به گزارش ایسنا، دکتر شجاع احمدوند در آیین بزرگداشت مقام استاد دانشگاه علامه طباطبایی به ارائه گزارش بخشی از عملکرد حوزه آموزشی دانشگاه در سال های اخیر پرداخت و گفت: حوزه آموزش، حوزه سنتی دانشگاه است ولی در قسمت هایی کارهای نو و خلاقیت های جدیدی انجام شده است، به ویژه در شرایط کرونایی، تحولات جدیدی در حوزه آموزش اتفاق افتاد. یکی از کارهای آموزش تدوین و بازبینی رشته ها است. با جمع بندی نیازمندی های جدید، هفت رشتۀ جدید در مقطع کارشناسی، ۳۰رشته در مقطع کارشناسی ارشد و هفت رشته در مقطع دکتری و در مجموع ۴۴ رشته جدید به جمع رشته های دانشگاه اضافه شده است.
دکتر احمدوند به فعالیت های حوزه آموزش در بخش اصلاح ساختار سازمانی اشاره کرد و گفت: تعریف گروه استعداد درخشان و اداره فارغالتحصیلان، مرکز یادگیری الکترونیکی، دبیرخانه تخصصی هیئت ممیزه با هدف تمرکز بر امور اعضای هیئت علمی و ارائۀ خدمات شایستهتر، تأسیس شورای برنامهریزی درسی برای مدیریت امور تدوین و بازنگری برنامههای درسی و اصلاح ساختار مدیریت آموزشهای تخصصی آزاد و مهارت افزایی قسمتی از فعالیت های این بخش است.
وی همچنین برگزاری دوره های دانش افزایی برای استادان را حرکت بسیار مهم و ارزشمندی توصیف کرد و افزود: تعداد ۱۰۹ دوره دانش افزایی با حضور سه هزار و ۱۴۸ استاد برگزار شد و بخش مهمی از موفقیت همکاران ما در روش های تدریس و آموزش های الکترونیکی محصول این دوره ها بوده است. به طور کل ۱۲ هزار و ۴۶۰ ساعت نفر آموزش در این دوره ها ارائه شده است.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به حمایت های دانشگاه از رتبه های برتر مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، ادامه داد: بر اساس مصوبۀ شورای دانشگاه، از سال ۱۳۹۶به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری که رتبه ۱تا ۳را در آزمون ورودی همان سال کسب کرده باشند، مبلغی به عنوان هدیه پرداخت میشود. با پیگیری های انجام شده، از سال ۱۴۰۰ نیز برای دانشجویان کارشناسی، این امتیاز لحاظ میشود.
وی در ادامه گفت: ارائه کارنامه اعضای هیئت علمی، تدوین نظام نامه اخلاق آموزشی دانشگاه، ارتقای اعضای هیئت علمی، اجرای سیاست طرح درس، ارتقای سیستم خدمات آموزشی دانشگاه از سما به گلستان، راه اندازی کلاس های دوگان و ممنوعیت تدریس مدرسان با مدرک کمتر از دکتری، بخش دیگری از فعالیت های چند سال اخیر معاونت آموزشی در چند سال اخیر بوده است.
احمدوند با اشاره به استفاده از سیستم «بیگبلوباتن» برای آموزش الکترونیکی، افزود: این سیستم مجازی جزو مجهزترین سیستم هاست. با توجه به اینکه این سیستم دو ویژگی مهم دسترسی سهل و آسان همۀ کاربران و برخورداری از سیستم جلسات و دفاع از پایان نامه ها و رساله ها را دارد تاکنون در حدود ۹۰۰دفاع ارشد با این سیستم انجام شده است.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اصلاح آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی، گفت: این آیین نامه مدتی در دستور کار قرار گرفته است و یکی از محورهایی که باید اصلاح میشد ماده ۲ آموزشی بود که در عمل یک ماده خنثی در آییننامه بود. در حوزه آموزشی، کمیت و کیفیت تدریس، نمره ارزشیابی کمتر از سه، مانع ارتقاء می شود. پایاننامهها و رسالهها هم در حوزه آموزشی قرار گرفته اند. نمره آموزشی از ۳۰ به ۴۰ افزایش یافته است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، احمدوند تاکید کرد:در حوزه پژوهشی، ارائه مقاله انگلیسی اجباری نیست و اگر دانشگاه ها الزام کردند می توان، جایگزینی مانند نگارش کتاب پیشنهاد شود، مقاله های داخلی هم ازQ۱ تا Q۲رتبه بندی می شود. نظریه های اصیل وزن مهمی پیدا کرده است. نوشتن مقاله انفرادی برای علوم انسانی اجباری و وزن طرحهای پژوهشی حل مشکلات کشور زیاد شده است.
وی در پایان الکترونیکی کردن فرآیندهای آموزشی، تاسیس میز خدمت با هدف حرکت به سمت دولت الکترونیک و پاسخ گویی سریع تر به دانشجویان، برگزاری دوره های مهارت افزایی، زبان های خارجی، MBAو DBAو دورۀ روانشناختی جنایی قضایی با همکاری دانشگاه پوآتیه فرانسه را از دیگر فعالیت های آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی برای ارتقای سطح آموزش ذکر کرد.
انتهای پیام