/دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/

عموم مردم کشور مخاطب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستند

استاد خارج فقه و اصول دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه گفت: علاوه بر مسوولان، عموم مردم ایران نیز مخاطب الگو اسلامی - ایرانی پیشرفت هستند و باید از ظرفیت عظیم آحاد ملت به ویژه نخبگان در مراحل تبیین و گفتمان سازی و پیاده سازی، مدیریت کلان اجرا و نظارت به نحو مطلوب استفاده شود.

به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی جعفرپیشه فرد در دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مقاله ای با همکاری مشترک محمد سعید جبل عاملی، استاد دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران با عنوان اگاهی عمومی و یقظه اجتماعی، زمینه ساز پیاده سازی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه کرد.

وی که این مقاله را در سالن شماره یک کنفرانس ارائه کرد، گفت: از آنجا که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، یک سند بالادستی نسبت به همه‌ی اسناد برنامه‌ای کشور و چشم‌انداز ها و سیاستگذاری‌های کلان کشور است، نهادهای سیاست گذار و برنامه ریز کشور مخاطبین اصلی الگو در سطح کلان و در حوزه ماموریت خود هستند اما بر اساس آنچه در سند الگو و در بخش رسالت ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران تصریح شده عموم مردم ایران نیز مخاطب الگو هستند و باید از ظرفیت عظیم آحاد ملت ایران به ویژه نخبگان در مراحل تبیین و گفتمان سازی و پیاده سازی، مدیریت کلان اجرا و نظارت به نحو مطلوب استفاده شود.

استاد خارج فقه و اصول دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه اظهار کرد: مردم ایران از یک سو در مسیر پیشرفت کشور از مزایای الگو بهره مند خواهند شد و از سوی دیگر نقش راهبری پیشرفت نظام اسلامی را بر عهده دارند و از این حیث نقش تعیین کننده در پیشرفت کشور را خود مردم بر عهده دارند. بنابر این توجه به منابع انسانی و زمینه سازی برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای راهبری و اجرای الگو و ساختار سازی برای همراه کردن انسان های خلاق، با انگیزه، شجاع و متعهد نسبت به آرمان های والای نظام اسلامی و با عزم و اراده جدی برای پیشرفت، از جمله مهم ترین عوامل تاثیر گذارو تحول آفرین در مسیر تحقق الگوی پیشرفت است.

جعفرپیشه فرد ادامه داد: با توجه به نقش تعیین کننده مردم در پیاده سازی و اجرای الگو، لازمه تحول و پیشرفت، بیداری آحاد جامعه و یقظه اجتماعی است. بر اساس آموزههای قرآن کریم، همه ما مامور هستیم که برای خدا قیام کنیم و فرقی نمی کند این قیام فردی باشد یا جمعی و بعد از قیام مسألۀ تفکر مطرح شده است. یعنی لازم نیست قبل از قیام، نسبت به اصل قیام و چگونگی آن اندیشه شود یا راهبرد و خط مشی ارائه شود. تفکر در این امور در مرحلۀ بعد از قیام و حرکت، قرار دارد و اولین قدم، قیام و بیدار شدن از خواب غفلت است. اگر بیداری اتفاق افتاد و آگاهی حاصل شد، آنگاه راجع به، راهبردها و اهداف میتوان فکر کرد این نگاه به معنی این است که بیداری آحاد مردم و جامعه اسلامی خود آگاهی و پرهیز از غفلت نقطه شروع برای پیشرفت واقعی است.

وی افزود: در این مقاله با بهره گیری از آیات نورانی قرآن کریم، سیره نبوی (ص) و تجربیات موفق نظام اسلامی، ابتدا به نقش و جایگاه نظام تعلیم و تربیت و نیز خود آگاهی عمومی و یقظه اجتماعی برای آماده سازی انسان هایی که راهبری و اجرای الگو را عهده دار خواهند بود اشاره شده است و سپس ظرفیت های سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تبیین شده است.

استاد خارج فقه و اصول دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه یادآور شد: اگر بخواهیم آرمانها و افق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محقق شود و تدابیر کلان آن عملیاتی شود، باید اهتمام جدی به نیروی انسانی و نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم، تا انسانها در این نظام تربیت و آماده شوند، و آن حالت تحول آفرین یعنی یقظه (بیداری) در جامعه پیدا شود.

جعفرپیشه فرد افزود: یک بعد این نظام، آموزش عمومی و همگانی است. این بعد را می توان از طریق رسانه ها، مساجد، مدارس و حتی از مهد کودکها عملیاتی کرد. همان گونه که دشمن سند 2030 می نویسد ما هم سند خود را در این زمینه بنویسیم و آن را اجرایی نماییم. بعد دیگر آن، آموزش و تربیت نیروی متخصص در مراکز حوزوی و دانشگاهی است، که مستلزم تاسیس و تقویت مراکز مستقل برای تربیت نیروی متخصص و متعهد، است. در این فرایند، مدیریت و عوامل کار آمد و قوی، با انگیزه و معتقد به رسالت عظیم نظام تعلیم و تربیت با تقسیم کار وارد حوزههای تخصصی و متمرکز شوند و به دور از سیاسی کاری و بوروکراسی، خالصانه و مخلصانه و انسانی فکر کنند. در این مسیر، مسأله اصلی گسترش کمی و کارهای عجولانه نیست، بلکه مسأله اصلی کیفیت است.

به گزارش روابط عمومی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت،وی بیان کرد: کافی است در یک محله و یا شهر یک انسان خوب و تحول آفرین فعال و خلاق وجود داشته باشد؛ یک نفر از جنس شهدای دفاع مقدس، شهید سلیمانی، شهید کاظمی، شهید میثمی، و شهید خرازی که الگوهای واقعی تعلیم و تربیت و ساخته شده در مکتب اما و انقلاب هستند. باید دنبال این گونه افراد بود و آنها را شناسایی و تربیت کرد و این گام نخست مسیر اجرایی شدن الگوی پیشرفت است. به جای این که دنبال تاسیس مرکز، سازمان، سخت افزار و نرم افزار باشیم چراغ به دست دنبال انسان باشیم که اگر چه یافت می نشود و یا کمتر یافت می شود ولی همانها آرزوست. البته افراد و ظرفیتها ذومراتب است اما هر که در مسیر حاج قاسم باشد کفایت می کند و همین که در این چارچوب حرکت نماید کافی است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400023021591
  • خبرنگار : 71134

برچسب‌ها