عباس برزگر در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت تکریم ارباب رجوع در مراکز قضایی اظهار کرد: بحث تکریم ارباب رجوع از این اصل قرآنی سرچشمه میگیرد که خداوند متعال در قرآن مجید میفرماید "ولقد کرمنا بنی آدم". وقتی خداوند کرامت را به انسان عطا فرموده نه تنها در مراجع و مراکز قضایی بلکه در تمام مراکزی که انسانها مراجعه دارند با توجه به اینکه انسان خلیفه الله نامیده شده و خداوند عنایت خاصی به انسان و حقوق او دارد ضرورت ایجاب میکند که تکریم شود و اهانتی به او نشود و حقاش ضایع نشده و با رفتار بد و از موضع بالا با انسانها برخورد نشود.
وی افزود: همچنین باید به دید مهمان به او نگاه شود، چون همان طور که ما در فرهنگ اسلام داریم که بایستی مهمان را گرامی داشت و احترام کرد، کسانی که به دستگاههای قضایی، اجرایی و ادارات مراجعه میکنند نیز ولی نعمتهای این دستگاهها و مسئولین هستند.
این کارشناس مسائل حقوقی گفت: اگر مردم نباشند دستگاهی وجود ندارد و در غیر این صورت این دستگاهها به چه دردی میخورند، دستگاههایی که تشکیل شده اعم از اداری، قضایی و... برای مردم هست تا به آن مراجعه کنند و امورشان حل و فصل شود و اصل بر این است که بایستی با تکریم و احترام با مردم برخورد شود، چون اگر غیر از این باشد هم خلاف دستورات خداوند متعال و هم خلاف فرهنگ اسلام بوده و همچنین خلاف سنت پیامبر (ص) و ائمه (ع) است.
برزگر افزود: توصیههایی که توسط ائمه و امیرالمومنین (ع) در روایات ارائه شده این است که دستگاه قضایی باید به گونهای باشد تا کسی که به او ظلمی شده و به دنبال تظلم خواهی است با مراجعه به دستگاه قضایی و قاضی احساس امنیت و آرامش کند و خدای نکرده اینگونه نباشد که وقتی میخواهد به قاضی، دادگاه، دادسرا و مرجع انتظامی و کلانتری مراجعه کند ترس و لرز داشته باشد. این شکل بسیار بد است و اگر اینگونه بوده و چنین حسی باشد، نشان میدهد که جایگاه اینگونه مراکز و جایگاه حقوق و تکریم ارباب رجوع رعایت نشده است که دیگر، قضاوت این مسائل با مردم و ارباب رجوع خواهد بود. به طور مثال قضاوت در مورد برخوردهایی که با مردم میشود و گاهی توسط دوربینها ثبت و ضبط میشود، بازرسیهایی که گهگاه از دستگاه قضایی به عمل میآید، نمود پیدا کرده و خود را نشان میدهد.
وی تاکید کرد: تکریم ارباب رجوع هم به حکم قانون و هم به حکم اخلاق، شرع و حقوق شهروندی مردم یکی از ضروریات است که انشاءالله روز به روز مسئولین، قضات، دست اندرکاران قضایی و عوامل آنها نسبت به ارباب رجوع رعایت کنند.
این کارشناس مسایل حقوقی در عین حال خاطرنشان کرد: قطعا اگر با فردی که به دستگاه قضایی مراجعه دارد اعم از متهم و شاکی و یا خوانده و خواهان باشد، وقتی برخورد منصفانه و محترمانهای با او میشود هر دو طرف آن مرجع و فرد را دعا میکنند، ولی اگر خلاف این باشد وقتی مردم دعوا، مشکل و اختلافی دارند، با دلهره، نگرانی و سرگردانی مراجعه میکنند که خود برخوردهای ناصحیح نیز بر این دلهرهها میافزاید و این مساله خیلی بد است، ولی برعکس آن هم اگر ارباب رجوع تکریم شده و با احترام با او برخورد شود و سعی کنند برای او آرامش ایجاد کرده و در عین حال کار خود را انجام دهند و بر اساس آنچه که حق و عدالت است تصمیم بگیرند، بسیار خوب بوده و به مراتب ارزشمند است.
برزگر بیان کرد: انجام تکریم آثار بسیار مثبتی داشته و عدم انجام آن اثرات بسیار مخربی دارد که حداقل اثر آن این است که فرد هر جا که بنشیند علیه دستگاه قضایی، کارمند و قاضی آن بدگویی میکند که این امر به رفتار خود قاضی باز میگردد. به طور مثال در زندان، کلانتری، دستگاه قضایی یک قاضی با احترام برخورد میکند که این رفتار احساس شخصیت و آرامش به مراجعه کننده میدهد. حال عکس آن هم متصور است و مثلا وقتی که قاضی یا کارمند برخورد بدی با مراجعه کننده داشته باشد و بد صحبت کند، باعث میشود که آن فرد در جلسه دادگاه و یا تا آخر آن روز حال خوبی نداشته باشد و با حال بدی زندگی کند که اینها اثرات برخورد خوب یا بد است.
وی در پایان گفت: امیدواریم که انشاءالله خداوند به همه ما توفیق دهد که هر جا که هستیم چه در کار قضایی، اداری، انتظامی و یا سایر امور که با ارباب رجوع و مردم سر و کار داریم، بتوانیم اخلاق اسلامی و انسانی و مساله تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندی آنها را رعایت کنیم.
انتهای پیام