هرمزگان در آستانه وضعیت بحرانی شیوع کرونا/بیمارستان‌های بندرعباس و میناب در مرز پر شدن

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از نظر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همه شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز شیوع کرونا هستند و استان در آستانه وضعیت بحرانی شیوع کرونا قرار دارد.

محمود حسین پور صبح امروز(۱۵ خردادماه) در جمع خبرنگاران، افزود: ملاک رنگ بندی‌های شیوع کرونا شمار بستری‌های کرونا در هر شهرستان است و شهرستانهای بوموسی، سیریک و بشاگرد بستری‌های کمتری داشته اند که البته به این علت بوده که بیماران بشاگرد و سیریک بیشتر در شهرستان‌های دیگر بستری می‌شوند و از این نظر این سه شهرستان را می توان نارنجی در نظر گرفت و بقیه ۱۰ شهرستان دیگر استان قرمز هستند.

وی ادامه داد: رنگبندی‌ها بیشتر راهنمایی برای رعایت دقیقتر شیوه نامه‌های بهداشتی است و الا بررسی‌های ما نشان می‌دهد که وضعیت استان فراتر از این رنگبندی‌ها است و متاسفانه وضعیت در حال تبدیل شدن به یک بحران بسیار بزرگ است و اگر مداخله موثری صورت نگیرد ممکن است یک فاجعه در زمینه شیوع کرونا رخ دهد.

حسین پور بیان کرد: اکنون موارد مثبت روزانه شناسایی شده در استان به بیش از هزار نفر رسیده که در طول همه گیری کرونا در استان بی سابقه است و این درکنار افزایش آزمایش ها، ناشی از غالب شدن سوش (گونه) جهش یافته انگلیسی در استان و کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان است.

وی اضافه کرد: تعداد بیماران در بخش سرپایی به شدت افزایش یافته است، در غرب استان سوش آفریقایی شایع شده بود که به خوبی مهار شد و در شرق استان نیز سوش هندی بود که خیلی فراگیر نشد و به نظر می‌رسد سوش غالب در استان انگلیسی است که این سوش سرایت بیشتری دارد و در عین حال بیمار را شدیدتر درگیر می‌کند چنان که ما در روزهای گذشته شاهد مرگ بیماران در محدوده سی سال بودیم که بیماری سریع در این افراد پیشرفت کرده بود و منجر به مرگ شده بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه فارغ از گونه غالب ویروس کرونا در استان نکته مهم و کلیدی برای مهار این بیماری رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، خارج نشدن از خانه و کاهش رفت و آمدها و جابجایی‌های درون و بیرون شهری است، تصریح کرد: پارسال نیز این موقع از سال شاهد اوجگیری شیوع کرونا بودیم و به نظر می‌رسد استفاده از کولرگازی در محیط‌های بسته موجب انتشار بیشتر ویروس شده، چون در دیگر مناطق کشور ظاهرا استفاده از کولر گازی در این زمان اینقدر رایج نیست و در کنار این، وقایع دیگری مانند عید فطر و تعطیلی‌ها نیز بود که موجب انتشار بیشتر ویروس در هرمزگان شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که با توجه به در پیش بودن انتخابات و دورهمی‌های انتخاباتی بویژه در انتخابات شوراها، شیوع کرونا همچنان افزایشی باشد که از نامزدهای انتخابات پیش رو نیز خواستاریم که برای حفظ سلامت مردم تبلیغات خود را به صورتی مجازی انجام دهند.

حسین پور بیان کرد: هر نوع محدودیت سفر یا تعطیلی مشاغل در کاهش شیوع موثر است، اما در شرایطی هستیم که تعطیلی‌های محدود جوابگو نیست و پیشنهاد ما در ستاد مقابله با کرونا این است که بعد از این تعطیلات تا روز یکشنبه، چند روز دیگر تعطیلی سراسری فعالیت‌های بخش خصوی و دولتی غیر ضروری ادامه یابد.

