به گزارش ایسنا، سید مصطفی میرسلیم در جلسه علنی صبح امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان طرح سوال خود از وزیر علوم دربارهی چگونگی استفاده از سرمایه عظیم علمی کشور برای ارائه پیشنهادات چارهجویی مشکلات گفت: سوال من از آقای غلامی به این باور برمیگردد که آیا وزارت علوم معتقد است که در کشور مهمترین سرمایه نفت، گاز و معادن نیست، بلکه نیروی انسانی است و گل سرسبد نیروی انسانی در مراکز آموزشی است.
وی با بیان اینکه تعداد فارغالتحصیلان در ۴۲ سال گذشته قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست، اضافه کرد: سوال اصلی این است که چطور از این سرمایه عظیم که نزدیک به ۴۰ میلیون دانشجو و ۸۰ هزار عضو هیات علمی است استفاده شده است تا مسائلی که در کشور وجود دارد شناسایی شود و برای حل آن برنامه ریزی شود؟.
این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد، تحصیل دانشگاهی را رها کردهاند، اظهار کرد: این نشان دهنده شکست از نظر سرمایه گذاری دولت برای آموزش عالی است. در واقع ما وقت و بودجه میگذاریم اما نتیجه مناسب نمیگیریم. چه تعداد از این فارغ التحصیلان به کشورهایی که رقیب ما هستند مهاجرت میکنند. در واقع ما نه تنها از سرمایههایمان برای چارهجویی کشورمان نمیتوانیم استفاده کنیم بلکه آنها را در اختیار رقبا میگذاریم که از ما جلو بیفتند.
میرسلیم ادامه داد: دانشجویان ما پیش از فارغ التحصیلی باید مشخص باشند که بعد از رهایی از تحصیل کجا مشغول هستند، متاسفانه بعضا علاقه به حضور در آموزش عالی به اخذ مدرک تحصیلی خلاصه میشود در حالی که این افتخاری برای وزارت علوم نیست آیا اینکه ما بعد از ۴۲ سال انقلاب شاهد خاموشی باشیم افتخار است؟ آیا این درست استفاده کردن از امکانات کشور است؟ ما برای استفاده بهینه از انرژی، محیط زیست و آب چه کردیم؟ ۸۰ – ۹۰ درصد آب در کشاورزی ما به هدر میرود این چه هنری است که پیدا کردهایم؟
این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران رتبه اول مهاجرت نیروی انسانی متخصص به خارج از کشور را دارد، یادآور شد: ما با این همه نیاز نتوانستیم اعضای هیات علمی متخصص را به مراکز صنعتی و خدماتی وصل کنیم که مشکلات را کشف و مسائل را حل و فصل کنند. در حالی که این افراد برای فرصت مطالعاتی به استرالیا، کانادا و اگر بتوانند آمریکا میروند. چند درصد مقالات منتشر شده آی اس آی، ما را در حل مشکلات کمک کرده؟ شما محصول خدمات علمی دانشجویان را در اختیار بیگانگان قرار میدهید و ثمرهاش برای دشمنان است. چند درصد از پایان نامهها در کارشناسی ارشد و دکتری ثبت و ضبط میشود و به کار گرفته میشود در حالی که سرمایه گذاری میشود وقت گذاشته میشود ولی نتیجهای برای کشور ندارد. اگر غیر از این بود ما در اغلب موارد به خودکفایی میرسیدیم، اما بهترین سرمایه خود را به تاراج دادیم.
میرسلیم در پایان اضافه کرد: چگونه ضمانت میدهید که دانشجویان در دوره تحصیلات عالیه به تعهد اعتقادی، هویت و عشق به میهنشان افزوده شود، متاسفانه ما سقوط را شاهد هستیم. بگویید براثر فعالیتهای پژوهشی و کارهای علمی که در دانشگاهها صورت گرفته چه محصولاتی در اختیار عامه مردم قرار گرفته است؟ هنوز افتخار مردم این است که از کالای خارجی استفاده میکنند. چگونه برنامه ریزی در آموزش عالی صورت گرفته که نمیتواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد.
انتهای پیام