به گزارش ایسنا، دکتر رحیمی در جلسه ۱۴۹ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه نظام آموزش عالی در کشور نسبت به سایر بخشها چه در بحث ساماندهی و چه در بخش نوآوری، اقدامات قابل توجهی داشته و قابل مقایسه با آنها هم نیست، گفت: امروزه تعداد زیادی از موسسات آموزش عالی از کیفیت آموزشی لازم برخوردار نیستند. افزایش تعداد دانشآموختان بیکار به دلیل عدم نیاز بازار کار، توزیع نامتناسب رشتههای تحصیلی مورد نیاز جامعه، رشد کمی نظام آموزش عالی بدون توجه به تحولات و بازار کار، کیفیت پایین آموزش در بسیاری از موسسات نوپا و در حال گسترش، نبود تعداد داوطلب ورود و محدود بودن اعتبارات آموزش عالی از جمله دلایل ساماندهی آموزش عالی است.
وی معیارها و شاخصهای ساماندهی را نیز به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم کرد و گفت: در بخش معیارهای درونی این شاخص ها عبارتند از تعداد اعضای هیات علمی و تناسب آن با تعداد دانشجو، تناسب اعضای هیات علمی با رشتههای دایر دانشگاه، سرانه مقالات علمی و پژوهشی داخلی و خارجی به هیات علمی، سرانه فضاهای آموزشی به دانشجو، آزمایشگاههای آموزشی فعال در رشتههای تحصیلی دارای مجوز، سرانه تعداد طرحهای بیرونی به هیات علمی، سرانه اعتباری طرحهای تحقیقاتی فناوری بیرونی از جمله مهمترین شاخصهای ساماندهی بودهاند.
نماینده ویژه وزیر علوم در اجرای طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی، معیارهای بیرونی را شامل تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه، نیاز شهر و استان به رشتههای تحصیلی دانست و اظهار کرد: در این رابطه از استاندار خواهش کردیم تا نیازهای خودشان را اعلام کنند و اگر استاندار اعلام میکرد که به تمام این رشتهها نیاز دارد، قطعا تصمیمات ما هم فرق میکرد که تاکنون هیچ استانداری چنین پاسخی به ما نداده است. بهینهسازی تنظیم موسسات آموزش عالی در هر استان، اهداف سه گانه ساماندهی که بدان اشاره شده همگی به عنوان عوامل بیرونی تلقی میشوند.
به گفته رحیمی، در اواخر سال ۱۳۹۸ دکتر غلامی وزیر علوم این پیادهسازی را ابلاغ کردند اما از سال ۱۳۹۹ آغاز شد. با توجه به این طرح از ۱۲۰ دانشگاه وزارت علوم، ۸۸ دانشگاه مشمول طرح ساماندهی میشوند. پس از ساماندهی این دانشگاه تبدیل به ۴۶ یا ۴۴ دانشگاه خواهند شد.
وی افزود: با روش فوق یک دانشگاه مرکزی با پردیسهای مختلف در شهرهای مختلف ایجاد میشود و حسن این کار هم جلوگیری از اتلاف سرمایه و پذیرش دانشجو در رشتههای مشابه در همه این شهرهاست. به عبارتی یک رشته برای همه این دانشگاهها در یکی از پردیسها و یا مرکز ادامه مییابد که متناسب با نیاز یک استان و شهر است که با این اقدام اعضای هیات علمی هم همچنان به کار خود ادامه خواهند داد. بسیاری از این دانشگاهها با همین معیارهای مورد نظر ساماندهی خواهند شد.
اجرای طرح ساماندهی در ۱۷ استان کشور
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر رجبعلی برزویی، رئیس کمیسیون علم و آموزش ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این جلسه گفت: این طرح در ۱۷ استان از ۳۱ استان اجرا شده است و ۶۶ مورد دانشگاه ارزیابی شده که ۳۴ مورد در دستور ساماندهی شورای گسترش قرار دارد. ۲۴ مورد در مرحله اول که ۱۸ مورد ابلاغ شده و ۱۰ مورد هم مربوط به مرحله دوم است.
به گفته وی بیشترین استانی که مورد ساماندهی قرار گرفته استان فارس است که ۶ موسسه آن مورد ارزیابی قرار گرفته و بعد از آن در خراسان رضوی ۵ موسسه، کرمان و خراسان شمالی با ۳ موسسه، اصفهان دو موسسه، سمنان و همدان و خراسان جنوبی و مازندران با دو موسسه و سایر استانها نیز با یک موسسه در دستور کار ساماندهی قرار گرفتند.
انتهای پیام