پنجم
وی ادامه داد: در مورد نقطه ضعف شورای پنجم هم عدم ثبات مدیریتی در شهرداری را می توانم بعنوان یکی از نقاط ضعف این دوره نام ببرم، سه بار تغییر شهردار و بخشی از مدیران ارشد ومیانی شهرداری موجب کاهش انسجام وهماهنگی وکارآمدی شهرداری در این دوره شد، البته بدلیل حضور حناچی در معاونتهای عمرانی و شهرسازی قبل از مسئولیت شهرداری، بخشی از این آسیب کاهش یافت.
عمده تاثیر گذاری شورای شهر، در انتخاب شهردار است
شورا در این دوره از حداکثر ابزار نظارتی خود استفاده کرد
هاشمی با تاکید بر اینکه شخصا تصور می کردم که شورای شهر، اختیارات وتاثیرگذاری بیشتری بر مدیریت شهری دارد، افزود: اما تجربه این دوره نشان داد که عمده تاثیر گذاری شورای شهر، در انتخاب شهردار است و بدلیل اینکه شورا بعنوان یک پارلمان محلی، از اختیارات نظارتی مانند مجلس بعنوان پارلمان ملی برخودار نیست، نمی تواند مانند نظارت مجلس برعملکرد دولت ، نسبت به عملکرد شهرداری اثر گذار باشد، شورا نقش قانونی در انتصابات شهرداری مانند رای اعتماد مجلس به وزرا را نمی تواند ایفا کند یا حتی ابزاری نظیر دیوان محاسبات برای کنترل تخصیص و عملکرد بودجه مصوب را در اختیار ندارد، بنابراین به نظرم شورا در این دوره از حداکثر ابزار نظارتی خود استفاده کرد.
به گفته وی، حدود یکهزار تذکر به شهرداری و جلسات هم اندیشی مستمر با شهردار در حد حدود هشتاد جلسه که در دوره های قبل بی سابقه بوده است، تلاش شورا را برای نظارت موثر نشان می دهد.
این عضو حزب سازندگی با تاکید بر اینکه شفاف سازی در آراء اعضای شورای شهر که مجلس هم تاکنون عملی نکرده است و حذف جلسات غیرعلنی شورا یک اقدام مثبت بود، گفت: عدم تغییر در طرح تفصیلی شهر تهران و تعریف پهنه حمل ونقل در جهت سوق دادن بارگذاری و ساخت وساز در اطراف مسیرهای اصلی سیستم حمل ونقل عمومی هم یک اقدام منفی به نظرم بوده است.
وی در مورد نمره ای که به عملکرد شورای شهر پنجم می دهد، گفت: قبلا هم نمره ۱۵ را به عملکرد شورا داده ام و فکر می کنم شورا اگرچه در بخش سلبی یعنی شفافیت، مبارزه با رانت وفساد در مدیریت شهری، صیانت از باغات ومحیط زیست، توقف شهرفروشی و قانون فروشی و تکثر فرهنگی در مدیریت شهری موفق بود و همچنین حدود ۳۰۰ لایحه وطرح را مصوب کرد که فرصت پرداختن به جزییات آن در این مصاحبه نیست، اما در بخش ایجابی بدلیل شرایط ومشکلات کشور و شهرداری نتوانستیم همه مطالبات و انتظارات به حق مردم را برآورده کنیم.
اولویت مردم تهران حل مساله آلودگی هوا و کارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی است
شورای شهر محل کار سیاسی نیست
هاشمی در مورد فعالیت و اولویتهای شورای ششم نیز با بیان اینکه طبیعتا انتظار مردم آن است که مسیر رفته شده در شفافیت، مبارزه با فساد وصیانت از شهر ادامه یابد، گفت: اهداف برزمین مانده شده مانند تجهیز و نوسازی سیستم حمل ونقل عمومی باید محقق شود، شورای شهر محل کار سیاسی نیست و نباید مشکلات مردم بازیچه اهداف سیاسی و تخریب رقیب قرار گیرد، اولویت مردم تهران حل مساله آلودگی هوا و کارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی است.
وی در مورد دستور کار شورای ششم نیز با بیان اینکه مطالبات مردم ورهبری روشن است، ادامه داد: صیانت از حریم تهران، باغات، خط آسمان و انسان محور کردن شهر باید تداوم یابد، ما نباید به قیمت ایجاد مشکلات بزرگ برای آینده شهر، پروژه های نمایشی وتبلیغاتی را دنبال کنیم؛ بلکه باید مصلحت شهر و آسایش شهروندان مد نظر قرار گیرد.
اتفاق ویژه ای در حمایت مجلس دهم و دولت دوازدهم که همسو با مدیریت شهری بودند، رخ نداد
وی با اشاره به همسویی مجلس، دولت و شورای شهر با تاکید بر اینکه در شورای پنجم با وجود آنکه مجلس دهم و دولت دوازدهم همسو با شورا بودند، اما اتفاق ویژه ای در حمایت از مدیریت شهری رخ نداد، افزود: بخشی ناشی از مشکلات ویژه کشور در این دوره تحریم وکرونا بود وبخشی هم بدلیل ضعف پیگیری شهرداری و ناهماهنگی و عدم انسجام دولت که امیداورم این حمایت در دوره آینده برای شورای ششم اتفاق بیفتد و دولت و مجلس به وظایف قانونی خود در برابر معضلات تهران عمل کنند.
باید مشکلات تهران و ۱۲ میلیون شهروند آن را حل کرد
رییس شورای شهر پنجم اظهار کرد: تهران اهمیت ویژه ای برای ایران دارد و بجای دنبال کردن طرح بی پشتوانه جابجایی پایتخت باید مشکلات تهران و ۱۲ میلیون شهروند آن را حل کرد.
آرزوی هاشمی برای تبدیل تهران به شهری برای زندگی
وی در پایان برای تهران آرزو کرد که تهران به شهری برای زندگی تبدیل شود و افزود: شعار و برنامه ای در دوره گذشته بوده است وتصور می کنم این چشم انداز باید برای شورای ششم نیز باقی بماند، مطابق نظرسنجی ها، آلودگی هوا وترافیک دو معضل اصلی از نگاه ۹۳ درصد مردم تهران است و این معضلات زندگی را در تهران سخت کرده است، ساماندهی آسیب های اجتماعی و ایمن سازی تهران وبافتهای فرسوده دربرابر سوانح از دیگر معضلات اصلی تهران است که اگر همت واراده جدی برای حل آن وجود داشته باشد، تهرانی ها به رویایشان خواهند رسید، تبدیل تهران به شهری مدرن و کارآمد با اقداماتی نظیر سامانه پسماند، پایدار کردن درآمدهای مدیریت شهری، توسعه متعادل، متوازن و پایدار از نشانه های یک شهر مدرن است.
انتهای پیام