نگاهی به فرهنگ شهرت در عصر رسانه سالاری

مستند «سلبریتیسم» با کارگردانی سید مهدی خیام‌الحسینی، به بررسی فرهنگ شهرت و نفوذ آن در هنر، خانواده، اقتصاد و سیاست می‌پردازد و با واکاوی رسانه‌های ایرانی و غیرایرانی، ضمن آشکار کردن تأثیرات پنهان پدیده‌ی سلبریتیسم، تلاش می‌کند تا چگونگی مواجهه با این پدیده را نیز به مخاطب خود بیاموزد.

سید مجتبی خیام‌الحسینی، تهیه کننده‌ی مستند «سلبریتیسم» در آیین رونمایی از این مستند که عصر روز گذشته (جمعه_۱۴ خرداد ماه)  در سینما سوره‌ی اصفهان برگزار شد، گفت: «سلبریتیسم» در اصل یک مستند پنج قسمتی بود که فرهنگ شهرت را به خانواده، اجتماع، سیاست و هنر نشان می‌داد و اکران آنلاین نسخه‌ی سینمایی این مستند،  از روز شنبه آغاز خواهد شد.

 وی ادامه داد: تلاش ما این بود که موضوع شهرت را از دید فرهنگ اسلامی_ ایرانی  مورد بررسی قرار بدهیم و نتیجه‌ی کار، حاصل زحمت دو ساله‌ی مجموعه فرهنگی هنری رهواست که با همه‌ی سختی‌های موجود توانستند این مستند را به نتیجه برسانند.

این کارگردان تصریح کرد: در این مستند پنج قسمتی،  از نظر ۶۰ کارشناس بهره گرفته شده و برای رسیدن به آرشیو مد نظر، دوندگی‌های زیادی انجام دادیم، به این امید که با این اقدامات، گامی مفید برای معرفی فرهنگ شهرت برداشته باشیم.

به گزارش ایسنا، محسن نصری، کارشناس اجتماعی نیز در مراسم رونمایی از مستند «سلبریتیسم» گفت: در عصر حاضر، رسانه نقش پر رنگی در زندگی افراد دارد و ضروری است که مراقبت‌های لازم را در مواجهه با رسانه داشته باشیم.

وی افزود: با نگاهی تحلیلی، متوجه خواهیم شد که جامعه‌ی ما به مرور از مرد سالاری به سمت زن و فرزند سالاری رفته و اکنون نیز عصر رسانه سالاری است؛ به عبارت دیگر، اشخاص تسلیم رسانه‌اند و این مسئله دارای اثرات مثبت و منفی بسیاری نیز هست.

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: مشهور، محبوب و منفور شدن، با گسترش رسانه‌ها مورد توجه بیشتری قرار گرفته و رسانه، تمام دیدگاه‌های افراد مشهور، محبوب و منفور را به آحاد جامعه منتقل می‌کند.

نصری یادآور شد: سلبریتی‌ها در این آشفته بازار،  سبک زندگی جدیدی را رونق می‌دهند و گاه برای اینکه مردم چگونه فکر کنند و  چه رفتاری در اجتماع داشته باشند نیز تصمیم می‌گیرند. در چنین شرایطی ما باید مراقب باشیم که تحت تاثیر این سلبریتی‌ها قرار نگیریم.

وی تأکید کرد که نفس مشهور شدن در فرهنگ اسلامی امری مثبت نیست و در این فرهنگ، افراد باید نزد خداوند محبوب باشند.

این کارشناس اجتماعی گفت: بین مشهوری و محبوبی تفاوت‌هایی هست و الگوی زندگی ما و فرزندان ما باید افرادی باشند که نزد خدا محبوبیت دارند نه کسانی که اگر رسانه نباشد، آن‌ها هم نیستند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۷:۲۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400031510829
  • خبرنگار :