به گزارش ایسنا، طراحی پوستر فیلم یکی از ابزارهای مهم در تبلیغ و جذب مخاطب محسوب میشود که طبیعتاً اگر از سطح کیفی خوبی برخوردار باشد، میتواند نقش بسیاری مهمی در سرنوشت یک اثر ایفا کند. هرچند که به باور برخی کارشناسان با پیشرفت روزافزون فناروریهای ارتباطی، دیگر پوسترها همچون سابق نمیتوانند در عرصه جذب مخاطب یکهتازی کنند، اما با این وجود باز هم نمیتوان منکر تاثیرگذاری آنها شد.
میتوان گفت که تاریخ طراحی پوستر فیلم در ایران همان با آغاز ورود سینما به کشور بود. ۲۱ مهر ۱۲۸۶، اولین آگهی نمایش فیلم در عکاسخانه روسیخان ایوانف و در روزنامه «حبلالمتین» چاپ شد. با استقبال روزافزون مردم و رسمیت یافتن سینما در جامعه ایرانی، در پاییز ۱۲۸۸ اولین پوستر سینمای ایران به معنای دعوت به تماشای فیلم در سینما فاروس منتشر شد. البته باید این نکته را در نظر داشت که این پوستر بر اساس مدارک تاریخی موجود به عنوان اولین پوستر فیلم شناخته میشود و احتمالا پوسترهای دیگری نیز قبل از این تاریخ به چاپ رسیدهاند.
در این میان طبیعی است که اگر پوستر فیلم بتواند هیجان کافی را در مخاطب برانگیزد و منجر به ترغیب او برای خرید بلیط شود، موفق بوده است و در غیر این صورت ارتباط برقرار نکردن پوستر با مخاطب میتواند ارتباط مستقیم با کاهش فروش فیلم داشته باشد. بنابراین هنر سینما نه تنها یک رابطه محکم با هنر گرافیک دارد بلکه نیازمند آن است.
بر همین اساس در این گزارش به مناسبت هفته گرافیک، برخی از پوسترهای سینمای ایران در سالهای نخست که صنعت سینما در ایران در حال رونق گرفتن بود تا اوایل دهه ۵۰، مرور شده است.
*******
* برخی از اطلاعات این گزارش از کتاب «صد و پنج سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» به قلم زندهیاد مسعود مهرابی، برداشته شده است.
انتهای پیام