ارائه آخرین دستاوردهای «اینترنت اشیاء» در دانشگاه اصفهان

پنجمین کنفرانس بین‌المللی «اینترنت اشیاء و کاربردها» امروز (چهارشنبه -۲۹ اردیبهشت ماه) به صورت آنلاین در دانشگاه اصفهان آغاز به کار کرد.

پنجمین کنفرانس بین‌المللی «اینترنت اشیاء و کاربردها» با محورهای «فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیا»، «سرویس‌ها و کاربردهای اینترنت اشیاء»، «اینترنت اشیا و رایانش»، «اینترنت اشیا و علوم داده‌ها»، «امنیت اینترنت اشیا و حریم خصوصی»، «شهر هوشمند» و «اینترنت اشیاء صنعتی» با پنج سخنرانی کلیدی و شش نشست ارائه مقاله و یک میزگرد به مدت دو روز برگزار می‌شود.

میزگرد تخصصی «تحول دیجیتال در صنعت، از پژوهش تا اجرا» و چهار کارگاه با عناوین «امنیت در کارخانه‌های هوشمند در مسیر تحول دیجیتال»، «بررسی مدل های کسب و کاری جدید صنعت ۴ و الزامات فنی پشتیبان مدل ها در IIOT»، «اینترنت اشیاء در شبکه هوشمند برق؛ از استانداردها تا بازار محصولات» و «اینترنت اشیاء؛ تیم سازی، توسعه محصول و ورود به بازار» در حاشیه این کنفرانس آنلاین برگزار می‌شود.

۱۴۶ مقاله به دبیرخانه پنجمین دوره کنفرانس ارسال شد که ۵۳ مقاله پس از نظر کمیته داوری پذیرش شده‌اند. داوری مقالات با مشارکت ۱۴۰ داور از ۲۳ دانشگاه انجام شد که برای هر مقاله سه نفر داوری انجام دادند.

به گزارش ایسنا، رسول رکنی زاده- معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان در آیین افتتاحیه پنجمین کنفرانس بین‌المللی «اینترنت اشیاء و کاربردها»، اظهار کرد: زمانیکه از اینترنت اشیاء صحبت می‌کنیم از شبکه‌ای هوشمند سخن می‌گوییم که مربوط به جامعه پسااطلاعاتی است.

وی افزود: در دنیای اطلاعاتی تحولات صنعتی ناشی از تحول در نرم افزارها رخ می‌دهد و نگاه از محصولات محسوس به نامحسوس تغییر می‌یابد.  

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در این سیستم، سلطه اطلاعات بر نظام ماشینی است، تصریح کرد: در این دوران اینترنت جامعه بشری را به صورت شبکه‌ای هم افزا درآورده و از تحولات سریع دنیای مدرن وجود اینترنت است. در جامعه اطلاعاتی IT ابزار اصلی استفاده شده است و در جامعه پسااطلاعاتی از مفهومی به نام حاکمیت IT صحبت می کنیم.

رکنی زاده ادامه داد: در دنیای پسااطلاعات با یک مفهوم خاص ارتباط داریم و اینکه چقدر فناوری در دسترسی انسان بر جامعه تاثیر دارد و اینکه میزان رشد و تاثیر این فناوری باید مورد تحلیل قرار گیرد که انسان چگونه تحت تاثیر این رشد قرار می گیرد؟

به گفته معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان، اینکه هر شخصی که یک سیستم کامپیوتری داشته باشد و قادر به جستجو باشد، درک دقیقی از اینترنت اشیا دارد، سخن درستی نیست و باید بدانیم عصر IT، عصر اندیشه‌های اطلاعاتی است و بدانیم که چگونه آینده انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: باید به تحولات آینده به عنوان دغدغه نگاه شود و دلیل اینکه انسان دچار مشکلات بزرگ ناشی از توسعه یک طرفه شده است، ریشه یابی شود.

راه اندازی ۴ آزمایشگاه اینترنت اشیا در دانشگاه اصفهان

همچنین بهروز ترک‌لادانی- رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان در این برنامه، مقاله محوری و دور افتادن از نیاز واقعی را یک آسیب دانست و اظهار کرد: در توسعه فناوری فرصت هایی پیش می آید که میان‌بر ایجاد می کند. همیشه لازم نیست راه دیگر کشورها برویم. فراموش نکنیم دانش جهش ایجاد می کند.

وی افزود: در بعد آموزشی در دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان، چندین سرفصل آموزشی در مقطع لیسانس در حوزه اینترنت اشیاء در جهت مهارت افزایی و ارتقای قابلیت ورود به بازار کار تعریف شد، همچنین در بعد پژوهشی تلاش شده تا پژوهش‌ها را به پنج لایه کلی و هفت خوشه پژوهشی برای توسعه این شبکه تقسیم کنیم.

رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان خبر داد: در جهت تجهیز دانشکده در این حوزه سرمایه گذاری خوبی انجام شد و ۵۰ هزار یورو سرمایه گذاری شده که تا اواخر خرداد، چهار آزمایشگاه ایترنت اشیا در دانشگاه اصفهان  راه اندازی می شود.

ترک لادانی با اشاره به نقش اینترنت اشیا در توسعه اقتصادی، صنعتی و جهش تولید بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: اینترنت اشیا فرصتی برای آشتی دانشگاه و صنعت است. در سال‌های گذشته شرایط به سمتی پیش رفته که دانشگاه از نیاز واقعی جامعه و بخش صنعت دور شده و صنعت نیز تنها به رفع نیاز روزمره خود پرداخته است.

وی اینترنت اشیا را فرصت طلایی برای جبران عقب ماندگی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: این شبکه فرصتی برای همگرا کردن طیف زیادی از تجربیات و تأمین آسایش مردم است. البته معتقدم در این حوزه از دنیا عقب نیستیم.

ترک لادانی از شرکت فولاد مبارکه به عنوان پیشتاز صنعت توسعه چهار نام برد و تاکید کرد: فعالیت در حوزه اینترنت اشیا نباید به مباحث تئوری ختم شود؛ خوشبختانه مرکزی با هدف توسعه این شبکه در دانشگاه اصفهان ایجاد شده که فولاد مبارکه یکی از حامیان اصلی آن است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400022920870
  • خبرنگار :