مشکلات ساخت ساز در شرایط کرونایی؛

سازی که کوک نیست

یک سازنده و نوازنده ساز با اشاره به مشکلات و محدودیت‌های تولید و آموزش ساز در شرایط کرونایی، گفت: تجربه آموزش ساخت ساز به صورت مجازی وجود ندارد.

فریدون شکرخواه در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شرایط فعالیت‌ سازندگان ساز با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: در یک سال گذشته و با توجه به شیوع ویروس کرونا، تولید ساز با مشکل مواجه شده است؛ به طوری که برای حضور در کارگاه و ساخت ساز محدودیت‌هایی وجود دارد که سبب می‌شود به اجبار به صورت انفرادی در کارگاه حضور پیدا کرده و به ساخت ساز بپردازیم.

وی ادامه داد: موضوع مهمتری که در این خصوص وجود دارد این است که با توجه به این‌که در سال‌های اخیر آموزش ساخت ساز در کارگاه ما صورت می‌گرفت، بنابراین کلاس‌های آموزشی نیز به تبع با مشکلات و محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است. به گونه‌ای که به دلیل شیوع ویروس کرونا، ما نتوانستیم همانند سال‌های گذشته در بخش آموزش ساز عمل کرده و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم. یکی از بزرگترین مشکلات ما محدودیت‌های برگزاری کلاس‌های ساخت ساز بوده است.

این سازنده ساز در خصوص تمهیدات و راهکارهای در نظر گرفته شده برای ادامه فعالیت‌ها در شرایط کرونایی، بیان کرد: تجربه آموزش ساخت ساز به صورت مجازی وجود ندارد. در همین راستا تصمیم دارم که کارگاه‌هایی مجازی برگزار کرده و سپس بازدهی و نتیجه این شیوه را بررسی و ارزیابی کنیم. این کارگاه‌ها به این صورت خواهد بود که پس از برگزاری چهار یا پنج جلسه به صورت مجازی، یک جلسه حضوری داشته باشیم، اما این جلسات حضوری به صورت انفرادی برگزار خواهد شد. فکر می‌کنم آموزش ساز با این روش بازدهی خواهد داشت و امیدوارم که این روش نتیجه مطلوبی داشته باشد.

شکرخواه در مورد تمهیدات و حمایت‌های دولتی، عنوان کرد: اداره میراث فرهنگی که مجوز کار و فعالیت ما را صادر کرده است، در سال‌های گذشته به خوبی از ما حمایت و پشتیبانی کرده‌ و توجه خاصی نسبت به صنف ما داشته‌ است و به این ترتیب ما نیز از عملکرد آن‌ها بسیار راضی بوده‌ایم. در حال حاضر نیز اداره میراث فرهنگی استان و شهر مشهد در حد توان و اختیارات خود حمایت‌ها و تمهیداتی را برای ما در نظر گرفته‌اند.‌

این نوازنده ساز خاطرنشان کرد: به عنوان مثال تسهیلاتی برای برق مصرفی ایجاد کرده‌اند، اما این سازمان سهمیه و بودجه‌ای در اختیار نداشته است که بتواند به دلیل تعطیلی فعالیت‌ها در شرایط کرونایی و به صورت مستقیم کمک مالی به ما و همکاران ما اختصاص دهد. در حالی که صندوق اعتباری هنر، کمک‌ها و حمایت‌های خوبی داشته‌ است. طبق اطلاعاتی که در اختیار دارم، برای افرادی که در صندوق اعتباری هنر عضویت داشته باشند، هنر کارت صادر خواهد شد و به وسیله این کارت برای افرادی که عضو صندوق اعتباری هنر بوده‌اند، کمک‌های مالی بسیار عالی در نظر گرفته شده است و لذا ما نیز برای دریافت این کمک‌ها اقدام کرده‌ایم.

شکرخواه عنوان کرد: چند سالی است که من عضو خانه موسیقی نیز هستم، اما در این بخش نیز تاکنون نتوانسته‌ایم کمکی دریافت کنیم و یا ممکن است خانه موسیقی نتوانسته است کمکی در این خصوص داشته باشد. همچنین ممکن است کمک‌ها و حمایت‌هایی برنامه‌ریزی شده باشد، اما من پیگیر آن‌ها نبوده‌ام؛ بنابراین مدتی است که پیگیر عضویت در خانه موسیقی هستم و امیدوارم نتیجه‌ای حاصل شود.

وی تصریح کرد: فکر نمی‌کنم که مشکلات اقتصادی مانع تمایل و رغبت هنرجویان نسبت به ساخت ساز حداقل در کارگاه ما شده باشد، زیرا بر اساس اطلاعاتی که در ذهن دارم و با توجه به مشکلاتی که ما در زمینه ساخت ساز داشته‌ایم، تصمیم گرفتیم که آموزش ساخت ساز را به صورت رایگان ارائه دهیم و شرط عضویت و ثبت‌نام در کلاس‌ها علاقه‌مندی افراد باشد تا از این طریق شرایطی را مهیا کنیم تا افراد مسیر طولانی که ما پیمودیم را در زمان کوتاهتر و با هزینه کمتری طی کنند.

این سازنده ساز اضافه کرد: بنابراین مشکلات مالی مانع حضور افراد در کلاس‌های ما نبوده است و در حال حاضر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، مشکل و محدودیت ما برای برگزاری کلاس‌ها به شمار می‌رود. این در حالی است که تمام سازندگان با مشکلات مالی مواجه هستند، زیرا در این شغل و حرفه امکان ارتقاء طبقه مالی وجود ندارد.

شکرخواه تصریح کرد: در واقع این شغل، حرفه‌ای همراه با معنویت است که بیشترین درآمد آن باعث می‌شود که سازندگان تنها بتوانند زندگی خود را بدون اتکا به دیگران سپری کنند و استقلال مالی داشته باشند، لذا همواره این موضوعات را برای هنرجویان تصریح می‌کنیم تا آن‌ها بدانند برای کسب درآمد و بهبود وضعیت مالی خود باید شغل دیگری را در کنار سازندگی ساز داشته باشند.

وی افزود: بسیار علاقه‌مند هستم تا تجربیاتی که در طول چهار دهه کسب کرده‌ایم را به اشکال مختلف به سایرین و علاقه‌مندان انتقال دهیم، زیرا این که افراد تجربیات و اطلاعات خود را به یادگار نگذارند و همراه با خود ببرند، باعث افسوس خواهد شد. به این ترتیب چنانچه شرایطی ایجاد شود تا سازمان‌ها، ادارات و ارگان‌های مربوطه، تسهیلاتی را فراهم کنند تا هنرجویان و علاقه‌مندان از نظر مالی حمایت شوند و بتوانند ساخت ساز را آموزش ببینند. به عبارتی دیگر عشق و علاقه هنرجویان به واسطه مشکلات و محدودیت‌های مالی پایمال نشود تا بتوانند شرایط حضور و عضویت در کلاس‌های آموزشی را داشته باشند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400022920819
  • خبرنگار :