مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان خبرداد

پیش‌بینی کاهش ۶۰ درصدی عملکرد در مزارع گندم دیم همدان

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه امسال از نظر بارندگی سال بسیار بدی است، گفت: مزارع دیم استان همدان متأثر از بارش‌ها بوده و برآورد می‌شود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش عملکرد داشته باشیم و حتی ممکن است خیلی از مزارع غیرقابل برداشت شود.

علی بایگانه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه برآورد می‌شود مزارع آبی گندم استان دچار کاهش عملکرد ۱۵ تا ۲۰ درصدی شود، اظهار کرد: وضعیت مزارع آبی نیز خیلی مناسب نیست، چراکه امسال به علت کاهش بارش‌ها مجبور شدیم از منابع آب های زیرزمینی استفاده کنیم و پیش‌بینی می‌شود در آخر فصل مزارع دچار تنش شود.

وی با بیان اینکه ۴۲۰ هزار هکتار از مزارع استان همدان زیرکشت گندم قرار گرفته است، تصریح کرد: ۳۵۰ هزار هکتار از گندم‌های استان همدان دیم بوده که با توجه به اینکه نیمی از تولیدات گندم استان از مزارع دیم است، با کاهش بارندگی‌ به طور قطع در تولید گندم با کاهش مواجه می‌شویم.

این مقام مسئول یادآور شد: سال گذشته ۷۱۰ هزار تن گندم در استان همدان تولید و ۴۵۰ هزار تن از کشاورزان خریداری شد که امسال پیش‌بینی می‌شود میزان تولید به ۵۰۰ هزار تن برسد و ۲۴۰ هزارتن خریداری شود.

بایگانه با بیان اینکه ۱۲۹ هزار تن جو در مزارع استان همدان کشت شده است، ادامه داد: سال گذشته ۳۴۷  هزارتن جو در استان همدان تولید شد و امسال برآورد می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار تن تولید نشود.

وی با اشاره به مبارزه با سن غلات نیز افزود: مبارزه با سن مادر به طور کامل در مزارع استان صورت گرفته است به طوریکه امسال ۱۵۸ هزارهکتار مبارزه انجام شد و در حال رصد برای مبارزه با سن پوره هستیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان درباره مزارع کلزا گفت: کلزا سطح چندان بالایی در استان ندارد به طوریکه ۱۶۵۰ هکتار از این محصول کشت شد، اما دچار خسارت سرمازدگی شده و در حال حاضر حدود ۱۲۰ هکتار مزرعه کلزا داریم که برآورد می‌شود ۲۵۰۰ تن دانه روغنی از این مزارع برداشت شود.

بایگانه با اشاره به شروع کشت پاییزه سیب‌زمینی در استان همدان خاطرنشان کرد: ۸۸۰۰ هکتار سیب‌زمینی تابستانه در استان انجام شده و کشت پاییزه سیب‌زمینی به تازگی آغاز شده است که برآورد می‌شود ۲۰ هزار هکتار سیب زمینی در استان کشت و ۹۰۰ هزار تن محصول تولید شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400021912943
  • خبرنگار : 50034