معرفی قطعات برج خنک کننده

کولینگ تاور اجزا و قطعات مختلف و زیادی دارد که هر یک وظیفه خاصی بر عهده دارند و کار مشخصی انجام می دهند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مهتاب گستر، قطعات اصلی همه برج ها، فارغ از نوع و مدل آنها، یکی است اما در قطعات جانبی ممکن است با توجه به نوع و نحوه کارایی برج، تفاوت هایی وجود داشته باشد؛ مثلا اجزای پاشش آب در برج خنک کننده مکعبی با برج مخروطی متفاوت است.

قطعات کولینگ تاور با متریال های مختلفی ساخته می شوند و در سایزهای گوناگونی موجود و قابل فروش می باشند.

قطعات برج خنک کننده عبارتند از:

بدنه
بدنه یا همان اسکلت برج خنک کننده که تمام اجزا روی آن قرار می گیرند، می تواند از جنس فایبرگلاس، گالوانیزه، کامپوزیت، آهن، بتن و یا چوب باشد.

الکتروموتور

الکتروموتور با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی دورانی باعث چرخیدن فن و به کار افتادن آن می شود. این قطعه باید حتما عایق باشد تا در برابر آب و هوای نامناسب و تابش مستقیم نور خورشید سالم بماند و آسیب نبیند.

سطوح حرارتی

سطوح تبادل حرارت که به آنها پکینگ برج خنک کننده نیز گفته می شود، در 2 نوع قطره ای و فیلمی ساخته می شوند و جنس های مختلفی دارند. وظیفه این سطوح این است که حداکثر سطح تماس را بین آب و هوا ایجاد کنند و تبخیر را به حداکثر برسانند. پکینگ ها باید حتما به صورت مداوم و دوره ای چک و سرویس شوند تا دچار رسوب گرفتگی نشوند.

فن

فن یا همان پروانه که یکی از اصلی ترین و مهم ترین قطعات برج خنک کن است، در 2 نوع محوری و سانتریفیوژ ساخته می شود. وظیفه اصلی پروانه این است که هوا را درون برج به حرکت در بیاورد. این قطعه باید بسیار سبک بوده و وزن کمی داشته باشد تا بتواند با نیروی محرکه کمتر هم به حرکت در بیاید. فن از فایبرگلاس، استیل، آلومینیوم و یا پلاستیک ساخته می شود و حتما باید در برابر تنش ها و ساعات کار طولانی مقاوم و با دوام باشد.

لوور

وظیفه اصلی لوور این است که هوا را از محیط بیرون گرفته و به داخل برج هدایت کند. این قطعه ورود جریان هوا به برج خنک کن را بهبود می بخشد و وارد شدن نور خوشید به آن را به شدت محدود می کند. لوور همچنین افت فشار را کاهش می دهد، مانع رشد جلبک ها می شود، عملکرد دستگاه را افزایش می دهد و ظاهر شیک و زیبای برج را حفظ می کند.

گیربکس

اگر قطر فن کولینگ تاور بیشتر از 1 متر باشد، برای کاهش دور فن از گیربکس استفاده می شود. گیربکس از ایجاد لرزش های خطرناک و جریان گردابی در داخل فن جلوگیری می کند و در برابر نیروهای اعمال شده، مواد شیمیایی و رطوبت به شدت مقاوم است. این قطعه در شرایط دمایی خاص نیز دارای دوام و مقاومت بالایی می باشد.

بیسین

حوضچه زیرین کولینگ تاور که به بیسین نیز معروف می باشد، محل جمع شدن آب سرد است. آب سرد از داخل این حوضچه مکیده شده و به سمت مبدل ها فرستاده می شود تا عملیات خنک سازی صورت بگیرد. بیسین بین بالاترین نقطه برج و محل نصب فن ها قرار می گیرد و تعبیه می شود.

اسپرینکلر

اسپرینکلر که به آن آب پخش کن نیز گفته می شود، شامل 2 بخش ثابت و دوار است و معمولا از جنس آلومینیوم و یا برنج ساخته می گردد. این قطعه آب را به صورت چرخشی پاشش و توزیع می کند.

قطره گیر

قطره گیر که به آن المیناتور نیز گفته می شود، از پرتاب قطره های آب به سمت فن مکنده خودداری می کند. قطره گیر باید از مقاومت و دوام بالایی برخوردار باشد تا در برابر تابش نور خورشید مستهلک و تخریب نشود. این قطعه هر 5 سال یکبار باید تعویض شود.

افشانک

افشانک یا همان نازل پاششی اسپری آب، به صورت رزوه ای در سیستم پاشش آب ثابت نصب می شود و آب را توزیع می کند. اگر این قطعه دچار رسوب و گرفتگی شدید شد، می توان با استفاده از اسید آن را شست و رسوب زدایی کرد.

شفت درایور

شفت درایور قدرت را از موتور گرفته و به فن منتقل می کند. جنس این قطعه معمولا از فولاد و یا کامپوزیت است. شفت درایور باید حتما در برابر خوردگی، تنش های وارده و ساعات کاری طولانی مقاوم باشد.

تابلو کنترل

تابلو کنترل شرایط دمایی محیط و آب را به خوبی کنترل می کند و باعث می شود مصرف آب و برق در برج خنک کننده کاهش پیدا کند. این قطعه میزان حجم آب در جریان را با توجه به دمای ماده خنک شونده، کم یا زیاد می کند. تابلو کنترل بدنه ای فلزی دارد و در یک پلگسی شفاف قرار گرفته است.

لوله ها و اتصالات

لوله ها و اتصالات، آب وارد شده به کولینگ تاور را به نازل ها و دیگر قسمت های مورد نیاز انتقال می دهند.

قطعات کولینگ تاور به این دلیل که به صورت مداوم کار می کنند و با جریان ریزشی آب و جریان مکشی هوا، دائما در تماس هستند، باید به صورت دوره ای چکاپ و بررسی شوند و در صورت نیاز تعمیر و یا تعویض گردند.

اگر بازدید دوره ای و تعمیر قطعات داخلی و رسوب زدایی آنها به تاخیر بیافتد، ممکن است آسیب جدی به آنها وارد شود و راندمان برج به شدت کاهش پیدا کند. بنابراین قطعات برج خنک کننده را به صورت مرتب سرویس و چک کنید و آنها را شست و شو دهید و اگر نیاز بود، آنها را تعویض نمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • دوشنبه/ ۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400030302107
  • خبرنگار : 30054