وی عنوان کرد: در کنار وضع محدودیت ها، نظارت بر حسن اجرای محدودیت و اعمال جرایم متناسب برای رعایت بهتر محدودیت‌ها نیز لازم است البته تنها راه کنترل بیماری، رعایت محدودیت‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی از طرف مردم است و نباید اینگونه باشد که اصرار بر رعایت شیوه نامه‌ها توان کادر درمان را بگیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه محدودیت‌ها بسته به شیوع بیماری کم یا زیاد می‌شود اما گاها دیده می‌شود مثلا یک عضو خانواده به باشگاه ورزشی می‌رود و به اعضای خانواده منتقل می‌کند، اظهار کرد: اکنون از نظر ظرفیت بیمارستان‌ها در وضعیت بحرانی هستیم، ولی خوشبختانه در تامین اکسیژن و دارو برای بیماران مشکلی نداریم و به تازگی داروی مورد نیاز نیز تامین شده است.

وی افزود: اکنون برای بستری روزانه هزار بیمار ظرفیت داریم، ولی اگر حجم بستری ها در استان از این عدد بیشتر شود با مشکل مواجه می‌شویم، در بندرعباس و میناب بیمارستان‌ها تقریبا ظرفیتشان در مرز پر شدن است و ممکن است نیاز باشد بخش‌های دیگر کرونایی اضافه کنیم.

حسین پور بیان کرد: مهمترین نشانه این بیماری که در مبتلایان بروز می‌یابد نفس تنگی و ظعف است که باید جدی گرفته شود زیرا در سوش انگلیسی ممکن است بیمار در چندروز اول وضعیت غیراورژانسی داشته باشد و در خانه قرنطینه باشد، اما ظرف ۲۴ ساعت نیاز به بستری پیدا کند بویژه که این گونه در جوانان نیز تشدید بیشتری پیدا می‌کند و بهترین راه این است که با این بیماری درگیر نشویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در طرح شهید سلیمانی با کمک نیروهای بسیج بیماران قرنطینه را رصد و پایش می‌کردیم که اکنون با افزایش بیماران قرنطینه به بیش از هزار و ۲۰۰ نفر نیز این پایش نیز محدود شده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹۰ درصد افراد در قرنطینه شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کرده اند.

وی ادامه داد: اکنون آزمایش پی سی آر و آزمایش سریع در مراکز ۱۶ ساعته و مراکز بهداشتی حتی در روستاها انجام می‌شود و حتی در روستاها به منازل افراد مراجعه می‌کنند، هرچند که اصل در تشخیص کرونا داشتن علایم است، چون ممکن است آزمایش منفی شده دقیق نباشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: در استان تاکنون بیش از ۷۰ هزار نفر واکسن کرونا دریافت کرده اند که در جمعیت بالای ۸۰ سال ۴۸ درصد استقبال بود و مابقی تمایلی به دریافت واکسن نداشته اند، اما در جمعیت ۷۰ تا ۸۰ سال استقبال در حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد بود و بیماران خاص تقریبا نیز تقریبا صد در صد واکسن دریافت کرده اند.

حسین پور عنوان کرد: در مناطق روستایی سخت گذر و دور از دسترس حتی واکسیناسیون زیر هفتادسال نیز آغاز شده است، هرچند که دریافت واکسن به معنی ایمنی صددرصد نیست، زیرا و ایجاد ایمنی در بدن فرد زمان بر است و واکسن بیشتر در کاهش مرگ و میر موثر است و ممکن است فرد واکسینه شده باز هم بیمار و ناقل کرونا باشد و بنابر این باز هم باید شیوه نامه های بهداشتی رعایت شود.

وی گفت: تلاش می شود تا پایان دی ماه هه گروه های هدف در استان واکسینه شوند و برای معلمان نیز طبق برنامه زمانبندی و اولویت سند واکسن کشور از ابتدای شهریور ماه واکسیناسیون آغاز می شود که البته در دنیا اکنون واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال مورد تاکید نیست.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1400031510892
  • خبرنگار :